فیلم «ابله» به کارگردانی آکیرا کوروساوا روز چهارشنبه ۷ مهرماه ۹۵، ساعت ۱۶ در سالن «سینما تک» موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

   این فیلم از چهل و پنجمین دوره نمایش فیلم در موزه هنرهای معاصر، در ادامه‌ی بخش «چشم‌انداز سینمای دهه ۵۰ ژاپن» و به زبان اصلی با زیرنویس فارسی نمایش داده خواهد شد.

   «ابله» دومین فیلم این دوران و حاصل یک جاه‌‌طلبی بزرگ است. از آن بلندپروازی‌ها که در دهه‌ی ۵۰ ممکن بود. اقتباس‌ها همواره در معرض اتهام هستند. همواره مظنون هستند به خیانت در اثر اصلی و متهم هستند به ضعف در برابر اثر تثبیت‌شده‌ی مورد اقتباس.

   شاید به همین خاطر همیشه بهترین اقتباس‌ها از آثار درجه دوی سینما بوده‌اند. اما کوروساوا در دوران کاری خود سه بار دست به این ریسک بزرگ زد: در شروع دوران موفقیت بین‌المللی خود «ابله» را ساخت، در «سریر خون» مکبث جاودانه‌ی شکسپیر را در فضایی کاملا ژاپنی بازسازی کرد و در آخرین جاه‌طلبی عمر، فیلم عظیم «آشوب» را با اقتباس از شاه لیر شکسپیر ساخت. کوروساوا دو بار دیگر هم به سمت ادبیات روس رفت و علاوه بر «در اعماق» ماکسیم گورکی، با الهام از خاطره‌نگاری‌های آرسنیف در ۱۹۷۵ «درسو اوزولا» را ساخت.

   علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه نمایش فیلم، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته، ساعت ۱۷ به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل‌کنند.