آرتور رتشتاین. غبارستان، اکلاهاما، ۱۹۳۶. از عکس‌های پروژه‌ی اداره امنیت کشاورزی

در دوران همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا، بسیاری از موزه‌ها، گالری‌ها و مراکز هنری مجبور شده‌اند نمایش‌های خود را لغو کرده یا آنها را به‌تعویق بی‌اندازند. در این میان، برخی نیز به نمایش و فروش مجازی آثار روی آورده‌اند.

گالری هاوارد گرینبرگ یکی از آنهاست. این گالری در جدیدترین نمایش خود، عکس‌هایی از یکی از مشهورترین پروژه‌های تاریخ عکاسی مستند، یعنی مأموریت FSA را با عنوان «یک‌سوم کشور: عکس‌هایی از اداره امنیت کشاورزی (۱۹۳۵ – ۱۹۴۶)» به‌صورت آنلاین به نمایش گذاشته است.

پروژه FSA

مأموریت اداره امنیت کشاورزی (FSA) در پی طرح فرانکلین رزولت رئیس جمهور وقت آمریکا موسوم به «معامله نو» برای مقابله با سقوط اقتصادی و احیاء کشور در دوران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا در دهه‌ی ۱۹۳۰ شکل گرفت. اداره امنیت کشاورزی در این دوران مأمور شد تا عکاسان مستند را گرد هم بی‌آورد و آنها را به سرتاسر کشور گسیل کند تا وضعیت زندگی مردمان آسیب‌دیده را به تصویر بکشند.

عکس‌هایی که طی این دوران گرفته شده‌اند، از جمله نمادین‌ترین و مشهورترین عکس‌های تاریخ عکاسی مستند هستند. عکس مشهور «مادر مهاجر» درتیا لانگ (برای آشنایی بیشتر با این عکاس به مقاله‌ی «عکاسی و تغییر اجتماعی: لانگ و سیاستِ دیدن» و «نمایشگاه «درتیا لانگ: واژه‌ها و عکس‌ها» در موزه هنر مدرن نیویورک» مراجعه کنید)، عکس آرتور رتشتاین از خانه‌ای که زیر خاک رفته، و عکس‌های مشهور واکر اونز که بعداً در کتاب عکس‌های آمریکایی گردآوری شدند، همگی محصول همین دوران‌اند.

بن شان. فرزندان یک کشاورز زمین‌های استیجاری، آرکانزاس، 1935
بن شان. فرزندان یک کشاورز زمین‌های استیجاری، آرکانزاس، ۱۹۳۵

درتیا لانگ. مادر مهاجر، کلیفرنیا، 1936
درتیا لانگ. مادر مهاجر، کلیفرنیا، ۱۹۳۶

واکر اونز. لارا مینی لی تنگل، آلاباما، 1936
واکر اونز. لارا مینی لی تنگل، آلاباما، ۱۹۳۶

راسل لی. بدون عنوان، 1936
راسل لی. بدون عنوان، ۱۹۳۶

واکر اونز. مغازه سلمانی یک سیاه‌پوست، آتلانتا، 1936
واکر اونز. مغازه سلمانی یک سیاه‌پوست، آتلانتا، ۱۹۳۶

مارین پُست-وُلکات. دختر یک معدنچی بیکار در حال بردن نفت، 1938
مارین پُست-وُلکات. دختر یک معدنچی بیکار در حال بردن نفت، ۱۹۳۸

نمایشگاه مجازی «یک‌سوم کشور: عکس‌هایی از اداره امنیت کشاورزی (۱۹۳۵ – ۱۹۴۶)» تا ۱۵ می ۲۰۲۰ (۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹) ادامه دارد. برای دیدن این نمایشگاه به وبسایت گالری هاوارد گرینبرگ مراجعه کنید (پس از وارد کردن نام و ایمیل می‌توانید عکس‌ها را تماشا کنید).