Giulia Frigieri. موج‌سواری، ایران (جزء ۵۰ عکس برنده)
شهلا یاسینی از سال ۲۰۱۳ با موج‌سواری در جنوب‌شرقی ایران کلیشه‌های زنان خاورمیانه‌ای را زیر سؤال برده است. او تصویر تازه‌ای از جوان ایرانی نشان می‌دهد: افراد سربلند و شجاعی که برای آزادی‌شان آماده‌ی مبارزه هستند.

برندگان رقابت Portrait of Humanity 2019 معرفی شدند و به سه عکس اول، ۵۰ عکس برنده به همراه ۲۰۰ عکس منتخب در این رقابت جوایزی تعلق گرفت.

Portrait of Humanity در سال ۲۰۱۸ و سه سال پس از تأسیس Portrait of Britain، از سوی ۱۸۵۴ مدیا، ناشر مجله‌ی بریتیش ژورنال فتگرافی، و آژانس عکس مگنوم، پایه‌گذاری شد. آن طور که در معرفی این رقابت عکاسی آمده، هدف آن «یادآوری این نکته است که همگی ما با انسانیت مشترک‌مان با یکدیگر همبسته‌ایم. […] با هم، نشان داده‌ایم که چطور تفاوت‌هامان ما را در ابعادی جهانی متحد می‌سازد.»

رقابت Portrait of Humanity با دعوت از عکاسان در هر سطحی، از آنها خواسته که جهان و صورت‌های گوناگون انسانیت را از نگاه خود نشان‌مان دهند و جلوه‌های جهانی زندگی را مستند سازند: «خنده، اراده، تأمل، کار، نخستین سلام‌ها، آخرین خداحافظی‌ها، و هر چیزی میان آنها. آنچه برای شما عادی به نظر می‌رسد ممکن است برای دیگری فوق‌العاده باشد.»

سه برنده‌ی اصلی از طرف Portrait of Humanity کمک‌هزینه‌ای ۱۰ هزار دلاری برای تهیه‌ی پروژه‌هاشان دریافت می‌کنند، ۵۰ عکس برنده در تور جهانی نمایشگاه Portrait of Humanity در موزه‌ها، گالری‌ها و فستیوال‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند و ۲۰۰ عکس منتخب در کتاب Portrait of Humanity منتشر خواهند شد.

در ادامه نگاهی داریم به منتخبی از عکس‌های برنده و منتخب در این رقابت.

Abbie Trayler Smith. فرار از موصل، عراق (جزء ۵۰ عکس برنده)
پس از جنگی نه ماهه، در اوایل سال ۲۰۱۷ داعش از موصل بیرون رانده شد. دیدم که سارا از میان پنجره‌ی اتوبوسی که او را به اردوگاه پناهندگان می‌برد به بیرون خیره شده. نگاه او چکیده‌ای است از سرگشتگی جهان، که ظاهراً همه جا گسترده. اما هنوز، علی‌رغم این مرگ و ویرانی، روح آدمی برگشت‌پذیر و زنده است.

Andrea Zvadova. رنگ، بریتانیا (جزء ۲۰۰ عکس منتخب)
زالی (فقدان رنگدانه در پوست و مو و چشم) با آن که زیبا و منحصربه‌فرد است، اما درک درستی از آن وجود ندارد. جوئان دختری جوان و زال است. او شخصیتی بی‌نظیر، معتمد به نفس و سخت‌کوش است.

Cesar Dezfuli. اَمَدو سومیلا، لیبی (جزء ۲۰۰ عکس منتخب)
امدو، جوان مالیایی، پس از نجات او و ۱۱۷ مسافر همراهش از دریا. قایقی که او در آن بود اندکی پیش لیبی را ترک کرده بود.

Charlie Kwai. کاپیتان آمریکا، مکزیک (جزء ۵۰ عکس برنده)
یک پسربچه‌ی مکزیکی لباس کاپیتان آمریکا را پوشیده و بدون همراه در خیابانی در مکزیکوسیتی قدم می‌زند.

