نخستین مجمع عمومی انجمن عکاسان دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری ایران عصر روز سه‌شنبه با حضور اعضای هیات موسس، مسوولان و مدیران سازمان میراث فرهنگی، احمد مسجدجامعی و۵۰ عکاس عضو این انجمن در موزه‌ی ملی قرآن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست سعید محمودی ازناوه نماینده هیات موسس، از روند شکل‌گیری و فعالیت‌های هیات موسس گزارشی را ارایه کرد.

وی با گرامی‌داشت یاد و خاطره عکاسان و هنرمندان شهید و جانباز، تشکیل این انجمن را در راستای تحولات اجتماعی امروز ایران و ضرورت شکل‌گیری تشکل‌ها در تخصصی کردن فعالیت‌ها دانست و اشاره کرد که وجود تجربه‌های گران‌بها اما پراکنده در حوزه‌ی فرهنگ و میراث فرهنگی و گردشگری و ضرورت انسجام و ساماندهی عکاسان در جهت اعتلا و ایفای نقش جدی تر این شاخه عکاسی از زمینه‌ها و بسترهای مهم شکل‌گیری انجمن به‌شمار می‌آید.

miras2.jpg

وی سپس بخش‌هایی از اساس‌نامه انجمن را خواند و در ادامه گفت: با جلسات متعددی که هیات موسس با مسوولان حوزه‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و سازمان‌ها و نهادها و انجمن‌های دیگر برگزار کرد و در این راستا طرح‌های متعددی نیز ارائه کرده است، زمینه مناسبی برای ایفای نقش و پذیرش مسوولیت جدی از سوی اعضای انجمن در جامعه بوجود آمده است.

وی برپایی نخستین نمایشگاه گروهی انجمن با عنوان قرآن و عاشورا در ۳ بخش آثار عکاسان شهید حادثه سقوط هواپیمای C130، آثار عکاسی گنجینه‌ی کاخ گلستان درباره‌ی محرم در عهد قاجار و بخش عکاسان مناظر و همکاری این انجمن در اعلام مسابقه جهانی عکس پیامبران را ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن از زمان کوتاه شکل‌گیری تا امروز دانست.

محمودی ازناوه در پایان از امضا و مبادله تفاهم‌نامه همکاری میان انجمن و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد و گفت: امضا و مبادله این تفاهم‌نامه تقویت ارتباط بین انجمن و سازمان میراث فرهنگی و ادامه خدمات متقابل را به هم‌دیگر منتقل خواهد شد.

در ادامه این مراسم طاهره شالچیان – کارشناس مسوول گروه حمایت از تشکل‌های غیردولتی معاونت فرهنگی و ارتباطات – به نمایندگی ازسوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران با اظهار خرسندی از تشکیل این انجمن و حضور در جمع اعضا، به ضرورت قبول مسوولیت‌های بیشتر ازسوی تشکل‌های غیردولتی در امور مختلف اشاره کرد و گفت: در جهان به‌هم پیوسته‌ی امروز دولت‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند و نباید بار همه مسوولیت‌ها و اجرای مسایل و امور را برعهده بگیرند و بهترین محل، غایت و توجه واگذاری بخش از امور به بخش‌های غیردولتی و به‌ویژه تشکل‌ها و انجمن‌هاست.

وی در پایان آمادگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران را برای حمایت و همکاری نزدیک با انجمن عکاسان دوست‌دار میراث فرهنگی و گردشگری ایران، اعلام کرد.

سپس مهندس طبرسا – مدیر کل حفظ و احیای بافت‌های قدیمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – با اشاره به نقش مهم و موثر عکاسی در مستندسازی، حفظ و ترویج فرهنگ پاسداشت از میراث معنوی، فرهنگی و معرفی جاذبه‌های گردشگری، گفت: هنگامی حوزه‌های تاثیر فعالیت‌های فرهنگی و به‌ویژه هنری از نفوذ وعمق بیشتری برخوردار خواهد شد که متخصصان و خبرگان هر حوزه هنری نیروها و توان تجربی، فکری و تخصصی خود را روی هم انباشته و در قالب تشکل‌ها و نهادهای مدنی سازماندهی کنند. در این گذر است که موثرتر از هر زمانی می‌توانند رابطه خود را با دولت و مردم تنظیم کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که با سپردن طرح‌های مختلف به این انجمن بتوان محصولات جذاب و ماندگاری را تولید و ارایه کرد.

در ادامه مراسم ازسوی انجمن عکاسان دوست‌دار میراث فرهنگی و گردشگری ایران از سه عکاس پیشکسوت و فعال عرصه میراث فرهنگی و گردشگری ایران – نصرالله کسرائیان، نیکول فریدنی و افشین بختیار – با اهدای تقدیرنامه، تجلیل شد.

miras1.jpg


براساس اعلام، هدایایی نیز ازسوی بانک ملت برای این عکاسان در نظر گرفته شده است که طی مراسمی جداگانه به آنان اهدا می‌شود. انجمن عکاسان بحران هم اعلام کرد که هدایایی به آنها تقدیم خواهد کرد.

سپس نشست رسمی اولین مجمع عمومی انجمن عکاسان دوست‌دار میراث فرهنگی و گردشگری ایران با ریاست علنی علی شقاقی و صادق فسایی با رای‌گیری برای انتخاب نخستین هیات مدیره‌ی این انجمن ادامه یافت که پس از رای گیری، اعضای هیات مدیره به شرح زیر انتخاب شدند:

مجتبی آقایی سربرزه، سعید محمودی ازناوه، ابراهیم خادم بیات، حسن خدایی و اسعد نقشبندی به‌عنوان اعضای اصلی هیات مدیره و فرزاد هاشمی و امیرعلی جوادیان به‌عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره، غلامحسن غفاری و ناصر میزبانی نیز به‌ترتیب به‌عنوان بازرس اصلی و علی‌البدل این انجمن به مدت ۲ سال برگزیده شدند.

در پایان مراسم به پاس تقدیر از تلاش‌ها و حمایت‌های عبدالکریم بابارضا و احمد مسجدجامعی در شکل‌گیری و فعالیت‌های این انجمن تقدیرنامه‌هایی ازسوی هیات موسس اعطا شد.

بنا بر این گزارش، هم‌زمان با این مراسم، نمایشگاه گروهی عکاسی نیز در محل برگزاری نشست برگزار بود.

خبر : ایسنا / عکس: محمد علی صباغی