مراسم بزرگداشت و سالروز تولد «خسرو سینایی» با حضور هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری، روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ماه ۹۵ از ساعت ۱۷ با همکاری استیل البرز در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

   در این مراسم که به مناسبت ۷۷ سالگی این هنرمند برگزار خواهد شد، ​محمدرضا اصلانی، اکبر عالمی، رخشان بنی اعتماد، ابوالحسن داوودی، بهزاد فراهانی، رضا کیانیان، حمید فرخ نژاد، لوریس چکناواریان، فرح اصولی، گیزلا  وارگا سینایی، مجید انتظامی، فریدون مجلسی، نوید ایزدپناه، بهاره رهنما، الهام پاوه نژاد، بیتا منصوری، محمد ابراهیم جعفری، لیلا اراجی، شیرین بزرگمهر، سهیلا نجم، مهدی احمدی، محمد حمزه‌ای و … حضور داشته و در ارتباط با شخصیت هنری خسرو سینایی به سخنرانی خواهند پرداخت.

   همچنین فیلم کوتاه ۱۷ دقیقه‌ای «ماهیگیری»، اولین فیلم داستانی خسرو سینایی نیز که بر اساس قصه‌ای از یک نویسنده آلمانی در اتریش در سال ۱۳۴۵ ساخته شده، در این مراسم نمایش داده می‌شود.

   خسرو سینایی متولد ۲۹ دی ماه ۱۳۱۹ ساری، فارغ‌التحصیل کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی از آکادمی هنرهای نمایشی و رشته تئوری موسیقی از کنسرواتوار وین است. آثار او معمولاً بر پایه مستندهای اجتماعی استوار هستند. سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رییس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند «مرثیه گمشده» که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های۱۹۴۱ و۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

   این هنرمند از سال ۱۳۴۶ در وزارت فرهنگ و هنر و از سال ۱۳۵۲ در تلویزیون ایران شروع به کار کرد. او فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۵۸ با کارگردانی فیلم «زنده باد …» آغاز کرد. سینایی افزون بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آثارش را نیز بر عهده داشته است. او در سال ۱۳۸۴ فیلم کوتاه «فرش، اسب، ترکمن» از مجموعه فرش ایرانی را کارگردانی کرد. جزیره رنگین (۱۳۹۳)، مثل یک قصه (۱۳۵۸)، کفتگو با سایه (۱۳۸۴)، فرش، اسب، ترکمن (۱۳۸۴)، عروس آتش (۱۳۷۸)، کوچه پاییز(۱۳۷۶)، در کوچه‌های عشق(۱۳۶۹)، یار در خانه (۱۳۶۶)، مرثیه گمشده (۱۳۶۲)، هیولای درون (۱۳۶۲)، زنده باد …(۱۳۵۸)، تهران امروز (۱۳۵۶) از جمله فیلم‌های خسرو سینایی است.

   گفتنی است پوستر این برنامه توسط بزرگمهر حسین پورکه از هنرمندان کاریکاتوریست، نقاش و کارگردان انیمیشن است، طراحی و منتشر شده است. حسین پور در این پوستر خسرو سینایی را همچون قله دماوند طراحی و اجرا کرده است.

   علاقه مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر درباره این برنامه بصورت آزاد و رایگان به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگرشمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.