آیین افتتاح شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با برپایی نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» و «آینه در آینه ۳» برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره هنرهای تجسمی فجر، آیین افتتاح شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، عصر یکشنبه هشتم بهمن ۱۴۰۲ با حضور مسئولین، هنرمندان و هنردوستان در موزه هنرهای معاصر افتتاح شد.

 ارسال ۱۰۰۷۶ اثر از ۳۴۲۹ هنرمند در تمام بخش‌های جشنواره شانزدهم و گردآوری ۸۵۹۷ اثر در بخش نمایشگاه‌های استانی با عنوان تجسم هنر از ظرفیت هنرهای تجسمی کشور حکایت دارد.

که ۷۷۱ اثر از ۵۱۷ هنرمند در مؤسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته شده که در کنار بخش‌های دیگر جشنواره روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن به روی هنرمندان و هنردوستان گشوده خواهد شد.

در بخش تجسم هنر نیز در مجموع ۱۵۳۹ اثر از ۴۲۰ هنرمند در ۳۲ استان کشور ارایه شده است.

در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزوده شدن بخش‌های دیوارنگاری شهری با ۴۰ اثر، ناشران کتاب‌های تجسمی با معرفی بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب و شکل‌گیری بازار هنر شامل ۱۱۲ اثر از ۹۲ هنرمند را شاهد هستیم.

مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران آغازگر جشنواره شانزدهم شده در این بخش ۷۰ اثر از ۵۵ ستاره درخشان هنر از گنجینه موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشته شد.

بخش «آینه در آینه» که از ۲ سال گذشته با تدبیر سید عباس میرهاشمی دبیر کل چند دوره از جشنواره فجر به ساختار این رویداد افزوده شده، پس از مروری بر نقاشی‌های انقلاب در دوره چهاردهم و نمایش عکس‌های انقلاب در دوره پانزدهم، در قدمی دیگر به مروری بر پوسترهای شاخص سال‌های انقلاب اسلامی ایران پرداخته و ۹۸ پوستر از آن روزگار را شامل می‌شود.

در پایان مراسم افتتاحیه نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» و «آینه در آینه ۳» در نگارخانه‌های موزه افتتاح شد.

در بخش مفاخر هنرهای تجسمی بیش از ۸۰ اثر از ۵۵ هنرمند و در بخش آینه در آینه ۳، ۹۷ اثر از ۲۷ هنرمند به نمایش درآمده است. در این دو نمایشگاه که در تمامی نگارخانه‌های موزه برپا شده است، آثار هنرمندانی چون حسین محجوبی، ابوالقاسم سعیدی، محمدحسین حلیمی، محمدعلی رجبی، ناصر اویسی، یعقوب امدادیان، جلیل رسولی، کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی، حبیب الله آیت الهی، نصراله افجه‌ای، حسین خسروجردی، جلال شباهنگی، ابوالفضل عالی، حمید شریفی آل هاشم، مرتضی کاتوزیان، محمد خزایی، کوروش شیشه‌گران، بهزاد شیشه‌گران، اسماعیل شیشه‌گران، مصطفی گودرزی، علیرضا عمومی و … به نمایش گذاشته شده است.

آیین گشایش نمایشگاه بخش‌های رقابتی جشنواره (طوبای زرین) و بازار هنر، روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن جاری از ساعت ۱۸ در موسسه فرهنگی هنری صبای فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

گزارش کامل مراسم افتتاح شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اینجا بخوانید.
گزارش تصویری مراسم افتتاح شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اینجا ببینید.