تجارت الکترونیک بستر بسیار بزرگی است و در دوران همه‌گیری کرونا—دورانی که مردم را به فکر پول‌سازی از سرگرمی‌ها و مهارت‌هایشان انداخته—این تجارت رشد بسیار زیادی کرده است. در این میان، یکی از آن حوزه‌هایی که ممکن است بخواهید واردش شوید عکاسی است. اما به هر حال، برای فروش آنلاین عکس‌هایتان اول باید پلتفرم درستی را انتخاب کنید.

روش‌های بسیاری برای فروش آنلاین عکس وجود دارند. اما بهتر است روی یک روش متمرکز شوید. این‌گونه می‌توانید در کارتان موفق شده و بیشترین درآمد را از آن کسب کنید.

در این مقاله، با چرایی فروش آنلاین عکس شروع می‌کنیم و سپس درباره‌ی انتخاب یک محل مناسب برای فروش عکس، از جمله وبسایت‌های استوک می‌گوییم. در نهایت، پنج روش برتر برای فروش آنلاین عکس را معرفی می‌کنیم.

چرا فروش آنلاین عکس؟

اگر چه در اینجا موضوع بحث‌مان عکاسی است، اما می‌توانیم این بحث را به هر تجارت الکترونیکی دیگری بسط دهیم. آمار نشان می‌دهند که تجارت الکترونیک در حال رشد است، و به رشدش ادامه خواهد داد. این به‌تنهایی دلیل محکمی برای فکر کردن به درآمدزایی از راه سرگرمی است.

همچنین، با نظر به افزایش تقاضا برای تجارت الکترونیکی طی دوران همه‌گیری کرونا، به‌کارگیری استعدادتان برای فروش آنلاین عکس‌هایتان دارای چند نکته‌ی مثبت نیز است:

  • می‌توانید هر میزان زمانی که لازم دارید را به فروش عکس‌هایتان اختصاص دهید، که می‌تواند تمام‌وقت یا پاره‌وقت باشد.
  • فروش عکس یک عامل درآمدزای فوق‌العاده و معمولاً غیرفعال است، به‌ویژه اگر یک مجوز (لایسنس) سودآور برای عکس‌هایتان دست و پا کنید (در ادامه بیشتر در این باره خواهیم گفت).
  • می‌توانید از پروژه‌هایی که قبلاً انجام داده‌اید و از آنها کسب درآمد کرده‌اید درآمد دوباره داشته باشید. به‌عنوان مثال، می‌توانید پرتره‌ای که قبلاً گرفته‌اید را به عکس استوک تبدیل کنید.

در نهایت، اگر عکس‌هایی دارید که حس می‌کنید ارزش تبلیغ کردن را دارند، پیدا کردن راهی برای فروش آنلاین عکس‌ها یک استراتژی برنده است.

انواع عکس‌ها برای فروش

پس از این که تصمیم‌تان را برای فروش آنلاین عکس گرفتید، باید تعیین کنید که چگونه و کجا آنها را بازاریابی می‌کنید. می‌توانید یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید:

  • عکس استوک. عکس‌هایی بر پایه‌ی موضوعات مختلف، جهت استفاده‌ی دیگران برای محتوایشان.
  • مجوز حقوقی. این مورد بسیاری از ویژگی‌های عکاسی استوک را در خود دارد. به هر حال، در اینجا شما به‌جای فروش خود عکس‌ها مجوز (لایسنس) استفاده از عکس‌تان را می‌فروشید. این شیوه معمولاً پول‌ساز است، اما ورود به آن نیز دشوار است. عکس‌های قرار گرفته در این دسته معمولاً عکس‌های ژورنالیستی (خبری) یا ادیتوریال هستند.
  • عکس‌های چاپ‌شده. اگر عکاس منظره یا عکاس هنری هستید، فروش عکس‌های چاپ‌شده گزینه‌ی پیش رویتان است. اما به هر حال، پتانسیل درآمدزایی‌تان می‌تواند کمتر از سایر روش‌ها باشد. [راه دیگر، فروش عکس در قالب NFT است، برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید. همچنین نکات بازاریابی عکس‌های هنری را در اینجا بخوانید.]

از آنجایی که گزینه‌های زیادی در دسترس هستند، ما مکان‌های فروش عکس را بر اساس پلتفرم دسته‌بندی کرده‌ایم. در ادامه، ویژگی‌های خاص هر یک از این بخش‌ها را شرح خواهیم داد.

