زندگینامه جامع ویویان مایر پرستار کودک و عکاسی که پس از مرگش کشف و شناخته شد، با نمایش حدود ۴۰۰ عکس او که بسیاری از آنها تا کنون دیده نشده‌اند، برای اولین بار در کتاب Vivian Maier: Developed به تماشا گذاشته می‌شود.

ویویان مایر پرستار کودک ناشناخته‌ای بود که عکس‌هایش در سال ۲۰۰۷ به‌شکلی تصادفی در صندوقچه‌ای در شیکاگو کشف شدند. تا پیش از مرگ او، هیچ‌کس حتی خانواده‌هایی که او با آنها زندگی می‌کرد چیز زیادی درباره‌ی او نمی‌دانستند. اما اینک، ان مارکس مؤلف کتاب Vivian Maier: Developed با دسترسی کامل به اسناد شخصی ویویان مایر و آرشیو ۱۴۰ هزار عکس، داستان زندگی فوق‌العاده‌ی او را آشکار می‌کند.

این کتاب بر اساس پژوهشی دقیق، داستان زنی را روایت می‌کند که از خانواده خود فرار کرده تا آن طور که خودش می‌خواهد زندگی کند. او که قابلیت ابراز احساسات را در خود نمی‌دید، به عکاسی روی آورد. و با عزمی راسخ تمامی موانع را پشت سر گذاشت و با عکاسی کردن و توجه به حقوق کارگران، زنان و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار کارش را توسعه داد. هیچ کسی نمی‌دانست که پشت نقاب آن آدم منزوی یک زن باهوش، همدل و الهام‌بخش قرار دارد—زنی بااستعداد و خلاق که کارش بدل به یکی از بزرگترین کشف‌های عکاسی قرن شد.

بدنه گسترده آثار ویویان مایر شامل عکس‌های سیاه‌وسفید او در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ است که آنها را با دوربین قطع متوسط رولی‌فلکس در خیابان‌های شهرهای مختلف آمریکا از جمله نیویورک، شیکاگو و لس‌آنجلس گرفته، و نیز عکس‌های رنگی که آنها را با دوربین ۳۵ میلی‌متری تهیه کرده است. او علاوه بر نوآوری در عکاسی خیابانی و مستند—از جمله سلف‌پرتره‌ها و توجه به اقلیت‌ها—در عکاسی رنگی نیز فردی پیشگام بود. آن طور که جوئل مایرویتس در مقدمه‌ی کتاب ویویان مایر: آثار رنگی (۲۰۱۹) نوشته: «مایر از نخستین شاعران عکاسی رنگی است. دیدن عکس‌های او چون روخوانی رفتار آدمی است، کشف لحظات پوشیده، آشکارسازی ژست‌ها یا حالات چهره—رخدادهای زودگذری که زندگی روزمره‌ی خیابان را بدل به مکاشفه‌ی او کرده‌اند.»‌