نمایش فیلم‌های فصل پاییز «سینما تک» موزه‌هنرهای معاصر تهران، از روز یکشنبه ۴ مهرماه ۹۵ با نمایش فیلم «خوراک» به کارگردانی میکیو ناروسه، در دو بخش «چشم‌انداز سینمای دهه ۵۰ ژاپن» و «ژان لوک گدار:یک بارگذاری مجدد» آغاز می‌شود.

   فیلم «خوراک» محصول سال ۱۹۵۱، به مدت ۹۶ دقیقه با نقل قولی از رمان فومیکو هایاشی آغاز می‌شود که می‌گوید: «من در فضای بی‌کران جهان، از غم و اندوهی تکان خوردم که در زندگی ساده مردمان یافت می‌شود.» و این اولین اقتباس سینمایی میکیو ناروسه از آثار نویسنده‌ای است که متخصص داستان‌های مردم رنج‌کشیده بود.

   علاوه بر این، وقتی میچیو به عنوان شخصیت اصلی و راوی، سرگذشت زندگی خود و همسرش را خیلی کوتاه روایت می‌کند (پس از توصیفی ساده و به‌نوعی تحقیرآمیز از مکان زندگی‌اش؛ که اشاره‌ای ظریف است به شرایط روحی فعلی او)، به‌سادگی به امیدها و رویاهای ازدست‌رفته‌اش می‌رسد و از روزمرگی طاقت‌فرسایی می‌گوید که هر روز صبح تا شب و در تمام روزهای سال او را آزار می‌دهد؛ و در پایان این سؤال را مطرح می‌کند که «آیا باید زندگی هر زنی در این روزمرگی‌های آشپزخانه و اتاق پذیرایی تلف شود؟» ناروسه برای این سوال جواب خوبی دارد که آن را در پایان و پس از شناخت و تکامل نگاه زن به زندگی خودش بر زبان وی جاری می‌کند؛ جوابی که انگار امروز و اصلاً در تمام دوران‌ها می‌شود برای عموم زنان طبقه‌ی کارگر در سرزمین‌های مختلف این کره‌ی خاکی در نظر گرفت.

   میچیو یکی از زنان کوچه‌ای است که در ابتدای فیلم، فرزند پسر یا شوهرشان را تا بیرون خانه بدرقه می‌کنند تا آن‌ها برای زندگی‌شان تلاش کنند. ناروسه از گلایه‌ها و رؤیاهای ازدست‌رفته‌ی زن در فضای محصور خانه شروع می‌کند و با نامه‌ی احتمالاً گلایه‌آمیز میچیو که به باد فراموشی سپرده می‌شود فیلم را به پایان می‌رسد چون حالا زن، خوش‌بختی را در حضور مردی وفادار و سختکوش در کنار خودش یافته است.

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه نمایش فیلم، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته، ساعت ۱۷ به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل‌کنند.