اختصاصی «سایت عکاسی» – بنیاد مگنوم فهرست برگزیدگان گرنت ۲۰۱۴ و همچنین برنامهٔ حقوق بشر امسال خود را اعلام کرد که در میان آنها نام یک عکاس ایرانی هم به چشم می‌خورد. 

    بنیاد مگنوم هر سال به تعدادی عکاس رو به رشد اهل کشورهای غیرغربی یک فرصت آموزشی پنج هفته‌ای در مدرسهٔ هنر Tisch نیویورک اهدا می‌کند که امسال اسامی شش عکاس به عنوان برگزیدگان این جایزه اعلام شده است. در میان این عکاسان نام عباس حاجی‌محمدی، عکاس مستندنگار ۳۰ سالهٔ ایرانی، با مجموعه‌ای به نام «ذهن‌های شکننده: درون یک آسایشگاه بیماران روانی در ایران» به چشم می‌خورد. 

930107_2
عکس: عباس حاجی‌محمدی

    مدرسهٔ هنر Tisch یکی از ۱۵ دانشکده‌ای است که روی هم مجموعه‌ای به نام دانشگاه نیویورک (NYU) را شکل می‌دهند. این فرصت آموزشی با هدف یادگیری فرایند تمرکز بر روی خلق مجموعه‌های مستند تصویری روایی و موثر با موضوع حقوق بشر است و در تابستان ۲۰۱۴ برپا خواهد شد. 

    امسال بیش از ۶۰۰ عکاس جوان از سراسر جهان برای دریافت این فرصت آموزشی نامزد بودند که نهایتا نام شش نفر به عنوان برگزیده اعلام شد. به غیر از عباس حاجی‌محمدی، محمد الشامی ۱۹ ساله از مصر، یویانگ لیو ۲۲ ساله از چین، لوبنا مری ۲۲ ساله از سوریه، پدرو سیلورا ۲۹ ساله از برزیل و سومجا تولیچ ۲۸ ساله از بوسنی و هرزگوین نیز به عنوان برندگان این فرصت آموزشی در مدرسهٔ Tisch نیویورک اعلام شده است. 

    این بنیاد همچنین ده عکاس را به عنوان برگزیدگان گرنت Emergency Fund مگنوم در سال ۲۰۱۴ معرفی کرده است. براین اساس اسکار کستیلو از ونزوئلا، کوئین‌گنگ چن از چین، ادموند کلارک از بریتانیا، کارولین درک از آمریکا، زان هوژن هوانگ از سنگاپور، کای لوفل‌بین از آلمان، لائورا موتون از آمریکا، اد اوو از کانادا، الساندرو پنسو از ایتالیا و کریستین وارنر از آلمان برندگان این گرنت هستند. 

    برگزیدگان این گرنت در صورت کار روی پروژه‌های در نزدیکی محل اقامتشان بین ۴ هزار تا ۷۵۰۰ دلار و در صورت پوشش رویدادهایی در فواصل دورتر از کشور و منطقهٔ محل اقامتشان بین ۷۵۰۰ تا ۱۲ هزار دلار بورسیه دریافت خواهند کرد. علاوه بر این عکاسان برگزیده می‌توانند از راهنمایی و تحقیقات حرفه‌ای برخوردار شوند تا امکان تکمیل و بهبود مجموعهٔ خود را داشته باشند. 

    گرنت Emergency Fund بنیاد مگنوم در سال ۲۰۰۹ پایه‌‎گذاری شده است و هدف آن واکنش به کاهش فرصت‌های آموزشی و حمایتی در زمینهٔ عکاسی مستند به صورت نگاه عمیق، بلندمدت و اجتماعی است که بتواند آگاهانه به روایت داستان انسان‌ها و حقوق بشر بپردازد. این گرنت از عکاسانی حمایت می‌کند که بتوانند برای مدت طولانی روی پروژه‌ای خاص متمرکز شده و برای تصویر کردن کامل و عمیق واقعه ورای وجه رسانه‌ای ماجرا از خود پایداری نشان دهند. کاندیداهای این گرنت هر سال از سوی تعدادی از ادیتورهای عکس، ناشران، کیوریتورها و مدرسان عکاسی تعیین می‌شوند.