آرش میرزایی قاضی، بازگشت، ۱۳۹۸

جمعه ۲۵ مردادماه ۱۳۹۸ دو نمایشگاه عکس همزمان در گالری ای جی افتتاح خواهد شد. «بازگشت» عنوان نمایشگاه آرش میرزایی قاضی است و شاهین دانشفر عنوان «روز برای شب» برای نمایشگاهش برگزیده است. این دو نمایشگاه سومین سری از نمایشگاه‌های استعداد ای جی است.
در ادامه بیانیه نمایشگاه‎ها و رزومه عکاسان به تفکیک آمده است.

«بازگشت» آرش میرزایی قاضی

زمان که می‌گذرد دیگر جایی را برای بازگشت باقی نمی‌گذارد. اکنون شاید باید نگران بود؛ نگران تَرَک روی دیوار؛ نگران اقاقیا؛ نگران حالِ خانه؛ هر بار که به خانه بازگشتیم راه رسیدن به آن را گم کردیم یا اگر در این راه پی چیزی بودیم آن را پیدا نکردیم چون یا از جلوی دیدگانمان محو شده بود و یا چیزی جایگزینش شده بود؛ چیزی شبیه یک تغییر؛ یک فقدان.

بازگشت به شبیه یک غریزه اساسی است که به زندگیمان در این دنیای گیج کننده و دائماً درحال تغییر، یک حس استمرار و ایمنی می‌دهد. بازگشت به تصاویر گذشته که تنها در ذهنمان مرور می‌شود و آن چه که اکنون در زمانِ حال در واقع نقش می‌بندد تفاوتی را نمایان می‌سازد که شاید تنها برای نگارنده قابل لمس باشد؛ بازگشت به آن چه که بوده و اکنون تغییر کرده. شاید وجه مشترک عکس‌ها همین تغییری باشد که حاصل از گذشت زمان طی لایه‌های مختلف زمانی از گذشته تا حال بوده و این موضوع نه تنها با وجه تاریخی بلکه با وجه روان شناختی برایم همراه بوده است. این عکس‌ها حاصل رفت و برگشت‌های هر ساله من به شهر کاشان است.

آرش قاضی متولد ۱۳۶۶ در تهران، دانش‌ آموخته رشته معماری با مدرک کارشناسی ارشد است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه عکاسی از سال ۱۳۹۲ و با شرکت در «دومین اکسپوی عکس تهران» در خانه هنرمندان ایران آغاز کرد. او تا کنون در نمایشگاه‌های گروهی متعدد داخلی و خارجی همچون «آژیر قرمز» (گالری فرشته)، «قاب‌های سفید» (گالری تم)، «دست دوم» (گالری محسن)، Behance Portfolio Reviews و … حضور داشته است. از آخرین دستاوردهای وی نیز می‌توان به انتخاب شدن به عنوان مقام نخست جایزه ادبی- هنری فرشته سال ۱۳۹۷ در بخش عکاسی اشاره کرد. این نمایشگاه اولین نمایشگاه انفرادی او است.

شاهین دانشفر، روز برای شب، ۱۳۹۷

«روز برای شب» شاهین دانشفر

به واسطه‌ی ابزار عکاسی آنالوگ، گاه اتفاق (شیمی) از خودآگاه‌ عکاس پیشی می‌گیرد، تا جایی که واقعیت عینی (فیزیک) تغییر ماهیت می‌دهد و به دیگری بدل می‌شود. در چنین حالتی عکاس تنها فاصله‌اش را با واقعیت پیرامونش به حداقل رسانده و فقط تا لحظه ثبت تصویر پیش می‌رود. به بیان دقیق‌تر، از لحظه عکاسی تا آخرین مرحله فرآیند ظهور، تصویر نهایی در حال زیست، تغییر و دگرگونی‌ ست.

این پروسه به من این امکان را می‌دهد تا از ثبت صرف واقعه فراتر رفته و چیزی را ثبت کنم که در نقطه‌ای فراتر از خودآگاه من و جهان پیرامونم حضور دارد. به عقیده من فیلم عکاسی همانند انسان زنده‌ ایست که بنا به احوال و احساسش تصاویر را در خاطره‌اش ثبت می‌کند. عکس‌های این مجموعه بر روی فیلم ۱۳۵ تاریخ گذشته ثبت شده‌اند. متن‌هایی که به همراه مجموعه ارائه شده به صورت تصادفی از اشعار شعرای معاصر بریده شده‌ و به وسیله موتور ترجمه گوگل به فارسی برگردانده شده‌. اند. این تجربه برای من تلاشی‌ ست در جهت بازسازی رفتار عکاسانه‌ ام با عنصر اتفاق در متن.

شاهین دانشفر متولد ۱۳۶۶ در تهران، دانش‌ آموخته دیپلم عکاسی از موسسه هفت‌هنر کرج (۱۳۸۸) و لیسانس فیلمبرداری سینما از دانشگاه هنر تهران (۱۳۹۷) است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه عکاسی و سینما از سال ۱۳۹۰ با پیوستن به انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرده و تا کنون در پروژه‌های مختلف سینمایی به عنوان عکاس فیلم، مدیر فیلمبرداری و کارگردان فعالیت داشته است. از جمله فعالیت‌های او به عنوان عکاس می‌توان به فیلم‌های کوتاه وقت نهار (منتخب هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن)، مثل بچه آدم (منتخب هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن) و همچنین فیلم مستند تحسین‌ شده در جست‌و‌جوی فریده اشاره کرد. او در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ نامزد دریافت جایزه بهترین عکس فیلم و در سال ۱۳۹۶ برنده تندیس بهترین عکس فیلم از (چهاردهمین) جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال برای فیلم وقت نهار شده است.

گشایش جمعه ۲۵ مردادماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۲ تا ۲۱
نمایشگاه تا ۳۱ مردادماه ۱۳۹۸ ادامه دارد.
گالری Ag: خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی، شماره ۴۳
ساعت بازدید روزانه: ۱۲ تا ۲۱