توجه: در صورتی که هنرمند جوانی هستید که تجربه ارسال پورتفولیو و پروپوزال را ندارید می‌توانید روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، ساعت ۴ به وقت تهران در لایو اینستاگرام گالری ایتاک جلسه پرسش و پاسخ که به فارسی و انگلیسی خواهد بود را شرکت کنید.

در چارچوب سلسله نشست‌های بین المللی که در پاریس و به صورت ویدئو کنفرانس با ایران از سپتامبر ۲۰۲۴ لغایت مارس  ۲۰۲۵ و با موضوع «نگاه های متقابل به فرهنگ آب بین دو کشور ایران و فرانسه» توسط فرهنگستان علوم سرزمین‌های ماوراء البحر پاریس، آکادمی ملی آب پاریس و نیز مرکز ایران و فرانسه، مرکز حقوق دریایی و اقیانوسی شهر نانت فرانسه، دانشگاه تهران و نیز دانشگاه تربیت مدرس برگزار خواهد شد، مسابقه عکاسی حول موضوع آب در تمام جنبه ها و ابعاد آن ترتیب داده شده است.
رویکرد مورد نظر در این باره پرداختن به مسائلی نظیر آب های شیرین و شور، محیط زیست زمینی و اقیانوسی، فعالیت‌های انسان و بشر مرتبط با آب، فناوری و تمهیدات مرتبط با آن در مناطق مختلف ایران است.
هر نامزد جهت شرکت در این مسابقه می بایست آثار خود را به صورت سیاه و سفید یا رنگی در قالب یک فایل پی دی اف حداکثر ۴۰ عکس به مسئولین برگزارکننده ارسال کند.
هدف از این مسابقه ترکیب نوشتارهای عکاسی مستند با نوشتارهای عکاسی تجربی است تا وضعیت آب در ایران را از طریق یک نمایشگاه گروهی به تصویر بکشد.
این مسابقه تحت عنوان ریاست افتخاری خانم فرانسین کوستو (Francine Cousteau)، رئیس «بنیاد بین المللی ژاک-ایو کوستو» و همچنین آقای ژان -میشل الیور (Jean-Michel Oliver)، رئیس «آکادمی آب» برگزار می‌شود.

شرایط شرکت در مسابقه:
– متقاضیان باید مقیم ایران باشند.
– درخواست‌ها می بایست تا ساعت ۲۴ جمعه ١۴ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۵ خرداد ١۴۰۳،  به ایمیل info@ithaque-paris.fr ارسال شود. استفاده از WeTransfer مجاز نیست.
– موضوع ایمیل و عنوان فایل باید به صورت Water in Iran – First and last name باشد.
متقاضیان باید عکس‌های خود را از طریق یک فایل PDF – حداکثر حجم ۲۰ مگابایت – به زبان انگلیسی و شامل چهار بخش ارسال کنند:

۱ . بیوگرافی متقاضی یک صفحه
۲ . یک نامه حداکثر ١۰۰۰ کلمه‌ای درباره محتوای عکس‌های ارسالی و نیز انگیزه و اهداف عکاس
۳ . سری عکس‌های پیشنهادی مرتبط با موضوع آب در ایران حداکثر ۴۰ عکس، عکس‌های رنگی و سیاه و سفید هر دو مورد پذیرش هستند، آثار می‌تواند به صورت آنالوگ و یا دیجیتال باشند. آثار انتزاعی، تجربی، خبری و مستند از نگاه اعضای هیات داوری یکسانند.
۴ . کپی از پاسپورت با محل اقامت در ایران یا کارت اقامت در ایران

برنامه:
فضای نمایشگاهی ایتاک با حدود ۵۰ متر مربع، در مکانی مطلوب در قلب ماره Marais (محله اکثر گالری های هنری پاریس) واقع شده است.

