چاپ کتاب مجموعه آثار خارجی موزه هنرهای معاصر تهران

چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶

   کتاب مروری بر مجموعه آثار خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به کوشش مهدی حسینی در ۵۰۴ صفحه با کاغذ گلاسه و جلد گالینگور توسط انتشارات آبان به چاپ رسیده است.

   این مجموعه دربخش‌های نقاشی ، طراحی و هنرهای چاپی، نقاشان فتورئالیست، مجسمه سازی، آثار مینیمال و هنرمفهومی به چاپ رسیده است که در بخش نقاشی ۱۱۰ اثر، در بخش آثار طراحی و هنرهای چاپی ۴۳ اثر، در بخش مجسمه سازی ۳۶ اثر، در بخش آثار مینیمال ۶ اثر و در بخش هنر مفهومی ۱۴ اثر چاپ شده است.

   در این کتاب آثار ۸۵ هنرمند معرفی شده است که طیف متنوعی از هنرمندان دوره‌های مختلف مدرنیسم را شامل می‌شود که از امپرسیونیسم آغاز و تا پاپ آرت و هایپررئالیسم ادامه دارد.توضیحاتی که در بخش‌های مختلف کتاب آمده است، به درک بهتر فضای هر دوره و عوامل شکل گیری هر سبک و خلق اثر کمک می کند.

   در بخشی از مقدمه این کتاب، مجید ملا نوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی نوشته است: «آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران همچنان در زمره ی مجموعه‌های کم نظیر جهانی بشمار می روند. این مجموعه ی گرانقدر که تا کنون بارها در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش در آمده و در دو نوبت کاتالوگ نیز برای آن منتشر شده است ،همچنان نیازمند پژوهش و معرفی است تا علاقه مندان به هنر بتوانند با سبک ، دوره‌های تاریخی و هنرمندان آثار بهتر و بیشتر آشنا شوند.»

   مهدی حسینی نیز در بخشی از مطلب خود در این کتاب نوشته است: «مجموعه آثار خارجی موزه هنرهای معاصر تهران، یک دوره ۱۵۰ ساله را شامل می شود که با امپرسیونیسم آغاز و با هنر مفهومی به انتها می‌رسد.

   هنرهای تجسمی در یک و نیم قرن گذشته متکثرترین ادوار و شکل خود را تجربه کرده است. از یک سو هنرمندانی که در قالب فیگوراتیو فعالیت داشته اند، همچنان با نیرویی مضاعف، به فعالیت خود ادامه داده اند و از دیگر سو هنرمندان پیرو مکتب اکسپرسیو، آفرینش خود را استمرار بخشیده اند.»

   حسینی در ادامه نوشته است : «مجموعه فراهم آمده ، روندی تاریخی و یا اصطلاحاً  کورونولوژیکال نیست ،هرچند چیدمان آثار به شکلی تنظیم  یافته است که متقدمین در  ابتدا و متاخرین در بخش نهایی کتاب قرار گرفته است. روشن است که انجام هر تلاشی در زمینه معرفی و شناساندن هنر معاصر کافی نبوده و ضروری است کوشش‌های محققانه بیشتری در پیوند با آن به عمل آید، چرا که هر پژوهشی ویژگی‌های خاص خود را در بر دارد.»

نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • بوشهر ۱۳۸۵-۱۳۵۳
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea