باز هم نوبت فتوکینا فرا رسیده‌ است؛ بزرگ‌ترین نمایشگاه عکس و عکاسی  در اروپا که هر دو سال یک‌بار در کلن آلمان برگزار می‌شود. کنفرانس مطبوعاتی رسمی این نمایشگاه، روز دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ (۱۹سپتامبر) برگزار خواهد‌ شد و تولیدکنندگان بزرگ دوربین هر کدام محصولات جدید خود را به‌طور رسمی معرفی می‌کنند. نمایشگاه عمومی نیز تا ۶ روز بعد از آن، از سه‌شنبه ۳۰ شهریور تا یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ ادامه خواهد‌ یافت.

   البته زلزله چند ماه پیش که در کوماموتو ژاپن رخ داد نیز تبعات مخربی روی خط تولید برخی کمپانی‌های بزرگ از جمله نیکون، فوجی فیلم و سونی داشته‌است. به همین دلیل به نظر می‌رسد نمایشگاه امسال کم سر و صداتر از دوره‌های پیشین باشد. 

   اما همانند سال‌های گذشته، اخبار هیجان‌انگیزی برای علاقه‌مندان به فن آوری عکاسی دیجیتال از این نمایشگاه به گوش می‌رسد. برخی از این خبرها قابل پیش‌بینی بوده و برخی دیگر دور از دسترس و احتمال درست بودن بعضی از اخبار بیشتر است. در ادامه، چند مدل دوربین معرفی می‌شود که انتظار می‌رود در نمایشگاه فتوکینا ۲۰۱۶ رسماً معرفی شوند:

– المپوس در فتوکینا ۲۰۱۶
   انتظار می‌رود المپوس نسخه مارک ۲ دوربین پیشرفته خود به نام OM-D E-M1 را معرفی کند. طبق آنچه در سایت Four Thirds اعلام‌شده، Olympus OM-D E-M1 Mark II آخرین دوربین DSLR المپوس دارای ویژگی ضبط ویدئو باکیفیت ۴K، رزولوشن بسیار بالا و ورودی کارت حافظه دوگانه (Dual) است.

   کنفرانس مطبوعاتی این شرکت روز دوشنبه ۲۹ شهریورماه ۹۵ برگزار خواهد‌شد و از تمام ویژگی‌ها و جزئیات این دوربین پرده‌برداری خواهد‌ شد.

– پاناسونیک در فتوکینا ۲۰۱۶
   به نظر می‌رسد پاناسونیک امسال هیچ خبری را به بیرون درز نداده است، اما آنچه از سایت FourThirdsRumors به گوش می‌رسد حاکی است که پاناسونیک امسال دوربین GH4 خود را بروز کرده و قرار است آن را با نام GH5 معرفی کند.

   دوربین دیگر پاناسونیک G8X نام دارد که در واقع همان دوربین GH4 است که در سبک بدنه G7 عرضه‌شده و قابلیت فیلم‌برداری ۴K دارد. کنفرانس خبری رسمی این شرکت روز دوشنبه ۲۹ شهریورماه ۹۵، ساعت ۱۲:۳۰ به‌وقت محلی اروپای مرکزی برگزار می‌شود.

– فوجی در فتوکینا ۲۰۱۶
   بعد از عرضه X-Pro2 چند ماه قبل و سپس معرفی X-T2 در ماه جولای امسال و معرفی یک مدل ارزان‌تر به نام X-A3، فوجی فیلم تمام سعی خود را کرده تا یک دوربین کامپکت برای تمام سطوح ارائه کند. اما شایعات حاکی از این است که این شرکت ژاپنی قصد دارد یک محصول کاملاً جدید در ۱۹ سپتامبر معرفی کند.


   طبق گزارش Fujirumors، شرکت فوجی احتمالا یک دوربین قطع متوسط با سه لنز جدید را در کنفرانس مطبوعاتی این شرکت معرفی خواهد کرد. این یعنی یک سیستم مانت لنز کاملاً جدید معرفی می‌شود تا اندازه حسگر جدید را پوشش دهد.

   فعالیت فوجی در زمینه‌ی عکاسی قطع متوسط و قطع بزرگ چیز جدیدی نیست و این شرکت سال‌ها رول و کاغذ فیلم و همچنین لنزهای فوجینون را تولید کرده‌ است. ناگفته نماند این شرکت هنوز لنزهای سینمایی حرفه‌ای را تولید می‌کند. اما سیستم‌های قدیمی و دستی آن با سیستم‌های فوکوس خودکار امروزی سازگار نبودند، پس این مانت جدید باید اتصالات الکترونیکی داشته باشد و این یعنی فوجی در حال تولید یک سری لنز کاملاً جدید است. پیش‌بینی می‌شود قیمت این دوربین جدید حدود ۶۰۰۰ دلار  و هم‌ق یمت بدنه‌های DSLR موجود در بازار امروز باشد.

– کانن در فتوکینا ۲۰۱۶


   با توجه به کیت‌هایی که کانن امسال معرفی کرده‌است، به نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد یک رویکرد متفاوت در معرفی محصولاتش داشته باشد و به همین خاطر است که امسال هیچ کنفرانس مطبوعاتی خاصی ندارد.


