هفت‌صد‌وسی‌اُمین شب از سلسلۀ شب‌های مجلّۀ بخارا با هم‌کاری مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، به تجلیل و تکریم یک‌عمر فعّالیّت علمی دکتر «محمّدحسن سمسار» اختصاص یافته است که دوشنبه بیست‌وسوم بهمن ۱۴۰۲، از ساعت سۀ بعدازظهر در مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.

استاد محمّدحسن سمسار که در آستانۀ نودسالگی است، زادۀ شهر شعر، شیراز است و از سال ١٣٣۴ که برای تحصیل در رشتۀ باستان‌شناسی وارد دانشگاه تهران شد، تا اکنون و در این نزدیک به هفت‌دهه، یک‌سره در این عرصه به تحقیق و تدقیق پرداخته و آنی و دمی از آن عدول و قصور نورزیده است. هم در تاریخ عکس به مطالعه پرداخته و هم در تاریخ هنر مداقّه کرده است امّا آن‌چه فرهنگ ایران را مدیون و مرهون او و خدماتش می‌کند، نقش اصلی و محور‌ی‌اش در راه‌اندازی موزۀ هنرهای تزئینی در اواخر دهۀ سی و ادارۀ آن تا سال ١٣۵٧ است. او که سال‌ها کرسی استادی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران را برعهده داشت، از نخستین روزهای تأسیس مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی به این نهاد پژوهشی پیوست و افزون‌بر‌آن‌که سال‌ها مدیر بخش هنر و معماری بود، در حال حاضر مشاور عالی این بخش و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی است.

در هفت‌صدوسی‌اُمین شب از سلسلۀ شب‌های بخارا، کاظم موسوی بجنوردی، احمد مسجدجامعی، جبرئیل نوکنده، پروین ثقه‌الاسلامی، هایده لاله، فریبا افکاری، مهرداد اسکویی، فریبا افتخار و علی دهباشی‌ به ایراد سخن خواهند پرداخت.

شب «محمّدحسن سمسار»، دوشنبه، بیست‌وسوم بهمن ١۴٠٢، ساعت سۀ بعدازظهر در تالار رسول اکرمِ مرکز بین‌المللی همایش‌های رایزن واقع در مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی به‌نشانیِ میدان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان شهید پورابتهاج (کاشانک)، نرسیده به سه‌راه آجودانیه، شمارۀ ٢١٠ برپا می‌شود.