از بین تمامی آثار دریافتی، هیات داوران در پایان یک نفر را به عنوان برنده مسابقه انتخاب خواهد کرد و فرد برنده، برای بهترین عکس انتخاب شده توسط هیات داوران جایزه نخست مسابقه را به ارزش ۵۰۰ یورو دریافت خواهد کرد. همچنین ۴۰ عکس دیگر نیز از بین آثار دریافتی در یک نمایشگاه گروهی با طراحی صحنه توسط الکساندر آرمنجون و چاپ آنها در ابعاد حداکثر ۶۰×۵۰ سانتیمتر به نمایش درخواهند آمد.

نمایشگاه ابتدا در محل ایتاک از چهارشنبه ١۲ سپتامبر لغایت ۳ اکتبر۲۰۲۴ (۲۲ شهریور الی ١۲ مهر ١۴۰۳) برگزار خواهد  شد و سپس از تاریخ ٧ اکتبر لغایت ١۸ اکتبر ۲۰۲۴ (١۶ مهر الی ۲٧ مهر ١۴۰۳) به محل فرهنگستان علوم سرزمین‌های ماوراء البحر فرانسه واقع در خیابان لاپروز Laperouse پاریس منتقل خواهد شد.
مراسم افتتاحیه عمومی نمایشگاه در ایتاک نیز روز چهارشنبه ١۲ سپتامبر ۲۰۲۴ (۲۲ شهریور ١۴۰۳) خواهد بود.

تقویم برگزاری در سال ۲۰۲۴
پرونده متقاضیان می بایست تا قبل از نیمه شب ١۴ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۵ خرداد ١۴۰۳ ارسال شود. هیچ پرونده‌ای پس از این تاریخ بررسی نمی‌شود.
آغاز فراخوان جهت شرکت در مسابقه:  8 اردیبهشت ١۴۰۳ / ۲٧ آوریل ۲۰۲۴
مهلت ارسال پرونده ها:  25 خرداد ١۴۰۳ / ١۴ ژوئن ۲۰۲۴
اعلام نتایج:  ١۰ تیر ١۴۰۳ / ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴

هیات داوران
در برگزاری مسابقه عکاسی «آب در ایران»، ایتاک و مرکز ایران و فرانسه یک هیات داوران ایرانی و فرانسوی متشکل از افراد زیر را گرد هم می‌آورد:

هیات داوران فرانسوی:
Michel Poivert (میشل پوآورت)، مورخ عکاسی، استاد دانشگاه پاریس ١ – پانتئون سوربن، نویسنده آثار مرجع متعدد در مورد عکاسی در فرانسه و بنیانگذار کالج بین المللی عکاسی
Caroline Stein (کارولین استن)، عضو هیئت مدیره دانشکده بین المللی عکاسیGrand Paris
Bocher-Lenoir (ناتالی بوشه-لونوار)، رئیس انجمن «مردمان تصویر»Gens d’Images  که هر ساله جایزه نیپس Prix Niépce و جایزه نادار Prix Nadar  را با مشارکت کتابخانه ملی برگزارBnF فرانسه می‌کند. بنیانگذار کالج بین المللی عکاسی.
Pascal Beausse (پاسکال بوس)، مدیر مجموعه های عکاسی مرکز ملی هنرهای  تجسمی CNAP کالج بین المللی عکاسی.
Marie Robert (ماری روبرت)، متصدی ارشد قسمت عکاسی و سینمایِ موزه اورسه پاریس، کمیسر نمایشگاههای عکاسی در زمینه علوم اجتماعی و بینارشته‌ای، نویسنده کتاب مرجع «تاریخ جهانی زنان عکاس» به همراه  Luce Lebart لوس لوبارت.

هیات داوران ایرانی:
مریم زندی، عکاس و ویراستار ١۴ کتاب درباره عکاسی، عضو هیئت موسس انجمن ملی عکاسان ایران، نخستین رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایرانیانجمن ملی عکاسان و عضو افتخاری انجمن عکاسان میراث فرهنگی ایران.
سیف الله صمدیان، عکاس، برنده جایزه ،World Press Photo  فیلمبردار و فیلمساز، استاد فتوژورنالیست در دانشگاه تهران، عضویت در هیات داوری جشنواره های متعدد ملی و بین المللی عکاسی
 اسماعیل عباسی، عکاس، مترجم و نویسنده ایرانی، عضو هیات داوری دهها جشنواره و مسابقه عکاسی ملی، بنیانگذار و دبیر جشنواره عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
افشین شاهرودی، عکاس، منتقد عکاسی و رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران
محمدرضا کیوانفر، عکاس و کارگردان، استاد دانشگاه در حوزه عکاسی و سینما، بنیانگذار و مدیرموسسه آموزشی در حوزه سینما و عکاسی به نام موج نو

