Self-Portrait-t.jpg

بین الملل- موزه هنر لوس آنجلس از ۲۲ خرداد سال جاری عکسهای آندره کرتژ را به نمایش می گذارد.
در این نمایشگاه که به نام همین هنرمند، ” آندره کرتژ “ برگزار گردیده، بیش از ۱۴۰ عکس از آثار این هنرمند به نمایش در آمده است.
آندره کرتژ (۱۹۸۵-۱۸۹۴) از مهمترین عکاسان قرن بیستم به شمارمی رود، در طول مدت عکاسی اش تصاویر بسیار جذاب و در عین حال ساده ای را ثبت کرده است. وی در زمینه عکاسی از پیشتازان این هنر است. با توجه به نخستین عکسهای او، گویی وی از دوربین به عنوان وسیله ای برای اکتشاف و پرسشگری پیرامون نوع رابطه اش با دنیای اطراف خود، استفاده کرده است. وی علاقه چندانی به سوژه های معروف و خبرساز نداشت ولی در مقابل عکاسی از دوستان و خویشاوندان در شب نشینی ها ودور هم جمع شدنهای خودمانی، سفرهای گروهی به اطراف شهر و همینطور شهر بوداپست بسیار مورد توجه وی بود.

Chagall-and-Family,-Paris-1.t.jpg Mondrian's-Glasses-&-Pipe,-.t.jpg Champs-Elysees-,-Paris,-192.t.jpg

این نمایشگاه شامل ۱۴۰ عکس از مجموع آثار او در طول ۷۰ سال عکاسی است و همچنین عکسهایی از عکاسی قرن بیستم، عکسهایی از بوداپست که در طول سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ گرفته شده، عکسهای مطالعاتی وی از پاریس در فاصله سالهای ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ آخرین عکسهایی وی که مدتی قبل از مرگش در فاصله سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ از نیویورک گرفته، در این نمایشگاه به نمایش در آمده است.
همچنین ۴۸ عکس از این هنرمند در مجموعه دائمی موزه هنرلوس آنجلس در معرض دید عموم قرار دارد. این مجموعه شامل عکسهای پاریس از ۱۹۲۶ تا ۱۹۲۷ و مجموعه اشیاء بیجان است که از گنجینه های این موزه محسوب می شود.
آندره کرتژ در ۱۹۲۵ کار در بازار بورس را رها کرد و به پاریس رفت، جاییکه توانست عکسهایش را به خوبی به رونامه ها و مجلات مطرح اروپایی بفروشد. این نقل مکان نه تنها آشنایی با مهاجرین مجاری را برای وی در پی داشت بلکه با هنرمندان مطرح آن دوره چون پیت موندریان، فرناند لژه، مارک شاگال، آلکساندر کالدر و سرگئی آیزنشتاین آشنا شد. آثار این هنرمندان و دیگران، سبب شد که وی با بسط دید عکاسی خود، بتواند با استفاده از ساختارهای ساده، هم مفهوم و هم حس و حال شخصی ای را در عکسهایش نمایش دهد. در مدت حضورش در پاریس، اکثر عکسهای مجموعه عکاسی قرن بیستم را عکاسی کرد. مانند عکسهای The Satiric Dancer و Chez Mondrian در سال ۱۹۲۶، The Eiffel Tower 1929 و Clock of the Académie Française در ۱۹۳۲ .
در سال ۱۹۳۶ با قبول یک پیشنهاد پرمنفعت در آمریکا به نیویورک نقل مکان کرد ولی خیلی زود دریافت که حساسیت های اروپایی اش به راحتی قابل انطباق با روشهای آمریکایی نیست. از این رو به عکاسی های شخصی خود بازگشت و در این میان نه تنها به ثبت عکسهای مناظر فریبنده و جذاب نیویورک پرداخت، بلکه بیشتر و بیشتر به تنهایی و انزوا فرو رفت. وی در سال ۱۹۸۵ در گذشت.
نمایشگاه آندره کرتژ تا ۱۴ شهریور سال جاری در موزه هنر لوس آنجلس ادامه دارد.

Clock-of-the-Académie-Franç.t.jpg Eiffle-Tower.t.jpg Chez-Mondrian,-1926.t.jpg Homing-Ship,-East-Walk-of-t.t.jpg Melancholic-Tulip,-1939.t.jpg Woman-in-Window-Looking-Dow.t.jpg