اماکن شهری

خیابان
مناظر شهری بسته به نوع شهر، روحی متفاوت دارد. شهرها شخصیت های مختلفی دارند. اگر با محل آشنایی ندارید پیشنهاد می شود با سوار شدن یک اتوبوس شهری، بهترین خیابان را برای عکاسی انتخاب کنید. در شهرهایی که بافت قدیمی و جدید وجود دارد به دنبال تصاویری باشید که این تضاد را آشکار می کنند. در شهر های شلوغ و پر رفت و آمد می توانید با استفاده از لنز تله و نوردهی بال،ا ترافیک و حرکت آدم ها را به صورت کشدار و محو به تصویر بکشید.

1.jpg

ابتدا کادر عکس را مشخص کنید و با استفاده از سه پایه از تکنیک نوردهی بالا بهره ببرید

در خیابان با حداقل ابزار و لوازم عکاسی حرکت کنید. با تنظیم دوربین به صورت اتوماتیک و اتوفکوس ، بیشتر روی کادربندی تمرکز و سریع تر عکاسی کنید. یک لنز زوم ۲۸-۸۵ برای عکاسی از چهره های جالب و جزییات  معماری یک بنا کفایت می کند.

2.jpg

در خیابان به دنبال چهره هایی با شخصیت های متفاوت بگردید و از آن ها عکاسی کنید

دورنمای شهر
با فاصله گرفتن از شهرهایی که پر هرج و مرج و بی نظم به نظرمی آیند ، عکس های جالب و شگفت انگیزی را می توان به تصویر کشید.  بر فراز یک بلندی در خارج از شهر، می توان ردیف ساختمان ها و خطوط جاده ها  را دید. اکثرا در این موقعیت آسمان و افق نیز زیباتر به نظر می آیند.

3.jpg

چشم انداز شهر تاریخی یزد    عکس: استفان

سخت ترین کار پیدا کردن محل مناسب برای عکاسی ست. غالبا محله هایی در ارتفاعات خارج از شهر در نظر گرفته شده است. پل ها و تپه ها نیز اماکن خوبی برای تهیه این عکس ها هستند. در غیر این صورت می توانید از پنجره های طبقات بالای هتل محل اقامتتان  عکاسی کنید. اگر از پشت پنجره عکس می گیرید حتما چراغ های اتاق را برای برطرف کردن انعکاس های احتمالی نور خاموش کنید.

۱۰-۲۰ دقیقه بعد از غروب آفتاب بهترین موقعیت نوری برای عکاسی از دورنمای شهر است چرا که نور آبی زیبایی بر فراز شهر ساطع می شود. اگر می خواهید هنگام غروب عکاسی کنید، حساسیت دوربین به نور را ISO  400  یا  1000تنظیم کنید. سرعت شاتر ۶۰ به بالا پیشنهاد می شود.

4.jpg

آخرین اشعه های نور خورشید بعد از غروب، رنگ های زیبایی در آسمان ایجاد می کند

باغ و پارک های عمومی
این اماکن که در اکثر شهر ها وجود دارند به شما امکان تهیه عکس هایی از چشم انداز های زیبا خواهد داد. ابزار عکاسی در این شرایط خیلی اهمیت ویژه ای ندارد و شما می توانید با یک دوربین ساده نیز عکس های قابل قبولی تهیه کنید.  شما به خاطر طراحی و کوچک بودن این پارکها با کمی قدم زدن به راحتی می توانید محل مناسب برای عکاسی را پیدا کنید.

5.jpg

چنارهای چهارهزارساله ی ابرقو      عکس: استفان

6.jpg

باغ ارم شیراز   عکس: استفان

از زاویه بالا، ردیف گل ها را عکاسی کنید و یا با استفاده از لنز واید پرسپکتیوی از آنها را اغراق آمیز به تصویر بکشید.  باغ ها در فصل های خاص امکان تهیه عکس های بسیار رنگی و عجیب و غریبی را برای شما فراهم می کنند. در غیر این صورت به گرفتن عکس هایی از دورنمای باغ بسنده کنید. صبح های زود که تعداد بازدیدکنندگان زیاد نشده بهترین فرصت برای عکاسی ست.

7.jpg

نمونه ای از باغ های ژاپنی در پاییز

یادبود و مجسمه
مشکل عکاسی از مجسمه های تاریخی مشهور این است که بهترین عکس نیز بسیار به عکس های کلیشه ای نزدیک خواهد شد و شما باید تلاش کنید تا عکسی خلاقانه را به عنوان سوغات سفر به خانه ببرید. به دنبال زاویه های جدید باشید. سعی کنید مجسمه ها را در مجاورت سوژه های غیر متعارف عکاسی کنید. هر چه غیر متعارف تر بهتر.

8.jpg

9.jpg

دو عکس از برج معروف ایفل با اضافه کردن سوژه های جانبی 

در محدوده ی مجسمه ها بگردید و زاویه هایی را پیدا کنید که در کارت های پستال وجود ندارند. از جزییات مجسمه ها عکس بگیرید، پرتره ای بسیار نزدیک از صورت آنها تهیه کنید و یا عکسی از انعکاس مجسمه در شیشه و یا دریاچه ی مجاورش بگیرید.

10.jpg

موزه کاخ سعدآباد تهران    عکس: استفان


قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

قسمت ششم

قسمت هفتم

قسمت هشتم

منبع­