آیین بزرگداشت هنرمند فقید هابیل علی‌اف – نوازنده چیره‌دست کمانچه – ۲۱ مهرماه ۹۴ با حضور جمعی از هنرمندان ایران و جمهوری آذربایجان در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

  به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در راستای تکریم و بزرگداشت هنرمندان نام‌آشنا، نخستین آئین بزرگداشت این نوازنده فقید و صاحب سبک جمهوری اذربایجان را برگزار می‌کند.
 
 هابیل مصطفی‌اوغلو علی‌اف ۶ خرداد ۱۳۰۶ خورشیدی در روستایی در منطقهٔ آغ‌داش جمهوری آذربایجان به دنیا آمد و در ۱۱ سالگی اولین بار در مدرسه به اجرای موسیقی پرداخت. هابیل علی‌اف اجراهای بسیاری در شوروی و همچنین ترکیه، آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، هندوستان، پاکستان، ایران، مصر، سوئد، هلند، تونس، ژاپن، سوریه و… داشته ‌است. وی  در اویل دهه هفتاد بارها به ایران آمد و در سال‌های متفاوت برنامه‌های مختلفی با موسیقیدانان و خوانندگان صاحب‌نام ایرانی و اساتیدی همچون محمدرضا شجریان، جلیل شهناز، بدیعی، تجویدی، ناصح‌پور، افتخاری و کسایی داشت. هم‍چنین شش آلبوم از تکنوازی‌های علی‌اف و نیز همنوازیش با محمدرضا شجریان تاکنون در ایران منتشر شده است.
 
 علاقه این هنرمند به برگزاری کنسرت در ایران به حدی بود که حتی چهار سال پس از آنکه برای همیشه از نواختن روی صحنه اعلام بازنشستگی کرد، بار دیگر به ایران آمد و در حضور علاقمندانش در یک کنسرت به یادماندنی به روی صحنه رفت. هابیل علی‌اف، ۱۷ شهریور ۹۴ در بیمارستانی در باکو درگذشت.

   شایان ذکر است آیین بزرگداشت هابیل علی‌اف با حضور جمعی از اهالی موسیقی و همچنین اساتید کمانچه‌نوازی روز سه‌شنبه ۲۱ مهر جاری از ساعت ۱۷ در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود و حضور عموم علاقمندان در این برنامه آزاد است.