Newsha Tavakolian for the Carmignac Photojournalism Award ©

 
  اختصاص «سایت عکاسی» – نمایشگاهی از عکس‌های نیوشا توکلیان با عنوان «صفحات خالی یک آلبوم عکس ایرانی» از ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۹۴ در Chapelle des Beaux-Arts پاریس به نمایش درآمده است. 

  این مجموعه عکس از این عکاس ایرانی تیرماه ۹۳ به عنوان برندهٔ پنجمین جایزهٔ بین‌المللی فتوژورنالیستی CARMIGNAC GESTION فرانسه معرفی شده بود و قرار بود این نمایشگاه آبان ۹۳ برگزار شود که ظاهرا برگزاری آن تا بهار امسال به تعویق افتاده است. 
 
  همچنین طبق اعلام اولیهٔ مسئولین مسابقه، قرار بود این نمایشگاه پس از پاریس در لندن، فرانکفورت و میلان هم به معرض بازدید عموم گذاشته شود و کتابی شامل عکس‌های این مجموعه هم به چاپ برسد. 
 
  در بخشی از یادداشت معرفی عکس‌های نیوشا توکلیان آمده است: «این مجموعه جوانانی را به تصویر می‌کشد که با تناقضات ناشی از زندگی در جامعه‌ای در حال مدرنیزاسیون فزاینده، قوانین مذهبی و نوعی نوستالژی برای تمدن ایران باستان روبرو هستند.» 
 
  فراخوان پنجمین دورهٔ این جایزه با تم «ایران» تابستان گذشته منتشر شد و آناهیتا قبائیان – مدیر گالری راه ابریشم – به عنوان ریاست هیات داوران و رضا دقتی – عکاس ایرانی مقیم پاریس – هم به عنوان یکی از اعضا در جمع هیات داوران حضور داشتند. 
 
  این جایزهٔ فتوژورنالیستی توسط بنیاد Carmignac فرانسه برگزار می‌شود و هدف خود را حمایت از نوعی فتوژورنالیسم جستجوگر می‌داند که به مواردی از زندگی در نقاط حساس و خبرساز جهان می‌پردازد که چندان در اخبار روزمره حضور ندارند. غزه، مناطق پشتون‌نشین آسیا، زیمباوه و چچن موضوعات سال‌های قبل این مسابقه بوده‌اند و این رویداد در دور بعدی خود به زندگی در مناطقی از فرانسه خواهد پرداخت. 
 
  نیوشا توکلیان شهریورماه ۹۳ با انتشار یادداشتی بر روی صفحهٔ فیسبوکش اعلام کرد به دلیل دخالت‌های نابه‌جای برگزارکننده در نوع ارائهٔ نهایی آثار مجموعه‌اش تصمیم به نپذیرفتن این جایزه گرفته است. براساس ادعای این عکاس ایرانی، Edouard Carmignac بانکدار فرانسوی (اسپانسر و رئیس بنیاد برگزارکننده جایزه) سعی در تغییر نام مجموعهٔ وی و همچنین جایگزینی تعدادی از عکس‌ها و انجام اصلاحاتی در توضیحات عکس‌ها برای ارائهٔ نهایی و همچنین چاپ کتاب داشته است و لذا آزادی هنرمند در ارائهٔ مجموعه‌اش مخدوش شده است و او هم جایزه را نمی‌پذیرد

   اما چندی بعد، در اوایل مهرماه ۹۳، این عکاس ایرانی اعلام کرد بنابر بازنگری بنیاد برگزارکنندهٔ جایزه و به ویژه رئیس آن مبنی بر عدم دخالت در نحوهٔ ارائهٔ مجموعه و فراهم شدن شرایطی، که نیوشا توکلیان آزادی‌ خود به عنوان یک هنرمند می‌خواند، او هم تصمیم به پذیرش مجدد این جایزه گرفت.