کتابی از آثار محمدرضا میرزایی با عنوان «اینک خورشید می‌دمد» توسط انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا منتشر شد. این کتاب در برگیرنده ۲۱ عکس تازه و یک نوشته از محمدرضا میرزایی و مقاله‌ای از کارلوس باسوالدو، کیوریتور صاحب‌نام هنر معاصر درباره آثار میرزایی است. 

  میرزایی در گفتگویی کوتاه با «سایت عکاسی» در باره این کتاب می‌گوید: «شاید این کتاب مهمترین اتفاقی باشد که در کارنامه حرفه‌ای من افتاده است. چاپ کتابی با این کیفیت، با همه جزییاتی که مد نظر من و فیلیپو نوستری طراح ایتالیایی کتاب بود، مثل قطع یا کاغذ کتاب و یا چاپ آن در یکی از بهترین چاپخانه‌های ایتالیا و البته همکاری با بزرگی همچون کارلوس باسوالدو برایم به یک رویا می‌ماند.» 

  او می‌افزاید: «عکس‌ها همگی در دو سال اخیر و در آمریکا گرفته شده‌اند. شاید روایت شخصی و زندگی من در جغرافیای تازه بخشی از روایت کتاب باشد اما فکر می‌کنم مانند کارهای اخیرم این عکس‌ها بیش از آمریکا یا هر چیز دیگری، مخاطبین را به خود عکاسی ارجاع دهند. همانطور که باسوالدو در نوشته‌اش عنوان می‌کند انگار این تصاویر فرصتی‌اند برای فکرکردن درباره خود تصاویر.» 

 کارلوس باسوالدو در بخشی از مقاله خود که مورد اشاره میرزایی است، می‌نویسد: «کاملا مشخص است که سئوالی که این کتاب سعی در طرحش دارد، به ذات دیدن باز می‌گردد، انگار که بینایی‌مان، ما را تعریف کند. چه می‌توانیم ببینیم و به چه تبدیل می‌شویم وقتی می‌بینیم؟ چه چیز در پیش رویمان برای دیدن باقی مانده؟ همانند یک آواره، در سرزمینی بیگانه و با زبانی بیگانه، میرزایی قاطعانه فرصتی را به دست می‌اورد که با تصاویر در باره تصاویر بیندیشد.» 



کارلوس باسوالدو و بروس نامومن در دوسالانه ونیز ۲۰۰۹


  باسوالدو کیوریتور هنرهای معاصر در موزه هنر فیلادلفیا و موزه ملی هنرهای معاصر ماکسی در رم است و به عنوان نویسنده با نشریات مهمی همچون آرت‌ فروم همکاری دارد. از فعالیت‌های متعدد باسوالدو می‌توان به سازماندهی پاولیون آمریکا در دوسلانه ونیز در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد که برای او جایزه شیر طلایی را به ارمغان آورد. او همچنین یکی از کیوریتورهای نمایشگاه داکومنتا ۱۱ و کیوریتور نمایشگاه بزرگ «رقص دور عروس» در موزه هنر فیلادلفیا بود که به ارتباط میان آثار جسپر جانز، جان کیج، مرس کانینگهام، رابرت راشنبرگ و مارسل دوشان می‌پرداخت. 

  آثار محمدرضا میرزایی تاکنون در نمایشگاه های انفرادی و گروهی متعددی در تهران، لندن، دوبی، پاریس، مسکو، استانبول، دوبی، ونیز، فیلادلفیا، واشنگتن، وین و لس آنجلس به نمایش در آمده اند. او در سال ۲۰۱۳ در آکادمی هنرهای زیبای راونا و در سال ۲۰۰۹ در مدرسه عکاسی اوسرواتوریو گوالینو در شهر تورین ایتالیا سخنرانی پرداخت و آثارش در دوسالانه فوتوگرافیکا بوگوتا و نمایشگاه سالانه عکس بیل/بین به نمایش درآمده اند. میرزایی برنده جوایز مختلفی از جمله لوگولند ۲۰۱۳ شده و پیش از این کتابی با عنوان «چیزی که ندارم» از او توسط انتشارات ادیتزیونی دل برادیپو در ایتالیا به چاپ رسیده بود. 

  کتاب «اینک خورشید می‌دمد» در ۵۲ صفحه و با قیمت ۳۰ دلار توسط انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا به بازار عرضه شده است.