   به دور از بازار گرمی و سر و صدای تبلیغاتی کانن در کنار دیگر برندها، دوربین‌های DSLR ازجمله  EOS 1D X Mark II، دوربین EOS 5D Mark IV و EOS D80 و دوربین کامپکت G7 X II محصولاتی هستند که احتمالاً کانن در فتوکینا ۲۰۱۶ معرفی خواهد کرد.

– نیکون در فتوکینا ۲۰۱۶
   
مدتی است معرفی دوربین بدون آینه جدید با حسگر بزرگ‌تر از طرف نیکون به گوش می‌رسد. اخباری که Nikonrumors گزارش داده، حاکی از این است که رونمایی از این دوربین احتمالاً به دلیل زلزله اخیر در کوماماتو ژاپن به تعویق افتاده‌ است.

   البته می‌دانید که پیش از چنین نمایشگاهی هیچ چیز قطعی نیست و شاید نیکون این سیستم کاملاً جدید را در فتوکینا معرفی کند. اما اگر چنین اتفاقی نیافتد، نیکون به معرفی و مانور  روی دو دوربین DSLR پیشرفته خود به نام‌های D5 و D500 خواهد بود. دوربین D5 فول فریم و دوربین D500  در قطع APS-C است. 


   همچنین نیکون، دوربین کاملاً جدید D3400 را معرفی خواهد‌ کرد و شایعات حاکی از آن است که دوربین‌های اکشن ۳۶۰ درجه نیکون بانام Keymission  نیز در معرض نمایش خواهند بود. شایان ذکر است کنفرانس مطبوعاتی این شرکت روز دوشنبه ۲۹ شهریورماه ۹۵ (۱۹ سپتامبر)، ساعت ۱۵ به‌وقت محلی برگزار خواهد‌شد و به احتمال زیاد، از تمام این محصولات جدید رونمایی خواهد‌ شد.

– سونی در فتوکینا ۲۰۱۶
   همیشه وقتی نوبت به سونی می‌رسد اخبار و شایعات خاصی نیست که بشود درباره آن سخن گفت. از آنجایی‌ که این برند در فتوکینا ۲۰۱۴ هم خیلی بی سر و صدا بود، انتظار می‌رود تا در نمایشگاه فتوکینا ۲۰۱۶ نیز همان رویکرد را دنبال کند. اما مطمئناً مانور این شرکت بر دوربین  Alpha A7 II و لنزهای مختلف آن خواهد‌ بود.


   کنفرانس مطبوعاتی این شرکت روز دوشنبه ۲۹ شهریورماه ۹۵ (۱۹ سپتامبر)، ساعت ۱۶ به‌وقت محلی اروپای مرکزی برگزار خواهد‌ شد. این احتمال نیز وجود دارد که در کنفرانس مطبوعاتی این شرکت، سونی از یک شگفتی پرده‌برداری کند، هرچند که به نظر نمی‌رسد این محصول بتواند با هاسلبلاد و محصول منحصربفردش به نام Lunar رقابت کند.

– کداک در فتوکینا ۲۰۱۶
   این‌بار کداک خودش را از بازار دوربین‌های کامپکت و سیستم‌های سنتی بیرون کشید، اما این تغییر رویکرد جالب بوده و این شرکت بر روی دوربین‌های ۳۶۰ درجه و ۴K تمرکز کرده‌است.


   دوربین اکشن Kodak PixPro SP360 در ژانویه امسال معرفی شد و حالا در این نمایشگاه از نزدیک مورد بررسی قرار می‌گیرد. احتمالاً نمایندگان این شرکت درباره محصولات آتی خود نیز حرف‌های جالبی خواهند‌ داشت.

– گوپرو در فتوکینا ۲۰۱۶
   همزمان با فتوکینا ۲۰۱۶در آلمان، گوپرو یک رویداد جداگانه در ایالات متحده برگزار می‌کند که احتمالاً مدل جدید دوربین اکشن خود را به نام Hero 5 با قابلیت فیلم‌برداری ۴K در آن معرفی خواهد کرد.


   همچنین رونمایی از پهباد گوپرو به نام  GoPro Karma و سیستم ۳۶۰ درجه گوپرو به نام GoPro Omni از دیگر خبرهایی است که در فتوکینا ۲۰۱۶ مرکز توجه است.

– پنتاکس در فتوکینا ۲۰۱۶


   یکی از شرکت‌کنندگان مهم فتوکینا ۲۰۱۶، پنتاکس است که انتظار می‌رود در این نمایشگاه مدل جدید اولین دوربین فول فریم DSLR خود به نام K-1 را معرفی کند. این دوربین که در فوریه ۲۰۱۶ معرفی شده‌است، گام بزرگی برای این شرکت محسوب می‌شود. از این‌رو، انتظار یک گام بزرگ دیگر از این شرکت در این نمایشگاه نمی‌رود.


– سامسونگ در فتوکینا ۲۰۱۶
   از سامسونگ انتظار نمی‌رود که در فتوکینا ۲۰۱۶ محصول خاصی را معرفی کند. چرا که چندی پیش خط تولید دوربین NX در بسیاری از مناطق متوقف شد و هم‌اکنون گفته می‌شود که این شرکت بعد از اینکه مدل NX نتوانست در بازار جای خود را باز کند، خط تولید آن را کاملاً متوقف کرده‌است.

منبع: Pocket-lint