پوستر نمایشگاه برگرفته از نمایشگاه عکس بهمن جلالی در دانشگاه فارابی – ۱۳۵۸ اثر محمد حسین حلیمی

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ مصادف با زادروز بهمن جلالی نمایشگاه عکس برگزیده‌ای از آثار بهمن جلالی در گالری راه ابریشم به نمایش در خواهد آمد.

عکس‌های این نمایشگاه شامل حدود ۷۰ عکس از بهمن جلالی از سال ۱۳۴۹ (مجموعه‌ی ماهیگیران – بوشهر) تا ۱۳۸۶ (آخرین مجموعه‌ تصویر خیال، سیاه و سفید ۲) از مجموعه‌ی شخصی رعنا جوادی است. این آثار در ابعاد مختلف در زمان حیات بهمن جلالی و زیر نظر او چاپ شده‌اند. گزیده یا مجموعه‌ای از این آثار پیش از این و طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ در گالری راه ابریشم به نمایش در آمده است.

بهمن جلالی (۱۳۲۳-۱۳۸۸) ابتدا در رشته اقتصاد و علوم سیاسی در دانشگاه ملی تهران تحصیل کرد و بعد در مدرسه‌ی عکاسی جان ویکرز آموزش عکاسی دید و عضو انجمن سلطنتی عکاسی در لندن شد.

از سال ۱۳۵۱ به‌عنوان عکاس کارش را در مجله تماشا آغاز و سپس در کنار آن به آموزش عکاسی در دانشگاه‌های مختلف پرداخت.

او همچنین به‌عنوان عکاس مستند به سراسر ایران سفر کرد، حرفه‌ای که در عکاسی از جبهه‌ی جنگ ایران-عراق به اوج خود رسید ومنجر به چاپ چندین کتاب شد.

او با همکاری همسرش رعنا جوادی از بنیانگذاران اولین موزه عکاسی ایران عکسخانه شهر و پس از آن، مجله عکاسی عکسنامه بود. عکس‌های او در کلکسیون موزه‌های بسیاری نگهداری می‌شوند.

کار حرفه‌ای طولانی‌مدت و برجسته‌ی جلالی با مروری بر آثارش در بنیاد آنتونی تاپییس در سال ۱۳۸۶ ارج‌گذاری شد. بنیاد نیدرزاکسن در شهرهانور، جایزه بین‌المللی عکاسی اسپکتروم ۲۰۱۱ را به بهمن جلالی اعطا کرد.

برای مطالعه‌ی دوران کاری بهمن جلالی به سالشمار زندگی بهمن جلالی رجوع کنید. آخرین کتاب عکس منتشر شده از بهمن جلالی را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.

نمایشگاه گزیده عکس‌های بهمن جلالی در گالری راه ابریشم تا ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ ادامه دارد.

نشانی: تهران، بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ۲۱۰، ساختمان تکنو آجر، گالری راه ابریشم – نقشه
افتتاحیه: جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۴ تا ۸