sphere.jpg


به روال برخی پنج‌شنبه‌ها، خبرها و مطالبی پراکنده و جدید از دنیای عکاسی و تاریک‌خانه دیجیتال را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

– مجموعه‌ای زیبا از پانوراماهای کروی، از یک عکاس روسی (+) یا (+). طرز اجرای این نوع پانوراما (+)

– چگونه فایرفاکس ۳ (+) را تنظیم کنیم تا بتواند فضاهای رنگی مختلف را به درستی نشان دهد؟ کافیست در نوار آدرس about:config را تایپ کنید و بعد در صفحه ظاهر شده، دنبال این جمله بگردید gfx.color_management.enable و مقدار (Value) را True قرار دهید و یکبار فایرفاکس را Restart کنید. حتما می‌دانید که این روش برای تنظیم بسیاری از متغیرهای فایرفاکس بکار می رود.

– یکی از وسایلی که کار با نرم افزار‌های ویرایش عکس را بسیار راحت و لذت بخش می‌نماید، دستگاههایی است که بجای ماوس، می توان به طور مستقیم با قلم بر روی صفحه نمایش کار کرد. شرکت Wacom (+) در این زمینه یکی از معروف‌ترین‌ها است و بخصوص محصولات سری Cintiq آن برای این منظور مناسب است. محصول جدید Cintiq 12WX با اندازه و وزن مناسب، دارای ویژگی های خوب دیگری نیز می‌باشد که کار رتوش و اصلاح تصاویر را سریع و آسان تر می‌نماید(+).

– نرم‌افزار SlideShow Pro (+) که یکی از ابزارهای معروف و حرفه‌ای ساخت نمایش‌های اسلایدی است، اخیرا به صورت یک افزودنی برای Lightroom عرضه شده است (+) که تمام قدرت SlideShow Pro را برای کاربران لایت‌روم جهت ساخت اسلاید فراهم می‌کند. خروجی حرفه‌ای با فرمت Flash، آپلود FTP، خروجی بدون کاهش کیفیت و …

– نرم‌افزار DXO Optic Pro یکی از ابزارهای معروف اصلاح عکس با استفاده از پروفایل‌های دوربین و لنز است. علت این یادآوری، خبر ارائه نسخه جدید این ابزار نبود، بلکه ذکر این نکته مدنظر بود که شرکت DXO در نظر دارد فناوری خود را در Chip های سایر دستگاهها مانند موبایل‌های دوربین دار الحاق نماید تا به طور خودکار چنین دستگاههایی تصویر خروجی بهتری ارائه کنند(+).

– اپل نرم‌افزار معروف MemoryMiner‌ (+) خود را برای محیط ویندوز ارائه نمود(+). MemoryMiner یک نرم‌افزار Story Telling با استفاده از مجموعه عکس و ایجاد ارتباط بین اشخاص، مکان و زمان است. سایر فایلهای متنی و صوتی-تصویری نیز می‌تواند در این نرم‌افزار استفاده شود.

– نرم‌افزار PortraitProfessional ادعا می‌کند که با یک روش هوشمند می‌تواند به راحتی عکسهای پرتره را رتوش کند. امتحانش با خودتان !(+).

– هشت راه برای استفاده خلاقانه ازسایه در عکاسی‌ (+)

– گزارش نیویورک‌تایمز از نمایشگاه Czeck Vision که به مدرنیته در اروپای مرکزی سالهای ۱۹۱۸-۱۹۴۵ می‌پردازد. یک نمایش اسلایدی از عکس های نمایشگاه هم ارائه شده است. (+).

– عکاس در طراحی و ساخت سایت شخصی‌اش، به چه نکاتی باید توجه کند؟ (+)

– واردکردن اطلاعات جغرافیایی محل تهیه عکس در متادیتا عکس‌ها، یکی از روش‌های خوب در مدیریت آرشیو عکاسی است. به طور معمول این‌کار با استفاده از دستگاههای گیرنده GPS صورت می‌گیرد که یا بر روی دوربین نصب می‌شوند و یا به طور جداگانه قادرند که اطلاعات جغرافیایی را دریافت کنند.
اخیرا نوعی CompactFlash به بازار عرضه شده است که خود مجهز به چنین گیرنده‌ای بوده و به طور خودکار نیز اطلاعات را به عکسهای درونش، الحاق می‌کند (+).

– یک شخص، یک صبحانه (+).

– ویدیوی هفته، Time Lapse Photography