سازندگان تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۱۳ تاکید زیادی بر روی کیفیت و مشخصات عکاسی دوربین‌های خود داشتند. نوکیا و سونی سایز سنسور را در دوربین‌هایی مانند Nokia Lumia 1020 و xperia z1 افزایش دادند. HTC ،LG و نوکیا لرزش‌گیر نوری رای روی تلفن‌های خود نصب کردند و سامسونگ اولین شرکتی بود که در نوت ۳ فیلم‌برداری ۴K را ارایه کرد.

    اما در این میان یک سازنده بزرگ بود که در  رقابت و نوآوری تصویر تلفن‌های هوشمند تقریبا ساکت بود: اپل. کارهایی مانند نورسنجی متغیر در عکس‌های پانوراما یا فلاش دورنگ ابداعات خوبی بود، اما تغییرات چشمگیری برای آیفون S5 نسبت به آیفون ۵ محسوب نمی‌شد. هر چند کیفیت دوربین ۸ مگاپیکسلی این تلفن یکی از بهترین‌های بازار بود.

    اما اکنون علایمی دیده می‌شود که اپل قصد دارد در آینده نزدیک در دوربین تلفن‌های هوشمند خود تکنولوژ‌ی‌های نوآورانهٔ بیشتری بکار ببرد. سایت Appleinsider با جستجو در اطلاعیه‌های استخدام اپل به ۲۴ شغل مرتبط با تصویرسازی برخورده است. بیشتر این مشاغل برای دفتر مرکزی این شرکت در کوپرتینو است.
   تاکنون ماژول‌های دوربین اپل از منابع بیرونی نظیر سونی تهیه می‌شده است، اما استخدام‌های اخیر نشانه‌ای مبنی بر تغییر این رویه است. شرح تخصص‌های درخواست شده تمام محدودهٔ تصویر سازی از جمله طراحی سنسور و لنز و توسعهٔ نرم‌افزار داخلی را در بر می‌گیرد. همچنین درخواستی برای استخدام مهندسی در زمینه توسعهٔ نمونه‌های اولیه دوربین دیده می‌شود. در لیست وظایف شغل فوق چنین شرحی دیده می‌شود:

   «تیم نمونه‌سازی دوربین، مسئول نمونه‌سازی اولیهٔ دوربین‌ها برای تجربه محصولات جدید یا مشخصات جدید برای تیمی بزرگ‌تر است. فن‌آوری‌هایی که برای نمایش استفاده می‌شوند لزوما آن چیزی نخواهند بود که در محصول نهایی استفاده می‌شوند. آن‌ها باید نمایشی واقعی از تجربه کاربر باشند که توسط مسئول مربوطه تعیین شده و امکان دستیابی به ارزش واقعی مشخصه مورد نظر برای کاربر را فراهم کند.»

    بنابر این با نگاهی به این اطلاعات به نظر می‌رسد اپل برنامه‌های بزرگی‌ برای فن‌آوری دوربین در محصولات آیندهٔ خود دارد. با در نظر گرفتن این فرض که تیم تصویرسازی اکنون دارد توسعه می‌یابد، زمان دیدن نتیجه این اقدامات چندان مشخص نیست، اما شاید ۲۰۱۵ سالی باشد که اپل کاربران را با مشخصات نوآورانه‌ای در زمینهٔ دوربین‌های نسل جدید تلفن و تبلت خود سرخوش سازد.