Ewoud Bon. باغبان، هند (جزء ۵۰ عکس برنده)

Fabian Muir. دستانی که گهواره را تکان می‌دهند، کره شمالی (جزء ۵۰ عکس برنده)
این کودکان در یتیم‌خانه زندگی می‌کنند. نه‌تنها مرا به فکر آینده‌شان، که به فکر آینده‌ی کشورشان می‌اندازند.

Federico Redin. مرکز آرایش و زیبایی، اوگاندا (جزء ۵۰ عکس برنده)
آرایشگری در حال کار روی بالکن یک ساختمان تجاری. رقابت برای یافتن مکان تجاری در مرکز کامپالا شدید است.

Guoman Liao. دختری با آیفونی در دستش، کانادا (جزء ۵۰ عکس برنده)

Iorgis Matyassy. فاسو روی اسب، بورکینافاسو (جزء ۵۰ عکس برنده)
فاسو اسب‌سواری ماهر است. شگفت‌زده شدم وقتی دیدم به چه راحتی توانسته اسب را روی زمین بخواباند، طوری که انگار سگ خانگی‌اش است.

Jack Lawson. عقاب‌ها، نیجریه (جزء ۵۰ عکس برنده)
قطع عضو در نیجریه رایج است، به‌ویژه میان مردان جوان. دلیل اصلی‌اش مرض دیابت و تصادفات جاده‌ای است. این گروه از قطع‌عضوها عقب ننشستند و عضو تیم فوتبال قطع‌عضوی‌های عقاب‌ها شدند. این تیم آنها را گرد هم آورده و پیوندی شگفت‌انگیز میان‌شان ایجاد کرده است.

Martin H.M. Schreiber. هفت دختر آمیش (فرقه‌ای مسیحی) و یک گاو در حال ادرار، آمریکا (جزء ۵۰ عکس برتر)
دختران شنیدند که گاو در حال ادرار است و سعی دارند جلوی خنده‌شان را بگیرند.

Rob Lavers. وقار، فرانسه (جزء ۵۰ عکس برنده)
انرژی این مراسم فوق‌العاده بود.

Roman Shalenkin. کارگر، کارخانه‌ی زغال‌سنگ، روسیه (جزء ۵۰ عکس برنده)
این دختری ۲۸ ساله است که در کارخانه‌ی زغال‌سنگ کار می‌کند. وقتی با او صحبت می‌کردم گفت که همه همیشه از او می‌پرسند چرا در چنین جای تاریک، مرطوب و کثیفی کار می‌کنم. او گفت «لازم است شغلی داشته باشیم و این هم شغل من است. چیز دیگری تصور نمی‌کنم.»

Ying Wang. زیر پوست، چین (جزء ۵۰ عکس برنده)
سانمینگ بای بازیگر مائو زدونگ است، یکی از بازیگران پرشمار چینی. آرایش صورتش در یک سمت به تجارب بازیگری بای در اپرا اشاره دارد و نیز او را در نقش رئیس مائو می‌بینیم. شغل بای کشاورزی است.

Priscilla Falcón Moeller. اُرلاندو، کوبا (برنده اول رقابت)
این عکس را در رگلا گرفتم، شهرکی در اطراف هاوانا، کوبا. پروژه‌ام با عنوان «Teddy Bear Dream» رو به پایان بود و جامعه‌ای را یافته بودم که با آنها احساس راحتی داشتم طوری که انگار در خانه‌ام هستم. ساعت‌ها در پارکی محلی وقت می‌گذراندیم. یکی از آن روزها، اُرلاندو را دیدم که روی چرخ‌وفلک خوابیده. نگاهش به قلبم نفوذ کرد. زانو زدم و پرتره‌اش را گرفتم. پس از گرفتن این عکس، او تکان نخورد و من هم حرفی نزدم، تأثیرگذار بود.

برای دیدن همه‌ی عکس‌های منتخب و برنده در این رقابت به وبسایت Portrait of Humanity رجوع کنید.

برای شرکت در رقابت Portrait of Humanity 2020 به اینجا رجوع کنید.