بین الملل- از اردیبهشت تا آبان ۱۳۸۴ نمایشگاه عکسهای جنی متیوز با عنوان "زنان و جنگ"در موزه san Mungo واقع در گلاسگو برپا شده است.

این نمایشگاه در سالهای ۲۰۰۴-۲۰۰۳ در لندن، نیوکاسل و ناتینگهام نیز به نمایش در آمده است. مچنین این از آبان تا آذر سال گذشته، در مرکز هنرهای Aberystwyth و از دی تا فروردین سال جاری در موزه جنگ امپراتوری منچستر به نمایش درآمد.
جنی متیوز (Jenny Matthews) در سال ۱۹۴۹ و پس از جنگ جهانی دوم در لندن متولد شد و مدت بیست سال از عمرش را در سفر به مناطق جنگی برای تهیه تصاویری از جنگ گذرانده است.

از نظر او، عکاسی از جریاناتی که در آنها انسان حضور ندارد، بسیار مشکل است. چرا که وی معتقد است که مسئله مهم، عکاسی ازمصائبی است که در طول جنگ بر انسان می گذرد، نه عکاسی از سلاح های جنگی در حال شلیک.
به همین دلیل است که عکسهای وی، بیشتر از کودکان و زنان، قربانیان بی گناه جنگ است تا بتواند آسیب های وارد آمده از جنگ به آنها را نشان دهد.

از آنجائیکه وی به عنوان یک زن راحت تر از مردان می تواند در حین عکاسی، به زنان نزدیک شود، شمار بسیاری از سوژه های وی را در مناطق جنگی، زنان تشکیل می دهند.

او معتقد است با وجودی که خطرات بسیاری در حین عکاسی در مناطق جنگی او را تهدید می کند، ولی زن بودن وی بسیاربه او کمک کرده تا بتواند عکسهای مورد نظرش را بگیرد و به این ترتیب توانسته در حین عکاسی بخوبی به سوژه هایش نزدیک شود.
جنی متیوز در مورد عکاسی از زنان و کودکان می گوید:وقتی که در مناطق جنگی از زنان می پرسم که به چه چیزی احتیاج دارند، همواره پاسخ آنان خواسته هایی است درارتباط با فرزندانشان. زندگی و آینده بهتر برای آنها از جمله آرزوهای آنان است و مبارزاتشان در میادین جنگ، فقط و فقط برای دست یافتن به آرزوهایی اینچنین است.

و اضافه می کند:عکاسی در کشورهای مسلمان به مراتب راحت تر از سایر کشورها است. زیرا به راحتی به زندگی زنانشان وارد می شوم. بسیاری از اماکن است که مردان نمی توانند به آنها وارد شوند. ولی افراد به دلیل زن بودنم، در مقابل من کمتر حالت تدافعی داشته و کمتر احساس خطر می کنند. به همین دلیل است که من بدون نگرانی و با تمرکز بیشتری می توانم عکاسی کنم.

او در ادامه صحبت هایش می گوید:از سال ۱۹۸۲ به عنوان یک عکاس شروع به کار کردم. بعد از اتمام تحصیلاتم در انگلستان، به یک موسسه آموزش فیلمبرداری در برزیل مراجعه کردم ولی به زودی دریافتم که به عنوان یک عکاس بسیار بهتر از یک فیلمبردار می توانم عمل کنم، زیرا از اینکه صحنه هایی که باید فیلمبرداری می کردم، از قبل معین بود، نفرت داشتم.

اروگوئه اولین منطقه جنگی ای بود که برای تهیه عکس به آنجا رفتم. جالب این بود که زنان در آنجا، هم در عملیات جنگی شرکت می کردند و هم به مقامات بالای نظامی رسیده بودند.
من همیشه کارهای اساسی و قابل توجهی برای سازمانهای کمک رسانی و خیریه مانند: Save the Children, Action Aid, Oxfam, Christian Aid, Sight Savers، خصوصا در آمریکای لاتین، خاورمیانه، آفریقا و جنوب شرقی آسیا انجام داده ام .
کارهای وی به صورت ماموریتی انجام می شد و سپس در تعداد زیادی از مجلات بین المللی، از جمله: Marie Claire، Guardian Weekend، The Sunday Times، The Independent ، Night and Day و Independent on Sunday Review به چاپ می رسید.

کتاب جنی متیوز تحت عنوان "زنان و جنگ" در سال ۲۰۰۳ توسط Mets and Shilt در کشور هلند، Pluto Press در انگلستان و دانشگاه میشیگان در آمریکا منتشر شد.

01.tj.jpg 02.tj.jpg 03.tj.jpg 04.tj.jpg 05.tj.jpg 06.tj.jpg 07.tj.jpg 08.tj.jpg