۱. وبسایت خودتان

به نظر ما این بهترین راه برای فروش آنلاین عکس‌هایتان است. با راه‌اندازی وبسایت خودتان نه‌تنها دسترسی بی‌واسطه‌ای خواهید داشت، بلکه چند مزیت دیگر نیز پیش رویتان قرار می‌گیرد:

  • این که وبسایت چه شکلی داشته باشد و چگونه کار کند دست خودتان است.
  • عکس‌هایی که بارگذاری (آپلود) می‌کنید تحت کنترل و مدیریت خودتان هستند.
  • کمابیش تمامی درآمد حاصل از فروش مال خودتان می‌شود.

برای راه‌اندازی وبسایت پلتفرم‌های بسیاری وجود دارند، از جمله Wix یا Weebly، اما ما WordPress را پیشنهاد می‌کنیم.

فضای وردپرس
فضای وردپرس

وردپرس نوعی سیستم مدیریت محتوا با امکانات گسترده است که می‌توان با استفاده از افزونه‌هایی با نام پلاگین آن را بسط داد. باید توجه داشت که معمولاً پلاگین‌هایی مورد نیاز خواهند بود که بتوانند وبسایت‌تان را به یک پلتفرم تجارت الکترونیک موفق تبدیل کنند.

ساختن وبسایت کار دشواری نیست و در مقایسه با سایر روش‌ها هزینه‌ی زیادی ندارد.

چگونه از یک پلاگین وردپرس برای فروش آنلاین عکس استفاده کنیم؟

برای افراد مبتدی که هیچ دانش خاصی در این باره ندارند، پلاگین‌ها افزونه‌هایی برای بسط یک وبسایت برپایه‌ی وردپرس هستند، و برخی کمابیش ضروری‌اند. این پلاگین‌ها معمولاً رایگان هستند، اگرچه گزینه‌های پریمیوم نیز وجود دارند.

برای فروش آنلاین عکس، نیاز به پلاگینی خواهید داشت که سازوکار مناسبی را به وبسایت‌تان اضافه کند. گام‌هایی که باید طی کنید از این قرارند:

  • یک پلاگین گالری عکس را جست‌وجو کنید.
  • اگر پلاگین گالری عکس شما دارای قابلیت تجارت الکترونیک (eCommerce) نبود، یک پلاگین تجارت الکترونیک مثل WooCommerce را نصب کنید.
  • عکس‌هایتان را در کتابخانه‌ی رسانه‌تان (Media Library) بارگذاری کنید.
  • وبسایت‌تان را تبلیغ و بازاریابی کنید.

نمایی از وبسایت Shutterstock
نمایی از وبسایت Shutterstock

۲. وبسایت عکس استوک

اگر در رابطه با عکاسی استوک (stock photography) مطمئن نیستید، بد به دل‌تان راه ندهید. این گزینه می‌تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد اگر استعداد و مخاطب درستش را داشته باشید.

عکاسی استوک عبارت است از عکاسی کردن از صحنه‌های مرتبط با یک مفهوم مشخص، و عرضه‌ی آنها برای فروش. سبک این نوع از عکاسی را خواهید آموخت—عکس‌های صحنه‌آرایی‌شده‌ی اداری، عکس‌های انتزاعی معماری و عکس‌های حیوانات در موقعیت‌های متفاوت (مثل عکس زیر).

نمونه عکس استوک
نمونه عکس استوک

بازارِ عکس‌های استوکِ حق-امتیاز-آزاد[۱] بزرگ است. Pixabay و Pexels و غیره، همگی بازار بزرگی دارند. اما به هر حال، سایت‌های عکس استوک شناخته‌شده‌ای وجود دارد که می‌توان از میان آنها انتخاب کرد.

به‌عنوان مثال، Shutterstock و iStock وبسایت‌های محبوبی هستند. همچنین می‌توان به Alamy و Adobe Stock و Envato Elements اشاره کرد.

عکاسی استوک خیلی ساده با ثبت نام در این وبسایت‌ها شروع می‌شود. اما دریافت پول پیچیده‌تر است. این وبسایت‌ها معمولاً براساس کمیسیون به‌نسبت تعداد دانلودها در ماه پول به حساب‌تان واریز می‌کنند. معمولاً، در آغاز می‌توانید انتظار حدود ۱۵ درصد از هر دانلود را داشته باشید. این یعنی برای به دست آوردن پول کافی باید تعداد زیادی بفروشید.

چگونه در یک وبسایت عکس استوک عکس بفروشیم؟

منافع یک سایت استوک حکم می‌کند که روند ثبت نام را تسهیل کند. بر این اساس، برای شروع تنها باید چند مرحله را پشت سر بگذارید:

  • ثبت نام و ساختن یک حساب کاربری
  • وارد کردن اطلاعات هویتی
  • بارگذاری عکس‌ها
  • افزودن متادیتا به عکس‌ها
  • ارائه محتوا برای بازبینی

عکس‌های شما از طرف اعضاء یک تیم بررسی می‌شوند. اگر آنها عکس‌ها را تأیید کنند، عکس‌ها در پرتفلیوتان آماده برای خرید می‌شوند. به هر حال، توجه داشته باشید که اگر عکس‌هایتان پذیرفته نشوند ممکن است مجبور باشید تمامی این پروسه را دوباره انجام دهید.

