اولین نشست روز دوم از سومین سالانه عکس دانشجویان دانشگاه تهران، ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۱۸ آذر ماه، نشست «تفاوت تحصیل آکادمیک در ایران و خارج از کشور» با حضور شهرام انتخابی و رامیار منوچهرزاده برگزار شد.

در ابتدا شهرام انتخابی به معرفی خود پرداخت. او در ابتدای دهه‎ی ۶۰ برای تحصیل در رشته‎ی معماری به ایتالیا مهاجرت کرده و ۱۵ سال به عنوان معمار فعالیت داشته است. سپس به دنیای هنرهای تجسمی بازگشته و در این حیطه به تدریس و برگزاری نمایشگاه پرداخته است. در حال حاضر تمرکز اصلی وی در حوزه‌ی ویدیو آرت است.

او به ‎طور کل وضعیت دانشگاه‎های خارجی را به دلیل حمایت‎های دولتی بهتر از ایران دانست که کمبود امکانات، جزئی از آن است و این خود مانع پیشرفت دانشجویان می‎شود. او در ادامه‎ی صحبت‌های خود این چنین ادامه داد: «هنرمند وابسته به رسانه است و اکنون فضای آکادمیک هنری به نحوی تغییر کرده که هنرمند با رسانه‎های هنری دیگر به ناچار درگیر شده است».

در ادامه فیلمی تهیه شده از دانشجویان سابق عکاسی هنرهای زیبای دانشگاه تهران که اکنون برای تحصیل به خارج از ایران مهاجرت کرده‎اند، پخش شد که در آن بهرام شعبانی، مهسا بیگلو، یاسمن صفاریان و هما ارشاد از تجربیات خود و از تفاوت‎های تحصیل در رشته‎ی عکاسی در خارج از ایران سخن گفتند.

بعد از پخش فیلم شهرام انتخابی به صحبت درباره‌ی تجربیات خود از تحصیل خارج از کشور پرداخت.
انتخابی، آزادی‌ای که در خارج از کشور به دلیل فراغت شخص از سنت، مسئولیت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی وجود دارد را تأیید کرد و معتقد بود که این موضوع می‌تواند تا حدی به دانشجو در تحصیل کمک کند اما از طرفی دیگر به دلیل فضای محدود مناسبات هنری در ایران شرایط مساعدی برای بروز خلاقیت و رشد وجود ندارد. اکثراً در دانشگاه‌های خارج کشور فعالیت‌های تئوریک زودتر وارد حیطه‌ی عملی می‌شود. به اعتقاد او هر هنرمندی در همه جای دنیا یک غریبه است و این دید اشتباه است که به صرف تحصیل در خارج از کشور فرد به هنرمندی شناخته شده تبدیل می‌شود. شانس این اتفاق خیلی کم است و تحصیل در خارج از کشور شهرت را تضمین نمی‌کند.

او در انتها به طور کل وضعیت دانشگاه‌های هنر داخل و خارج کشور را خیلی متفاوت ندید بلکه اعتفاد داشت که حتی ممکن است محدودیت‌ها و کمبودها به بروز خلاقیت‌های دانشجو بیشتر کمک کند.

بعد از پایان گفت و گو پرسش و پاسخ برگزار شد.

دومین نشست روز دوم، ساعت ۱۶ روز یکشنبه ۱۸ آذر ماه، با ارائه گزارشی از آنچه در نمایشگاه «رجیو امیلیا» گذشت با حضور مهرداد نجم‎آبادی و مهران مهاجر برگزار شد.

مهرداد نجم‎آبادی که به همراهی رضا شیخ نمایشگاه‎گردانی آن را بر عهده داشت، گفت: «این نمایشگاه در سال سیزدهم خود، با عنوان «انقلاب/ آشوب/ تغییر/ آرمان شهر» اواخر آوریل تا اواخر جون در شهر روجیو امیلیای ایتالیا برگزار شد.

در این نمایشگاه سعی بر آن بوده تا اثر انقلاب‎های بعد از دهه‎ی ۶۰ میلادی بر عکاسی هنری معاصر به نمایش گذاشته شود. حضور جوئل میرویتس در این نمایشگاه نیز بر اهمیت و استقبال از آن افرود که روی جلد کتاب نمایشگاه نیز عکسی از اوست.

این نمایشگاه متشکل از ۷ بخش بوده است. در بخش ابتدایی پنل‎هایی برای نمایش تاریخ ۴۰ ساله‎ی ایران بعد از انقلاب به کمک صیاد نبوی تعبیه شده بود و در بخش بعدی عکس‌های احمد عالی به انتخاب من و مهران مهاجر به نمایش درآمدند.
این عکس‌ها به عنوان نمادی از آغاز عکاسی هنری ایران در این نمایشگاه حضور داشتند.
در بخش بعدی به انتخاب من و رضا شیخ عکس‌های مهران مهاجر به عنوان نماینده‎ای از عکاسی دانشگاهی بعد انقلاب ایران روی دیوار رفتند. بخش چهارم از عکس‌های والتر نیدرمایر عکاس خارجی شکل گرفت که عکس‌هایش در دو بار سفر به ایران گرفته شده‎اند.
عکس‌های او تهران، یزد و شاه‎چراغ را به تصویر می‎کشد. آثار عکاسان معاصر یعنی علی و رامیار، غزاله هدایت، محمد غزالی، نیوشا توکلیان و گوهر دشتی در بخش مرکزی صومعه‎ی قدیمی که به نمایشگاه اختصاص یافته بود، به نمایش درآمدند.
در بخش بعدی یعنی ششم مجموعه‎ی خانواده‎ی ایرانی از محسن راستانی به عنوان بیانی تصویری از مردم ایران برای نمایش انتخاب شده بودند.
راهروی آن صومعه محل نمایش آثار فارغ‎التحصیلان عکاسی دانشگاه تهران نیز بود که از کارهای دانشجویان آثار غزاله رضائی، عبدالله حاجی‎پور، کیوان نیک طبیعت، حبیبه خاتمی، مژگان تاج‎الدینی، انسیه امیری‎فر، هادی آزاد بخت و فاطمه مصلایی انتخاب شده بودند.

در انتخاب آثار به نمایش درآمده سعی بر آن بوده تا ردپایی از آثار احمد عالی و مهران مهاجر در آنها دیده شود.»

و در انتها افزود: «ما فاقد تاریخ عکاسی هنری هستیم که باید با کمک هم آن را بسازیم»

بعد از اتمام صحبت‌های نجم‎آبادی، مهاجر از افراد برگزار کننده‎ی سالانه و اعضای انجمن علمی عکاسی دانشگاه تهران تشکر کرد و سپس در سخنانی کوتاه دانشجویان را به تجربه‎گرایی با در نظر داشتن سنت‎های عکاسی تشویق کرد. او همچنین اظهار امیدواری کرد که فعالیت خودآگاهانه عکاسی در اثر آکادمیک شدن آن در ایران ادامه بیابد.

سومین سالانه عکس دانشجویان دانشگاه تهران ۱۷ الی ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۷ در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، ساختمان تجسمی برگزار می‎شود. علاقه‎مندان برای آگاهی بیشتر می‎توانند به برنامه نشست‎ها و  اینستاگرام سومین سالانه مراجعه کنند.