Justin Aversano. Twin Flames #83 «بهاره و فرزانه صفارانی»

جاستین آورسانو عکاس دقیقاً لحظه تولد مجموعه Twin Flames را به یاد دارد. روز ولنتاین سال ۲۰۱۷ بود و او در نمایشگاهی گروهی که کیوریتورش بود شرکت داشت. آورسانو در آنجا با الی و گیلی خواهران دوقلویی که در گالری قدم می‌زدند مواجه شد. او که پیش از این هیچ‌گاه آنها را ندیده بود، می‌گوید: «این ایده مثل جرقه به سرم زد. از آن لحظه، دیگر می‌دانستم که باید از دوقلوها عکاسی کنم. به افتخار دوقلو همزاد خودم.»

در ماه می همان سال، او اولین عکس مجموعه Twin Flames را گرفت: پرتره‌ای از الی و گیلی گلات در سنترال پارک، همان دوقلوهایی که در نمایشگاه دیده بود. طی چهارده ماه بعد، آورسانو با دوربین پولاروید، ۱۲۰ میلی‌متری و ۴ در ۵ اینچی از ۹۹ دوقلوی دیگر عکاسی کرد. او برای این کار به نقاط مختلف جهان سفر کرد.

در روز ولنتاین سال ۲۰۲۱، چهار سال بعد از اولین مواجهه با الی و گیلی، آورسانو مجموعه‌ Twin Flames را به NFT تبدیل می‌کند. کل این مجموعه به‌قیمت ۰.۵۵ اتریوم (حدوداً ۱۵۰۰ دلار) فروخته شد. از آن زمان اما اتفاق‌ها خیلی سریع رخ دادند.

در ماه اکتبر، NFT عکس Twin Flames #83 با عنوان «بهاره و فرزانه صفارانی» به‌همراه تمامی یک‌صد چاپ فیزیکی، در حراجی نیویورک کریستیز تاریخ‌ساز شدند. در واقع، این اولین NFT فروخته‌شده در یک مزایده عکس بود. این یک NFT و صد عکس فیزیکی با قیمت شگفت‌انگیز ۱.۱ میلیون دلار به فروش رفتند که در آن زمان رکوردها را شکست. (لازم به ذکر است که مالکیت این عکس از آن زمان چند بار تغییر کرده و در حال حاضر در بازار اپن‌سی با قیمت ۳.۵۰۰ اتریوم (معادل ۸.۸ میلیون دلار) برای فروش قیمت‌گذاری شده است. در صورت به‌فروش رفتن این عکس، رکورد گران‌ترین عکس NFT جهان مجدداً شکسته می‌شود.)

اسکرین‌شات از وبسایت OpenSea. تاریخ دسترسی: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۴:۲۴

آورسانو درباره مجموعه خود به ما می‌گوید: «Twin Flames واجد یک پیوند اجتماعی قوی است که برمبنای به‌هم‌پیوستگی انسانیت قرار دارد، به‌ویژه وقتی در بلاکچین قرار می‌گیرد.» کرت مک‌وی، نویسنده، کیوریتور، هنرمند و دوست این عکاس در مقاله‌ای که توسط کریستیز منتشر شده، توضیح می‌دهد که آورسانو فرصت این را داشت که طی این سال‌ها عکس‌های Twin Flames را جداگانه بفروشد. اما او همیشه می‌خواست که آنها در کنار هم در قالب یک مجموعه باقی بمانند. بلاکچین این امکان را به او داد که مطمئن شود این کار شدنی است.

آورسانو ادامه می‌دهد: «مجموعه فیزیکی کامل Twin Flames و یک NFT از عکس جلد کتاب در کنار آثار بزرگترین عکاسان جهان به مزایده و نمایش گذاشته شد. و Twin Flames گران‌ترین اثر آن روز بود!»

Justin Aversano. Twin Flames #31 «تِوین و تایلر بِیلی»
Justin Aversano. Twin Flames #31 «تِوین و تایلر بِیلی»

در حراجی اکتبر کریستیز آثار عکاسان بزرگی چون دیان آربس، رابرت فرانک، رابرت مپلتورپ و هیروشی سوگیموتو نیز حضور داشتند. از آن زمان، این پروژه رکوردهای بیشتری را شکسته است. در ماه نوامبر، Twin Flames #49 با عنوان «الیسن و کورتنی الیانو» به‌قیمت ۸۷۱ اتریوم (حدود ۲.۵ میلیون دلار) فروخته شد، که آن را به پنجمین عکس گران فروخته‌شده بعد از عکس‌هایی از آندریاس گورسکی، ریچارد پرینس و سیندی شرمن و، گران‌ترین عکس NFT فروخته‌شده تبدیل کرده است.

پول به‌دست آمده از فروش ۸۷۱ اتریومی به ایجاد یک صندوق برای حمایت از صدها تا هزاران عکاسی که در فضای NFT کار می‌کنند اختصاص یافت. این بذر رشد کرد و به تأسیس RAW DAO انجامید، یک سازمان مستقل غیرمتمرکز که به عکاسی در بلاکچین اختصاص دارد. آورسانو همچنین از بنیانگذاران Quantum Art است، یک پلتفرم NFT متمرکز بر عکاسی.

دوقلوها در حوزه‌های هنر، ادبیات و تجارب زندگی از دیرباز واجد نوعی قدرت رازآمیز بوده‌اند. همچون خود عکاسی، دوقلوبودن حسی جادویی در خود دارد. چنین چیزی را در مورد متاورس نیز می‌توان گفت. بنابراین، خوب است که Twin Flames در دنیای فیزیکی، در قالب فیلم و چاپ، موجودیت داشته باشد، اما همچنین تاریخچه‌ی آن برای همیشه به‌عنوان بخشی از بلاکچین—به‌شکلی تغییرناپذیر و ابدی—ثبت شود.

Justin Aversano. Twin Flames #49 «الیسن و کورتنی الیانو»، گران‌ترین عکس NFT جهان
Justin Aversano. Twin Flames #49 «الیسن و کورتنی الیانو»، گران‌ترین عکس NFT جهان

آورسانو می‌گوید که «عکس Twin Flames #49 با عنوان «الیسن و کورتنی الیانو» بامفهوم‌ترین عکس این پروژه است.» او الیسن را، که معلم عکاسی او بوده، در خانه‌اش در لس‌آنجلس و در حالی عکاسی کرده که رو به آینه قرار گرفته و چشمانش را بسته است و به خواهر دوقلواش کورتنی فکر می‌کند، کسی که بلافاصله بعد از زایمان درگذشت. آورسانو می‌گوید: «این عکس نماد آن چیزی است که به این پروژه معنا می‌دهد. تکریم مرگ یک عزیز، از راه خلاقیت.»

Source :