جدیدترین کتاب عکاس ژاپنی ایسه سودا (Issei Suda) که حاوی ۷۸ عکس دیده‌نشده از این عکاس است، به‌تازگی از سوی انتشارات Chose Commune منتشر شده است.

سودا از ژانویه ۲۰۱۹ کار روی این کتاب عکس را آغاز کرده بود. اما او دو ماه بعد از دنیا رفت و کارش ناتمام باقی ماند. به هر حال، انتشارات Chose Commune روی قولش باقی مانده و اکنون منتخبی از عکس‌های سودا را در اولین کتاب پس‌ازمرگ او منتشر کرده است.

Cécile Poimboeuf-Koizumi مؤسس و مدیر انتشارات Chose Commune از دیرباز طرفدار و ستایشگر کارهای ایسه سودا بود. این ناشر فرانسوی-ژاپنی در ژانویه ۲۰۱۹ برای اولین بار نامه‌ای به سودا نوشت. و در عین شگفتی‌اش، در عرض یک روز پاسخ نامه را دریافت کرد و در آن به او پیشنهاد شد تا در پاییز درباره‌ی انتشار کتاب جدیدی از کارهای شخصی سودا ملاقاتی با او در توکیو داشته باشد.

شوربختانه، همکاری آنها خیلی زود در مارس ۲۰۱۹ با مرگ سودا پایان یافت—کمتر از دو ماه پس از برقراری اولین ارتباط‌شان. اما Poimboeuf-Koizumi بر آن شد که بر قولش باقی بماند و با همسر او یوشیکو تماس برقرار کرد.

یوشیکو با گشتن در میان تمامی آرشیو چاپ‌شده، کتاب‌ها و عکس‌های سودا، نزدیک به ۵۰۰ عکس را به او نشان داد. در میان آنها، جعبه‌ای از عکس‌ها بود که سودا آن را کنار گذاشته بود. او با علم به این که Poimboeuf-Koizumi به آثار منتشرنشده‌ی او علاقه‌مند است، به یوشیکو سپرده بود تا «این عکس‌ها را وقتی که زمانش رسید به او نشان بدهد.»

حاصل این کندوکاو در آرشیو سودا، انتشار اولین کتاب عکس پس‌ازمرگ او با عنوان ۷۸ است—۷۸ عکس منتخب از عکس‌های دیده‌نشده‌ی او بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۳. این عکس‌ها، که غالباً در توکیو و پیرامونش گرفته شده‌اند، تجلی‌گر رویکرد غیرمتعارف عکاسی سودا به زندگی روزمره هستند.

ایسه سودا، از کتاب 78

عکاسی بزرگ اما ناشناخته

ایسه سودا در سال ۱۹۴۰ در توکیو ژاپن به دنیا آمد. او فعالیت عکاسی خود را با عکاسی از تئاتر آوانگارد ژاپن در اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ آغاز کرد و سپس به عکاسی مستقل تبدیل شد. آثار او در مقایسه با سایر عکاسان عصر پورُوُکو[۱] از قبیل دایدو موریاما و تاکوما ناکاهیرا، در دنیای غرب کمتر شناخته شده‌اند. اما به هر حال، کارهای او از نظر متخصصان، بخش بسیار مهمی از عکاسی ژاپن را شکل می‌دهند. 

Poimboeuf-Koizumi در متنی که در کتاب ۷۸ آمده، نوشته است: «نگاه [سودا]، غریب و با کمی شوخ‌طبعی، بر آن مناطقی از شهر متمرکز است که کودکان را می‌توان در آنها یافت، کسانی که قوانین بازی‌شان گویی دنیای بزرگسالان را گیج و سردرگم می‌کند. در کارهای او امر روزمره بدل به چیزی اسرارآمیز می‌شود، امور پیش‌پاافتاده استثنایی. تازه پس از بازگشت‌مان به فرانسه بود که فهمیدم سودا در ۷۸ سالگی از دنیا رفته، دقیقاً معادل با تعداد عکس‌هایی که به‌طور ناخودآگاه در آن بعدازظهر پاییزی انتخاب کرده بودیم. این کتاب ادای احترام به بزرگی او در عکاسی است.»   

ایسه سودا، از کتاب 78

ایسه سودا، از کتاب 78

ایسه سودا، از کتاب 78

ایسه سودا، از کتاب 78

ایسه سودا، از کتاب 78

ایسه سودا، از کتاب 78

ایسه سودا، از کتاب 78

ایسه سودا، از کتاب 78

ایسه سودا، از کتاب 78

ایسه سودا، از کتاب 78

ایسه سودا، از کتاب 78

ایسه سودا، از کتاب 78

ایسه سودا، از کتاب 78

پی‌نوشت
[۱] پورُوُکو (به انگلیسی: Provoke) مجله‌ای ژاپنی است که با دوری گزیدن از تصویرگری تجاری و سبک متعارف عکاسی مستند، رویکرد متفاوتی به عکاسی داشت. منظور از عصر پورُوُکو، تأثیری است که این مجله در دوران پس‌ازجنگ جهانی دوم در عکاسی ژاپن داشته.