فیلم مستند «دیدن و بودن» درباره مریم زندی ساخته علی شیلاندری نمایش ویژه دوم بیستمین جشنواره فیلم تصویر روز سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران ساعت ۱۸ در قالب سانس ویژه بیستمین جشنواره فیلم تصویر نمایش داده می شود و ورود برای همگان آزاد و رایگان است.

این فیلم مستند درباره مریم زندی عکاس نام آشنای ایران و دغدغه و مشکلات شغلی اوست، تولید آن پس از ۶ سال تصویربرداری و تدوین نهایی در سال ۱۳۹۶ به پایان رسید.

نمایش این مستند بخشی از مراسم در ستایش تصویر چهار چهره خلاق سینما، عکاسی، گرافیک و کاریکاتور: رخشان بنی‌اعتماد، مریم زندی، ابراهیم حقیقی، جواد علیزاده است که در اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

تکمیلی: چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲
گزارش مراسم به نقل از دبیرخانه تصویر سال

یک شب دیگر در بیستمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر به عکاسی و فیلمی در باره «مریم زندی» عکاس باسابقه ایران اختصاص داده شد.

سیف‌اله صمدیان – دبیرجشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در صحبت‌های کوتاهی پیش از نمایش فیلم «بودن، دیدن» قدرشناسانه از فعالیت‌های مستمر و متنوع مریم زندی در عرصه عکاسی گفت.

صمدیان با اشاره به این نکته که در جامعه فرهنگی هنری ایران، رهایی از خود در اهل هنر کمتر دیده می‌شود، اضافه کرد، زندی، چند صد نفر را جلو دوربینش نشانده، آن‌هم افراد خاصی که نمی‌شود به سادگی به آن‌ها نزدیک شد. او توانست در دل و خلوت آدم‌هایی راه پیدا کند که اصلا کار آسانی نیست. به‌یقین مریم زندی در کنار شاخه های دیگر عکاسی، از پیشگامان مهم عکاسی پرتره به لحاظ استمرار، تنوع و تعدد افراد است.

دبیر جشن تصویر سال گفت: برای من، دیدن انفجار انرژی در زنی از زنان جامعه، درحالی که درهای بسیاری که می‌توانستند بسته بمانند را باز کرده است، همیشه شوق انگیز و پر از شگفتی بوده است.

او از فعالیت‌های مریم زندی در دوران انقلاب هم گفت که روزهایی که کمتر کسی امکان ثبت تصویری وقایع را داشت، با کودک در بغل عکاسی می‌کرد و مجموعه ماندگاری را هم در قالب کتاب عکاسی منتشر کرده است.

سیف‌اله صمدیان عنوان کرد: امسال در ادامه برنامه ریزی برای مراسم «در ستایش تصویر» در چهار شاخه‌ی عکاسی، سینما، کاریکاتور و پوستر‌، که قرار بود از هر رشته یک هنرمند شاخص را تجلیل کنیم، بدون شک و تردید و کمترین امکان مقایسه‌ای، نام «مریم زندی» جلو چشمم بود.

او در پایان از فیلمی که«علی شیلاندری» ساخته و تولید آن شش سال طول کشیده گفت و اضافه کرد، فیلم موقعیت خاصی را نشان می‌دهد که مریم زندی راه‌های بسته و بوروکراتیک‌های دست و پا گیر را کنار می‌زند و پیش می‌رود.

مریم زندی در صحبت‌های کوتاهش به شش سال تجربه حضور فیلمساز در کنارش گفت و تاکید کرد: عکس‌های من حرف‌های من هستند، اگر خواستید حرف‌های مرا بشنوید، عکس‌هایم را ببینید.