ایتاک:
ایتاک، یک فضای عکاسی ترکیبی است، شامل تاریکخانه، سالن دیدار و گالری که در قلب پاریس و در محله ماره Marais پاریس واقع شده است. این مجموعه از دو قسمت جداگانه تشکیل شده است: یک قسمت شامل لابراتوار چاپ سیاه و سفید عکس و قسمت دیگر فضای اختصاصی جهت نمایش عکس‌ها از این روی، ایتاک بطور منظم میزبان هنرمندان عکاسی است که آثار شان را خود چاپ می کنند و به دنبال فضایی آرام و مجهز به تمامی ابزارهای مورد نیازِ چاپ و نمایش آثار شان هستند.

ایتاک همچنین در همکاری مشترک با «شهرک بین المللی هنر» میزبان و پذیرای هنرمندان کشورهای مختلف به ویژه هنرمندان کشورهای آمریکای لاتین است، به طور خاص در این چارچوب می‌توان به برنامه ای با عنوان «شب تاریک» اشاره کرد که توسط آکادمی هنرهای زیبا در سال ۲۰۲۳ میلادی تامین مالی شد.

ایتاک در اکتبر سال ۲۰۲۰ افتتاح گردید و در حال حاضر توسط الکساندر آرمنجون اداره می شود، وی طی سال های ۲۰١٧ تا ۲۰۲۲ در سه نوبت به ایران سفر کرده است و از سوابق هنری نامبرده منجمله می توان به فینالیست Prix du Tirage 2021، جوانترین نامزد Prix Niépce در سال ۲۰١۸ اشاره کرد. همچنین آثار وی بخشی از مجموعه کتابخانه ملی فرانسهBnFبه شمار می آید و پرتره های ایرانی او به تازگی در یک نمایشگاه شخصی در مجلس ملی فرانسه به نمایش درآمدند .

مرکز ایران و فرانسه:
مرکز ایران و فرانسه CFI یک مرکز غیر دولتی است که بر اساس قانون ١۹۰١ انجمن های غیر انتفاعی در سال ۲۰١۶ با هدف تعمیق و توسعه روابط بین دو کشور ایران و فرانسه و نیز تقویت پیوندهای دوستی و درک متقابل بین جوامع مدنی دو کشور در تمامی زمینه ها نظیر فرهنگی و هنری، ژئوپلیتیک، اقتصادی و تجاری، ورزشی، دانشگاهی و نهادی و… در فرانسه تاسیس شده است.

کارنامه فعالیت ها مرکز ایران و فرانسه از بدو تاسیس در سال ۲۰۱۶ تا کنون شمار متعددی از برنامه های متنوع و تکاپو برای برنامه های بدیع و ابتکاری: اجرا و سازماندهی ١۰۰ رویداد گوناگون طی ۸ سال فعالیت، شامل ۴ رویداد بیسابقه در روابط فرانسه و ایران در پنج دهه گذشته نظیر اولین حضور یک هیات از شهرداران ایرانی در فرانسه،اولین سفر هیات زنان بازرگان وکارآفرین برای شرکت در سمینار ‘زن ایرانی؛ زن پویا’، اولین جشنواره سینمای ایران در فرانسه و نخستین حضور هیات زنان ایرانی هنرمند و نقاش در پاریس.

مرکز آموزش زبان فارسی و تمدن ایرانی: آموزش ١۵۰ فارسی آموز فرانسه زبان طی دو سال و نیم با مشارکت دانشگاه تهران.

دانلود فراخوان مسابقه عکاسی با موضوع «آب در ایران» PDF