طبیعت

مناظر کوهستانی

در عکاسی از کوهستان باید به چند نکته توجه داشته باشید و با رعایت آنها شکوه یک منظره ی کوهستانی را از لحاظ بصری ارتقا دهید. یکی از مهمترین نکات نشان دادن مقیاس یک قله و یا یک رشته کوه  است . با استفاده از یک لنز واید ۲۴-۳۵mm یا زوم-واید و قرار دادن سوژه ای در پیش زمینه -مانند یک گل وحشی و یا صفی از مسافران- می توانید اندازه ی تقریبی یک کوه را در عکس به تصویر بکشید.

در واقع قرار دادن یک سوژه در پیش زمینه، احساس حضور در محیط را برای بیننده تقویت می کند. در غیر این صورت توجه داشته باشید که لنز های واید اصولا اندازه ی کوه  را کمتر از واقعیت آن ثبت می کنند.

برای نمایش ابهت یک قله، از لنزهای تله استفاده کنید و سوژه هایی مثل یک کلبه ی کوچک و یا یک تک درخت را در میانه تصویر کادربندی کنید. لنز های تله فاصله ی بین پیش زمینه، فضای میانه و پس زمینه تصویر را فشرده می کند و در نتیجه قله را بلندتر و با ابهت تر به تصویر می کشد.

1.jpg

لنز تله فاصله ها را فشرده می کند و در نتیجه قله را بلندتر به ثبت می کند.

2.jpg
سوژه های فرعی مقیاس مناسبی برای نشان دادن بزرگی یک قله کوه هستند

ساحل های استوایی

آبی فیروزه ای دریا، آسمان زیب او شن های درخشان ساحل های استوایی، تصاویر زیبا و رویا گونه‌ای هستند که معمولا در تقویم‌های دیواری دیده می‌شوند. ثبت زیبایی این صحنه‌ها کار آسانی ست اگر چند نکته را به خاطر بسپارید.

پیدا کردن یک کادر مناسب در این مواقع کار چندان دشواری نیست. از لنز واید استفاده کنید. مرز منحنی شکل دریا و ساحل را به نحوی کادر بندی کنید که چشم بیننده را در انتهای خط به یک سوژه مثلا یک قایق و یا یک یا چند درخت نخل زیبا هدایت کند.

3.jpg

به دنبال کادربندی های عجیب و غریب نباشید. این مناظر با کادرهای ساده زیباترند

 دیافراگم لنز را روی اعداد بالا تنظیم کنید تا همه چیز واضح به ثبت برسد. از کادرهای ساده پرهیز نکنید، گاهی کادری ساده ولی درست از دریا، آسمان و ساحل دلنشین ترین حس را به بیننده القا می کند. اضافه کردن یک انسان هم به جذابیت تصویر می افزاید و هم به درک مقیاس کمک می کند. اما در این مواقع مراقب میزان نوردهی به دوربین باشید.

گاهی شن های درخشان ساحل به علت انعکاس نور، سبب اشتباه دوربین شما در تنظیم اتوماتیک نوردهی می شوند و در نتیجه ممکن است ساحل به رنگ خاکستری و آدم ها کاملا سیاه ثبت شوند. پیشنهاد می شود میزان نوردهی دوربین را یک استپ بالاتر تنظیم کنید.

بهتر است صبح های زود و یا هنگام غروب را برای عکاسی از ساحل انتخاب کنید.  دراین زمان ها، نورهای لطیف و کم کنتراست مشکلات کمتری را برای تصویر به وجود می آورند و سایه های بلند به سوژه ها عمق و بعد می بخشند.

4.jpg

در صورت خطای دوربین در نورخوانی، یک استپ بالاتر عکاسی کنید

ساحل های صخره ای

هنگام مَد و طوفان که دریا متلاطم می شود، بهترین زمان برای ثبت تصاویر زیبا از برخورد امواج با صخره هاست. در این مواقع از لنز تله استفاده و شاتر دوربین را بالاتر از ۱۲۵/۱ تنظیم کنید تا لحظه ی برخورد، شفاف ثبت شود. از طرفی با تنظیم دیافراگم لنز بر اعداد کم و با قراردادن دوربین بر سه پایه، می توانید امواج را محو و کش دار به ثبت برسانید.

لحظه ی قبل و بعد از برخورد یک موج با صخره، برای عکاسی بسیار مناسب است. پس حتما دوربین را تنظیم کنید تا بتواند چند فریم را پشت سر هم عکاسی کند.

5.jpg

شاتر سریع قطرات را ثابت به تصویر می کشد

6.jpg
سرعت شاتر کم امواج را کشدار ثبت می کند

در روزهای آفتابی و آرام با استفاده از لنز های واید از چیدمان صخره ها در ساحل و دریا، ترکیب بندی های جالب بیافرینید. ساحل را تنها از زاویه ی طبیعی چشم ننگرید، کمی از ارتفاع خود کم کنید تا دنیای موجودات دریایی کنار ساحل مانند خرچنگ ها، ستاره های دریایی و صدف ها را هم ببینید و از آنها عکس بگیرید.

همیشه مواظب برخورد شن های نرم ساحل با دوربین تان باشید و در روزهایی طوفانی دوربین را تا حد ممکن در محفظه ی خود نگه دارید و یا هنگام عکاسی آن را با کیسه های نایلونی بپوشانید.

زیر دریا

اولین قدم برای عکاسی در زیر آب، دسترسی به دوربین های ضد آب است. شاید دوربین های یک بار مصرف برای چند سال یکبار عکاسی در زیر دریا گزینه ی مناسبی باشد. شما می توانید با این دوربین ها تا عمق ۳ تا ۴ متر زیر دریا را عکاسی کنید. در غیر این صورت از محفظه های پلاستیکی که به همین منظور ساخته شده اند بهره برده و دوربین شخصی خود را تا عمق ۳۰ متر همراه ببرید.

7.jpg

شما قبل از هر چیز به یک محفظه ی مخصوص ضد آب نیاز دارید

 توجه داشته باشید که حتی آب در زیر دریا می تواند همچون فیلتر، نورها -به ویژه نورهای قرمز- را جذب کند در نتیجه بهتر است دوربین را روی ISO بالا تنظیم کنید. رنگ ها در عمق ۳ متر و بیشتر ناگهان تغییر زیادی می کنند. در این مواقع برای عکاسی در فاصله های نزدیک از فلاش های سرخود استفاده کنید. مهمترین کلید موفقیت در عکاسی زیر دریا، داشتن صبر و تمرین زیاد است. ماهی ها و سایر جانداران دریایی گرفتار تر ازآن هستند که در مقابل دوربین شما ژست بگیرند. پس اگر برای تهیه عکس از جانورانِ در حال حرکت به اندازه کافی صبر و حوصله ندارید بهتر است از مرجان ها و شقایق های رنگارنگ عکاسی کنید.

8.jpg

گیاهان دریایی بهترین سوژه ها برای شروع عکاسی در زیر آب هستند

 


قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

قسمت ششم

منبع­