موزه عکسخانه شهر برای ارج نهادن «روز جهانی عکاسی» یک پوستر با این مضمون و با ذوق و سلیقه‌ی ایرانی طراحی و منتشر کرده است. طراح و گرافیست این پوستر سعید مَلِک است.

   همچنین یکی از اتفاق‌های اصلی روز جهانی عکس به اشتراک گذاشتن و منتشر کردن عکس در فضای عمومی است که به همین منظور، سه قطعه عکس از عکس‌های اختصاصی موزه نیز به صورت تک عکس در فضای عمومی منتشر خواهد شد. عکس‌هایی که پیش از این در کتاب‌های اختصاصی موزه چاپ شده است. علاوه بر این، از روز یکشنبه  ۲۹ مردادماه به مدت یک ماه، «نمایشگاه عکس‌های قدیمی رشت» نیز در موزه عکسخانه شهر گشایش خواهد یافت.

توضیحی مختصر درباره سه عکس منتشر شده موزه عکسخانه شهر


   اولین عکس مربوط به یک کارت پستال قدیمی است که عکاس بزرگ دوره قاجار، آنتوان سوریوگین گرفته است. این عکس در کتاب «کودکان دیروز» از مجموعه کتاب‌های موزه عکسخانه شهر منتشر شده است.


   دومین عکس از کتاب «آقا رضا عکاسباشی» از مجموعه کتاب‌های موزه عکسخانه شهر انتخاب شده است. این متن پشت عکس نوشته شده است: «آقا یوسف نایب سرایدار خانه و غیره». این عکس را «آقا رضا عکاسباشی»، از عکاسان معروف دوران قاجار گرفته است. تمام عکس‌های این کتاب از عکس‌های او هستند.


   سومین عکس از کتاب «محمدحسن میرزا» برگزیده شده است. این مجموعه عکس‌هایی است از محمدحسن میرزا؛ آخرین ولیعهد دوران قاجار. به نوشته استاد گران‌قدر، دکتر محمد ستاری در مقدمه‌ی این کتاب، عکاس این مجموعه ناشناخته است. اما دکتر ستاری اشاره کرده‌اند بر اساس نوشته‌های استاد یحیی ذکاء، احتمالا یوسف خان یا هوسپ خان هوسپیناس عکاس قاجاری عکاس آخرین ولیعهد قاجار در تبریز بوده است.

روز جهانی «عکاسی»

   هر ساله عاشقان عکاسی در سرتاسر جهان در تاریخ ۱۹ آگوست، روز جهانی عکاسی را جشن می‌گیرند. این روز در کشور ما معمولا مصادف با ۲۸ مرداد است. هدف این روز الهام بخشیدن به عکاسان سراسر جهان است، برای اینکه هر کدام‌شان یک عکس از جهان را با دیگران به اشتراک بگذارند. این حرکت نوعی سهیم شدن در جهان و نمایشِ چگونگیِ مشاهده‌ی جهان از منظرِ عکاسان است.

   اما چرا ۱۹ آگوست ۱۸۳۹ مبنای روز جهانی عکاسی انتخاب شده است؟ این روز بر مبنای رخدادهای تاریخی برگزیده شده است. دو فرانسوی به نام‌های لوئی داگر و ژوزف نیسه‌فورنیپس عکاسی از طریق داگروتیپ را در سال ۱۸۳۷ ابداع کردند.

   در ۱۹ آگوست ۱۸۳۹ داگروتیپ اولین فرایند عملی عکاسی در جهان معرفی شد و سپس دولت فرانسه حق ثبت اختراع برای فرآیند عکاسی داگروتیپ را از آکادمی علوم فرانسه خریداری و این اختراع را به عنوان یک هدیه آزاد و همگانی به جهانیان تقدیم کرد. البته داگروتیپ اولین تصویر عکاسی جهان نیست. ژوزف نیسه‌فورنیپس اولین عکس جهان را در سال ۱۸۲۶ از طریق روش هلیوگرافی ثبت کرده است.

   ایده روز جهانی عکاسی، در ۱۹ آگوست سال ۲۰۰۹ توسط بنیان‌گذار آن «کورسکه آرا»؛ عکاس جوان استرالیایی مطرح شد. این ایده در ۱۹ آگوست سال ۲۰۱۰ به واقعیت تبدیل شد. «کورسکه آرا» اولین گالری آنلاین عکس را در این روز راه‌اندازی کرد و ۲۷۰ عکاس، عکس‌های‌شان از نقاط مختلف جهان را در آن به اشتراک گذاشتند و افراد زیادی از ۱۰۰ کشور جهان به تماشای این عکس‌ها پرداختند. از آن زمان به بعد تعداد افراد بیشتری در این پروژه مشارکت کردند و به تدریج در طی این سال‌ها روز جهانی عکاسی به رسمیت شناخته شده است و در تمام نقاط جهان ارج نهاده می‌شود.