مراسم رونمایی پروژه هنری «کیوسک آرزو» مهران راد با همراهی حسن معجونی و لیلی رشیدی در سام کافه برگزار شد.

  صبح دوشنبه ۱۶ شهریور ۹۴ و در این برنامه مهران راد هنرمند این پروژه درباره مجموعه پروژه‌های هنری "هم‌تجربگی" گفت: این پروژه تلاش دارد فضایی ایجاد کند تا مردم در آن بتوانند آرزو‌ها و رویاهای خود را بیان کرده، با یکدیگر در میان گذاشته و به علاوه از آرزوهای دیگر مردم جهان نیز باخبر شوند و به آن‌ها واکنش نشان دهند. بستر این اتفاق نیز صفحه ما در اینستاگرام است جایی که افراد رویا‌هایشان را در ویدئو‌های کوتاهی ضبط کرده و برای ما هشتگ می‌‏کنند. در واقع این پروژه یک کیوسک است که یک تبلت درون آن قرار دارد و افراد با ضبط یک ویدئوی ۱۵ ثانیه‎ای با این تبلت و ارسال آن به اینستاگرام ما در این طرح مشارکت می‌‏کنند.
 
 وی با اشاره به این نکته که "هم‌تجربگی" پروژه‎ای موقعیت‎ساز است اظهار کرد: مردم به واسطه این پروژه می‌‏توانند خودشان را ابراز کنند، اهداف ما در این پروژه مشخص است و در چند بخش مجزا اجرا می‌‎شود؛ نخستین بخش این پروژه "تجربه" نام دارد که به "فانوس‏‌های آرزو" اختصاص دارد. این طرح از مهرماه و پس از پایان پروژه "کیوسک آرزو" به شکل جدی برگزار خواهد شد و در آن فرم جدید فانوس‏‌های ما که حاوی یک پیام به دو زبان فارسی و انگلیسی است به ۸۰ کافه در ۱۷ کشور جهان ارسال خواهد شد. این کافه‌ها اغلب به لحاظ تاریخی دارای اهمیت هستند و در جریانات فرهنگی یا رویدادهای پس از جنگ جهانی دوم اهمیت داشته‎اند.
 
  راد با بیان اینکه کافه مکانی برای ارتباط با مردم است افزود: برای اینکه کار ما به کافه محدود نشود پروژه "کیوسک آرزو" را تعریف کردیم که با وجود آنکه محل آغاز آن سام کافه است اما با همکاری شهرداری به فضای عمومی شهر انتقال خواهد یافت و پس از ۲۰ روز در بام تهران و میدان راه‌آهن ادامه پیدا می‌کند. این طرح در هر یک از این مکان‏‌ها ۱۰ روز اجرا شده و سپس برای ادامه به تبریز و پس از آن به استانبول منتقل خواهد شد. دلیل انتخاب این مکان ها نیز اسن است که بام تهران و میدان راه ‏آهن جزو پر رفت و آمد‌ترین مکان‏‌های شهر تهران هستند و مردم از همه طبقات اجتماعی یا از شهرهای مختلف به آن‌ها مراجعه می‌‏کنند و به همین دلیل مکان‎های خوبی برای چنین پروژه‌ای هستند.
 
  هنرمند پروژه "هم‌تجربگی" ادامه داد: پروژه ما پروژه‌ای مشارکتی است، هدف ما مشارکت یک میلیون نفر است و این هدف در صورتی محقق خواهد شد که ما ۱۲ میلیون مخاطب در اینستاگرام خود داشته باشیم. پروژه‎های ما تا نوامبر سال ۲۰۱۷ به پایان خواهد رسید و از آن پس تیمی از پژوهشگران داده‎های به دست آمده را بررسی خواهند کرد تا در ‌‌نهایت بدانیم مردم در نقاط مختلف جهان چه رویا و آرزوهایی دارند؟ کدام رویاهای مردمان سرکوب شده است؟ و کدام رویا‌ها رواج یافته است؟ حاصل این پژوهش‎ها نیز به شکل کتاب و مجموعه‎ مقالات به اطلاع مردم و مخاطبان پروژه خواهد رسید.
 
همچنین حسن معجونی بازیگر و کارگردان تئاتر به عنوان یکی از حامیان هنری این پروژه نیز در این نشست اظهار کرد: شاید چندان به خروجی این پروژه فکر نکرده باشم اما موضوع این پروژه برای من بسیار جالب توجه است. به علاوه لحظه‎ای که مردم آرزوی خود را ثبت می‌کنند برای من بسیار جذاب است و به نظر من حضور ما در این پروژه به آن سرعت می‌‏بخشد تا مخاطبان راحت‎تر در آن مشارکت کنند.

   وی با بیان اینکه تا آنجا که بتوانم به این پروژه کمک می‌‎کنم گفت: به عنوان کسی که در تئا‌تر فعالیت دارد فکر می‌‏کنم این پروژه با کار ما شباهت دارد زیرا در هر دو این کار‌ها ما دلمان می‌‏خواهد به یک رویای جمعی برسیم.
 
  لیلی رشیدی بازیگر و دیگر حامی این پروژه هنری درباره این پروژه و حضور خود در آن گفت: بیشتر از یک هنرمند، به عنوان یک آدم معمولی دوست داشتم در این پروژه همکاری داشته باشم. اینکه آدم‎های مختلف رویا‌هایشان را بگویند و بدانیم آدم‎‏‌ها چه اندازه رویاهای مشترک دارند؟ رویاهایشان چقدر تحت تاثیر اتفاقات جهانی است یا چقدر از سیاست‎ها و رویدادهای داخل کشور خودشان نشات می‌‏گیرد برای من بسیار جالب است.
 
  پروژه "کیوسک آرزو" اکنون و به مدت ۲۰ روز در سام کافه واقع در خیابان ولیعصر، خیابان فرشته، سام سن‌تر، طبقه دوم ادامه دارد.