۳. پلتفرم تجارت الکترونیکی مخصوص عکاسی

یک پلتفرم تجارت الکترونیکی مختص به عکاسی عناصر مختلفی را با یکدیگر تلفیق می‌کند تا بهترین گزینه را برای کاربران فراهم کند. هر پلتفرم معمولاً شامل عناصری مثل سازوکار تجارت الکترونیک، راهی برای تبلیغ سایت‌تان، راهی برای پیدا شدن عکس‌هایتان از طرف کاربران و غیره است.

هدف در اینجا فراهم‌سازی یک پلتفرم جامع برای افزودن، بازاریابی و فروش عکس‌هایتان است. در این بازار Visual Society یک پیشگام محسوب می‌شود، اگر چه سایت‌های دیگری مثل Pixpa و Redbubble و Smugmug نیز هستند.

پلتفرم Visual Society
پلتفرم Visual Society

باید نحوه‌ی کارکرد سایت‌تان را تعیین کنید، اما محدودیت‌هایی نیز توسط خود پلتفرم تعیین می‌شوند. به‌علاوه، انعطاف‌پذیری کمتری در این پلتفرم‌ها وجود دارد و به‌طور بالقوه کنترل کاملی روی مالکیت عکس‌هایتان نخواهید داشت.

بیشتر این سایت‌ها به‌شکل حق اشتراکی کار می‌کنند. باید انتظار پرداخت حدود ۵ تا ۳۰ دلار در ماه را برای دسترسی به سایت‌تان داشته باشید. بنابراین، اگر نتوانید عکس‌های کافی بفروشید، فقط شما می‌مانید و هزینه‌ی ماهانه‌ی حق اشتراک.

چگونه در یک پلتفرم تجارت الکترونیکی مخصوص عکاسی عکس بفروشیم؟

روند کمابیش مشابه وبسایت‌های عکس استوک است. مراحلی که باید طی کنید عبارت اند از:

  • ثبت نام یک حساب کاربری و وارد کردن اطلاعات هویتی
  • بارگذاری عکس‌هایتان
  • فعال کردن سازکار تجارت الکترونیک برای پلتفرم
  • آغاز فروش عکس‌ها

توجه داشته باشید که این روند بسته به نیازهای شما و ملزومات پلتفرم ممکن است تغییر کند. به‌عنوان مثال، شما مجبور به وارد کردن متادیتا نیستید، اما این اطلاعات می‌توانند به مشتری در یافتن عکس‌هایتان کمک کنند. بنابراین، بهتر است این کار را انجام دهید. 

۴. پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس

روی کاغذ، استفاده از یک پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس برای فروش آنلاین عکس عالی به نظر می‌رسد. برای مبتدیان، مخاطبان شیفته‌ای برای عکس‌هایتان وجود خواهند داشت که می‌تواند فروش‌های بیشتری برایتان رقم بزند.

سایت‌هایی مثل ۵۰۰px و Flickr در این صنعت شناخته‌شده اند، و البته اینستاگرام نیز ترافیک فوق‌العاده‌ای دارد.

پلتفرم فلیکر
پلتفرم فلیکر

اما به هر حال، این رویکرد معایبی نیز دارد. این پلتفرم‌ها اساساً برای خرید و فروش نیستند. آنها برای تجارت الکترونیکی طراحی نمی‌شوند و ترافیک‌شان واجد «کیفیت» نیست. به عبارت دیگر، باید کاربران را از فیلتر و صافی بگذرانید تا به آنهایی برسید که به خرید عکس‌ها علاقه دارند.

این وبسایت‌ها سازوکار فروش را اضافه می‌کنند—مثلاً ۵۰۰px یک برنامه‌ی لایسنسینگ دارد و flickr در واقع با SmugMug ادغام شده. اگر چه اینستاگرام هنوز یک پلتفرم تجارت الکترونیک عکاسی به حساب نمی‌آید، اما راه‌هایی برای بهره‌بردن از سازوکارش برای فروش عکس وجود دارد.

