محمدمهدی رحیمیان در نشستی با عنوان «عکاسی اجتماعی در محیط کارخانه» دلیل تک عکس بودن اغلب آثار عکاسی را شکار لحظات اتفاقی، بدون آگاهی لازم نسبت به سوژه خواند. 
 

    به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در ادامهٔ برنامه‌های پنجاهمین جشنوارهٔ منطقه‌ای سینمای جوان آفتاب در فرهنگسرای آینهٔ اراک شاهد برگزاری کارگاه تخصصی عکاسی اجتماعی با حضور محمدمهدی رحیمیان بود. 
 

  رحیمیان در این جلسه با ارائه‌ی‌ تعاریف پایه‌ی‌ جامعه‌شناختی، جایگاه عکاسی اجتماعی را بیشتر از یک عکس‌بردار، مفسر و محققی اجتماعی دانست. 

 وی افزود: عکاس اجتماعی باید توانایی تشخیص، تحلیل و ارائه‌ی‌ نظر دربارهٔ مسائل اجتماعی انسان امروز را از درگاه دوربین و عکس خود داشته باشد. 

 دکتر رحیمیان در ادامه با تشریح روند شکل‌گیری مجموعه‌های عکس، عکاسان بزرگ در این حوزه، تحقیق و مطالعه‌ طولانی‌مدت دربارهٔ سوژه را ابزاری لازم برای درک جهان سوژه و تشخیص چرایی و کارکرد عکس‌های تهیه ‌شده دانست. 
 
   وی در ادامه‌ی‌ صحبت‌های خود دلیل ضعف‌ها و کمبودهای عکاسی ایران در حوزه‌های این‌چنینی را ضعف تئوریک و آگاهی در عکاسان نسبت به سوژه‌ی مورد نظرشان دانست. 
 
    رحیمیان دلیل دیگر تک عکس بودن اغلب آثار عکاسی ما را رویکرد جشنواره‌هایی دانست که هر سال در حوزه‌ی‌ عکاسی و با موضوعات مختلف برگزار می‌شوند. او ایده‌ی‌ دعوت به رقابت بر سر عکس‌هایی که از لحاظ سوژه‌یابی و چرایی نگاه عکاس کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و حتی قضاوت در مورد عکاسانی که از لحاظ سطح کار و جهان‌بینی به‌کلی با یکدیگر فرق دارند را مهم‌ترین دلیل بی‌توجهی عکاسان به پروژه‌های عکاسی تحقیقاتی و طولانی‌مدت دانست و آن را معضل عکاسی امروز به‌ویژه در بین عکاسان جوان خواند. 
 
   در پایان نشست علیرضا کریمی صارمی، رئیس آژانس عکس ایران، با استقبال از حرف‌ها و رویکرد دکتر رحیمیان در نقد جشنواره‌ها، این روش‌های جشنواره‌ها را کهنه‌ و منسوخ شده دانست و نوید تغییرات اساسی در روند اجرایی جشنواره‌های عکس انجمن سینمای جوانان ایران در آینده‌ نزدیک را داد. 
 
   صارمی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد همان‌طور که انجمن سینمای ایران بیست ‌و پنج سال پیش پایه‌های عکاسی ایران را دچار تغییر کرد زمان آن رسیده که تغییر دیگری در راستای به‌روز کردن ذهنیت عکاسان و پررنگ کردن حضور آن‌ها در ارائه‌ عکس‌های خود انجام شود. وی وعده داد که به‌زودی اخبار بیشتری در این مورد از سوی انجمن سینمای جوانان ایران منتشر خواهد شد. 
 
   پنجاهمین جشنوارهٔ منطقه‌ای فیلم و عکس سینمای جوان آفتاب در سه بخش فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس از یکشنبه ۲ شهریورماه ۹۳ به میزبانی استان مرکزی برگزار شد. در بخش عکس یک هزار و ۴۷ اثر در دو بخش تک عکس و مجموعه به دبیرخانهٔ جشنواره ارسال شد که در نهایت ۵۴ قطعه عکس از ۳۶ عکاس به جشنواره راه یافت.
 

توضیح تکمیلی: برای این خبر اصلاحیه‌ای در اینجا منتشر شده است.