با اینکه مدتی است مشخص شده است که جایزه عکس پولیتزر به جهانگیر رزمی تعلق دارد ولی مثل اینکه عده ای هنوز در گمراهی به سر می برند و سهوا” مطالبی را به کاوه گلستان نسبت می دهند که صحت ندارد.

چند روز پیش بنیاد ورلد پرس فتو که معتبرترین برگزار کننده مسابقه عکس خبری مطبوعاتی در دنیا است در سایت آموزشی این بنیاد به اشتباه از کاوه گلستان به عنوان برنده جایزه پولیتزر نام برده است. این اشتباه پس از اعلام رسمی موضوع در پائیز سال گذشته جای تعجب دارد.

لازم به ذکر است که این جایزه تا به امروز فقط به یک عکس از ایران داده شده است که عکاس آن جهانگیر رزمی است و حدود ۲۶ سال گمنام مانده بود. طی این مدت از عده ای به عنوان عکاس این عکس نامبرده شده است از جمله رضا دقتی و کاوه گلستان. حالا چرا این شک و شبهه ها پیش آمده در زمان دیگر به آن خواهم پرداخت و در فیلمی مستند درباره این موضوع به ریشه های تاریخی آن اشاره خواهد شد.

مطلب دیگر که اشاره به آن ضروری است اشتباهات مکرر شاگردان و دوستداران گلستان است که به نظر می رسد به نوعی با یکدیگر در نشان دادن اخلاص و ارادت خود به آن مرحوم مسابقه گذاشته اند. قبلا” هم نوشته ام که کاوه گلستان به تعریف و تمجید شما نیاز ندارد و اگر مطلبی را می خواهید به او نسبت دهید بهتر است از صحت آن و سابقه تاریخی اش اطمینان داشته باشید. جایگاه واقعی او در تاریخ عکاسی ایران تثبیت شده است.

چندی پیش در وبلاگی به نقل از یک عکاس نوشته شده بود که “کاوه گلستان در سال ۱۳۴۲ در خیابان چهار مردان قم از قیام مردم عکس می گرفته است.” توجه داشته باشید که کاوه متولد ۱۳۲۹ است و در سال ۱۳۴۲ سیزده سال بیشتر سن نداشته است!!!

باید دید که نویسنده، قصدش از عنوان این مطلب چه بوده است!

این اشتباهات در تاریخ عکاسی ایران به جائی می رسد که دیگر زدودن آن غیر ممکن می شود و حقانیت آن تصویب!

کاوه کاظمی



در همین رابطه:

وبلاگ حسن سربخشیان / وبلاگ منصور نصیری