بین الملل – مرکز بین المللی عکاسی نیویورک از روز ۲۷ خرداد در سه نمایشگاه عکس ها یی با ارزش از تاریخ عکاسی آمریکا را به نمایش گذاشته است. این عکسها با عناوین آمریکای جوان، کتاب باز و من را فراموش نکن درسه گالری به نمایش در آمده اند.
ALBERT-S.-SOUTHWORTH.t.jpg JOSIAH-JOHNSON-HAWES.t.jpg
در این میان نمایشگاه آمریکای جوان بیش از ۱۵۰ اثر داگروتیپ Albert Sands Southworth و Josiah Johnson Hawes را به نمایش گذاشته است. این دو عکاس با استفاده از تکنیک داگروتیپ در فاصله سالهای ۱۸۴۳ تا ۱۸۶۳ موفق شدند عکاسی پرتره را به سطحی فراتر از استفاده های تجاری معمول برسانند. این دو عکاس با دوربین قطع ۶ * ۸ اینچ خود به عکاسی از افراد معروف و سرشناس می پرداختند. این روش کار هرچند که از نظر تکنیکی پیچیده تر بود ولی از بعد زیبایی شناسی تصاویر زیباتری را ثبت می کرد. با استناد به عکسهای منحصر به فرد داگروتیپ آنها، Southworth & Hawes بیشتر تمرکز خود را صرف عکاسی از چهره های سرشناس آمریکایی و غیر آمریکایی ای که برای گرفتن عکسهای شبیه عکسهای پیکتوریالیستی، به استودیو ی آندو واقع در بوستون می آمدند، می کردند. در بین آثار به نمایش در آمده می توان به پرتره افراد مشهوری چونDaniel Webster ، Henry Wadsworth Longfellow ، Harriet Beecher Stowe اشاره کرد.

Daniel-Webster-Albert-Sands.t.jpg Harriet-Beecher-Stowe.t.jpg Lemuel-Shaw,-Chief-Justice-.t.jpg Rufus-Choate-Albert-Sands-S.t.jpg Portrait-of-a-Young-Girl.t.jpg Decatur,-Sloop-of-War-in-Bo.t.jpg

دومین نمایشگاه از این مجموعه با عنوان ” کتاب باز: تاریخچه کتابهای عکاسی از ۱۸۷۸ تا کنون”، به نمایش نخستین کتابهای چاپ شده عکاسی می پردازد.
اولین کتابها از سالهای ۱۸۴۰، سالهایی نه چندان دور از اختراع عکاسی به چاپ رسیدند. دراواخر قرن ۱۹، با امکان پذیر شدن چاپ و ترکیب عکس و متن در یک صفحه، کتابهای عکاسی جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و به عنوان نخستین روش ارتباطی عکس و مخاطبین معرفی شده است.
نمایشگاه کتاب باز، کتابهای چاپ شده از آغاز تاریخ عکاسی تا امروز را بررسی می کند و اولین نمایشگاهی است که کتاب را به عنوان مدیوم اصلی جهت جلب مخاطبان به تصاویر عکاسی، مطرح می کند.
این نمایشگاه دربرگیرنده بیش از ۱۵۰جلد کتاب عکاسی که خاصترین آنها توسط افراد چون El Lissitzky ، Henri Cartier-Bresson ، Walker Evans ، Daido Moriyama ، Mary Ellen Mark ، Bruce Weber و Richard Prince منتشرشده است.
کتابهای نمایش داده شده در این گالری، توسط هیئت داورانی ازفرانسه، آلمان، آمریکا و سوئیس انتخاب شده اند. معیار انتخاب کتابها، عکسها، متن، کاغذ چاپ ، نوع و نحوه چاپ در کنار اهمیت اثر در زمان چاپ و همچنین اصل بودن کتاب و زیبایی اثراز دیگر معیارهای انتخاب کتابهای نمایش داده، بودند.

Aleksandr-Rodchenko-Pro-Eto.t.jpg Henri-Cartier-Bresson-The-D.t.jpg William-Eggleston-William-E.t.jpg Germaine-t.jpg
عنوان سومین نمایشگاه ، “مرا فراموش مکن” است. از همان آغازین سالهای اختراع عکاسی، با نوعی خاطره سازی، و یادبود همراه بوده است. عکاسی همواره برای به یادداشتن افراد خانواده، دوستان، لحظات خاص و به یاد ماندنی و وقایع دیگربا برقراری ارتباط میان موضوع عکس و بیننده آن، کمک بزرگی بوده است. آنچه دراین نمایشگاه مورد توجه قرار داده شده، رابطه بین عکاسی و یادآوری خاطرات است. عکسهایی که نمایش داده شده، عکسهایی از افراد و عکاسانی ناشناس است که با تزیین کردن عکسها در قابهای مختلف، یا قراردادن عناصر یادمانی دیگری مثل گل، حلقه های مو، کاغذ سیگار، بالهای پروانه و بسیاری اشیا دیگر در کنار عکسها و در نهایت تبدیل آن عکس به شیئی زیبا و به یادماندنی، ناآگاهانه به بعد احساسی و یادگاری بودن عکس اشاره می کردند.
forget_me_not1_large.t.jpg forget_me_not2_large.t.jpg forget_me_not.3_large.t.jpg

این نمایشگاه تا ۱۳ شهریور در مرکز بین المللی عکاسی نیویورک برپا خواهد بود .