طی مراسمی که ۲۶ مرداد ۹۰ در لندن برگزار شد، هجدهمین بورسیه‌ی بین‌المللی عکاسی «یان پری» به  راشل چودوری (Rasel Chowdhury)، عکاس ۲۳ ساله‌ی بنگلادشی، تعلق گرفت.

      جایزه‌ی عکاسی «یان پری» هر سال توسط مرکز بورسیه‌ی «یان پری» و با حمایت و همکاری مجله‌ی ساندی‌تایمز، آژانس گتی ایمجز، موسسه‌ی خیریه‌ی نجات کودکان و شعبه‌ی اروپایی شرکت کانن برگزار می‌شود. فقط عکاسان جوان زیر ۲۴ سال یا کسانی که طی سال گذشته در یک دوره‌ی معتبر آموزشی عکاسی تمام‌وقت شرکت کرده باشند، می‌توانند شانس خود را برای تصاحب بورسیه‌ای که این جایزه اهدا می‌کند، بیازمایند. شرکت کنندگان باید تعدادی از نمونه عکس‌های خود را به همراه نوشته‌ی کوتاهی درباره‌ی پروژه‌ای که می‌خواهند با مبلغ اهدایی این جایزه به انجام برسانند یا تکمیل کنند برای این مسابقه بفرستند.

   هیات داوران این جایزه امسال مجموعه عکسی از «راشل چودوری» درباره‌ی آلودگی و مشکلات زیست‌محیطی رودخانه‌ی «Buriganga» داکا، پایتخت بنگلادش، را بعنوان برنده‌ی بورس عکاسی ۳ هزار پوندی سال ۲۰۱۱ برگزید. + چودوری که خود سال‌ها در کنار این رودخانه زندگی کرده در این مجموعه مرگ تدریجی این رودخانه و آلودگی مهیب آن را در اثر افزایش بی‌رویه‌ی جمعیت شهرنشین داکا و نیز فعالیت‌های ویرانگر صنعتی و جریان‌های فاضلاب و مواد شیمیایی در امتداد ساحل این رودخانه به تصویر کشیده است. عکس‌های او چشم‌اندازهایی معمولا وسیع از جریان زندگی مردم عمدتا کم‌درآمد و تخریب‌ها و آسیب‌های وارد شده به حاشیه‌ی این رودخانه‌ی بزرگ را نشان می‌دهد.

   راشل چودری درباره‌ی عکس‌هایش می‌نویسد: «در حالی اکنون شاهد ۴۰۰ ساله شدن شهر داکا هستیم که رودخانه‌ی «Buriganga» که روزی به این شهر حیات بخشید، امروز خود برای بقا می‌جنگد. این رود حالا تقریبا مرده و حتی جریانش در مسیر طبیعی دچار اخلال شده است.» به جز برنده‌ی نهایی‌ یادشده‌ ۴ عکاس دیگر نیز به فینال راه یافته بودند: آلخاندرو کرچوک عکاس ۲۴ ساله‌ی آرژانتینی که عنوان تقدیر ویژه را بدست آورد؛ جاشیم سالم عکاس ۳۳ ساله‌ی بنگلادشی و والنتینا کوئینتانو عکاس و فیلم‌ساز جوان ایتالیایی تقدیر شدند و یک عنوان شایسته‌ی تقدیر هم نصیب داریا تومیناس عکاس ۲۷ ساله‌ی روسی مقیم هلند شد. +

   علاوه بر جایزه‌ی اصلی، امسال نیز مانند چند دوره‌ی گذشته موسسه‌ی خیریه‌ی نجات کودکان تعهد کرده تا هزینه‌های انجام یک پروژه‌ی جهانی عکاسی را برای عکاس برگزیده تامین کند. همچنین عکاس برگزیده‌ی امسال می‌تواند بدون شرکت در مرحله‌ی گزینش و بطور خودکار در کارگاه عکاسی معتبر "جوپ سوآرت" بنیاد ورلدپرس فوتو در آمستردام شرکت کند. امسال نمایشگاهی از تمام عکس‌های راه‌یافته به فینال از ۲۶ مردادماه به مدت دو هفته در گالری «گتی ایمجز» لندن برپا شد و قرار است در مجله‌ی ساندی‌تایمز هم به چاپ برسند. 

  سال گذشته Sebastian Liste (متولد ۱۹۸۵، اسپانیا) با مجموعه عکسی درباره شرایط سخت زندگی خانواده‌های فقیری که خانه‌هایشان را در بقایای یک کارخانه‌ی مخروبه‌ی شکلات‌سازی در برزیل ساخته بودند، توانست این جایزه را از آن خود کند. + این بورس به یاد و احترام «یان پری» عکاسی خبری بریتانیایی اهدا می‌شود. او زمانی که ۲۴ ساله بود طی یک ماموریت عکاسی از وقایع انقلاب ۱۹۸۹ رومانی برای مجله‌ی ساندی‌تایمز به آن کشور رفته بود که در راه بازگشت به انگلیس در سانحه‌ی سقوط هواپیما کشته شد. + بورس «یان پری» توسط آیدان سولیوان دوست نزدیک او و ادیتور تصویری ساندی‌تایمز و با حمایت خانواده‌ی او به منظور ارائه‌ی تاثیری مثبت از مرگ تراژیک این عکاس بااستعداد پایه‌گذاری شده و از سال ۱۹۹۴ هر سال اهدا شده است.