 چگونه در یک پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس، عکس بفروشیم؟

همچون سایت‌های عکس استوک و پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی عکاسی، برای راه‌اندازی فروشگاه در یک سایت اشتراک‌گذاری عکس باید روند مشابهی را طی کنید:

  • ثبت نام و ساختن یک حساب کاربری
  • تنظیم پروفایل برای برندینگ
  • بارگذاری عکس‌ها
  • افزودن متادیتا
  • تنظیم سازوکار تجارت الکترونیک

بسته به پلتفرم مد نظرتان، این روند ممکن است خیلی خوب پیش برود یا تجربه‌ای فریب‌آمیز باشد. در مورد سایت‌های مثل Flickr، سازوکار SmugMug کمابیش بدون نقص کار می‌کند. اما بهره‌وری‌تان از سایر پلتفرم‌ها شاید متفاوت باشد.

۵. پلتفرم طراحی گرافیک

آخرین راه ما برای فروش آنلاین عکس چیزی نیست که شاید در نظر داشته باشید، اما می‌تواند یک گزینه‌ی غافلگیرکننده باشد.

پلتفرم‌های طراحی گرافیک از جمله Canva و DesignBold و خیلی‌های دیگر، برای استفاده از عکس و تصاویر گرافیکی در یک طراحی (دیزاین) در سایت تقاضای همکاری می‌دهند. هر کاربر می‌تواند عکس‌هایی را انتخاب کند و با آنها و قرار دادن‌شان درون یک layout یک دیزاین و طراحی بسازد.

فضای طراحی
فضای طراحی

این راهی ساده برای قرار دادن عکس‌هایتان در مقابل کاربران صلاحیت‌دار بالقوه است. مبتدی‌ها پی خواهند برد که همه در چنین سایتی به نوع خاصی از تصاویر علاقه دارند. به‌ازای هر عکس پرداخت صورت می‌گیرد و نیازی به متقاعد کردن مشتری یا نگهداری وبسایت ندارید. بنابراین، این یک جریان کسب درآمد غیرفعال فوق‌العاده است.

به هر حال، شما باید مقید به شرایطی مشابه با سایت‌های استوک باشید. به‌عنوان مثال، عکس‌های شما ممکن است بررسی شوند و پلتفرم در مورد مناسب بودن یا نبودن آنها تصمیم بگیرد.

همچنین، شاید تضمینی نباشد که عکس‌هایتان به‌شیوه‌ی مد نظر شما استفاده شوند. به‌عنوان مثال، ممکن است یک طراح عکسی را برش دهد و آن را به‌شیوه‌ی مد نظر خودش ویرایش کند. اگر آنها مجوز (لایسنس) را خریده باشند، دیگر در مورد امکان چنین اتفاقی چیزی نمی‌توانید بگویید.

چگونه در یک پلتفرم طراحی گرافیک عکس بفروشیم؟

همچون سایر روش‌های عنوان‌شده:

  • برای ایجاد یک حساب کاربری ثبت نام کنید.
  • عکس‌هایتان را تهیه کرده و آنها را وارد پلتفرم کنید.
  • منتظر فرآیند بازبینی باشید تا فرآیند تکمیل شود.

به هر صورت، از نظر ما، یک پلتفرم طراحی گرافیک در مقایسه با سایر رویکردها شکل غیرفعال‌تری دارد. به این دلیل که به‌جای تبلیغ فعالانه‌ی عکس‌هایتان باید مدت زیادی منتظر کاربران بمانید تا عکس‌هایتان را انتخاب کنند. اما با این حال، با مجموعه‌ی درستی از عکس‌ها، می‌توانید به درآمد قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کنید.

جمع‌بندی

رو آوردن به عکاسی ساده اما کسب مهارت در آن مشکل است. با این حال، با یک پلتفرم مناسب و مجموعه‌ای از عکس‌ها، می‌توانید عکس‌هایتان را به‌صورت آنلاین و سریع به فروش برسانید.

در این مقاله، ما پنج روش فروش آنلاین عکس را بررسی کردیم که عبارت اند از:

  1. فروش در وبسایت خودتان. در این روش کنترل تمامی محتوایتان در اختیار خودتان است.
  2. از طریق سایت عکس استوک. در این زمینه وبسایت‌های زیادی در دسترس هستند.
  3. در پلتفرم تجارت الکترونیکی مخصوص عکاسی، از جمله Visual Society.
  4. از طریق سایت اشتراک‌گذاری عکس، از جمله Flickr و ۵۰۰px.
  5. در پلتفرم طراحی گرافیک از جمله Canva، در قالب عناصر تصویری باکیفیت.

پی‌نوشت
[۱] royalty-free، عکس‌هایی که پس از کسب مجوز اولیه، که معمولاً از طریق پرداخت وجه به دست می‌آید، می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ی بیشتر (حق امتیاز) در موارد مختلف به کار روند.

Source :