در ژولای ۲۰۰۵ سونی و کانیکا مینولتا اعلام نمودند که از این به بعد قرار است با مشارکت یکدیگر بر روی دوربین های دیجیتال SLR کار کنند. در این قرارداد به اشتراک گذاری تکنولوژی بین دو شرکت نظیر سیستم فوکوس خودکار، نورسنجی و سیستم ضد لرزش از جانب کانیکا مینولتا و سنسور، الکترونیک و باتری از سونی ذکر شده بود. تقریبا ۶ ماه بعد، خبر کنار گذاردن ساخت دوربین عکاسی توسط کانیکا مینولتا مثل بمب در بازار دوربین های عکاسی صدا کرد و در پی آن ساختار نشمنگاه لنز Maxxum/Dynax و تکنولوژیهای مرتبط با آن به سونی منتقل شد. اکنون بعد از تقریبا یک سال از اولین خبر همکاری، سونی ساخت اولین دوربین دیجیتال SLR بنام Sony Alpha DSLR-A100 را که دوربینی جمع و جور، با رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل و نشیمنگاه لنز کانیکا مینولتا، سیستم ضد لرزش که توسط سونی بنام Super SteadyShot نامیده شده و امکانات جانبی دیگر می‌باشد، معرفی نموده است. هر چند این دوربین یک سری از امکانات و سیستم ها را از دوربین های پیشین کانیکا مینولتا وام گرفته است، ولی مشارکت سونی استایل خارجی جدید، کیفیت ساخت عالی و قرار گرفتن در رده بالاتری از استاندارد را برای این دوربین به ارمغان آورده است . نشیمنگاه لنز این دوربین به نام نشیمنگاه آلفا نامیده شده و سونی اعلام نموده که هم اکنون ۲۲ لنز را برای تولید در نظر گرفته است ( که فعلا بیشتر آنها بر اساس لنزهای موجود کانیکا مینولتا می باشند).


مشخصات اصلی و تکنولو‍ژیها



نشیمنگاه لنز سونی آلفا
همانند نشمینگاه مینولتا نوع A میباشد و امکان استفاده از لیست بلندی از لنزهای موجود مینولتا و لنزهای سازندگان دیگر علاوه بر لنزهایی که جدید تولید می شوند وجود دارد. حدس زده می شود که تمام لنزهای آینده سونی آلفا به صورت طراحی مخصوص دیجیتال و برای سایز APS-C ساخته شوند.

سنسور CCD 10 MP با سایز APS-C سونی در این دوربین از سنسور CCD استفاده نموده است و بنابر این این سنسور همان سنسور R1 نمی تواند باشد. هیچ تاییدیه رسمی مشاهده نشده ولی به نظر می رسد سنسور این دوربین همان سنسور ۲۳.۶X15.8 mm نوع CCD بکار رفته در نیکون D200 باشد.

سیستم ضد مات شدن تصویر
سونی سیستم ضد لرزش روی سنسور مینولتا را از Anti-Shake به Super Steady Shake تغییر نام داده است، اما سیستم همان است. هرچند به نظر می رسد مهندسان سونی این سیستم را در حد قابل توجهی بهبود داده باشند و اکنون ادعا می شود که با سرعت شاتر ۳.۵ گام پایینتر می توان از این سیستم استفاده نمود. بخش دوم داستان سیستم ضد مات شدن تصویر در این دوربین وجود حساسیت بالا تا ISO 1600 است.


سیستم ضد گرد و غبار
مساله گرد و غبار در دوربین عکاسی با پدید آمدن دوربین های دیجیتال SLR مهم شد و این مشکل بر دوربینهای مختلف به طرق متفاوتی تاثیر گذار است. الیمپوس برای رفع این مشکل از فیلتر SSWF (فیلتر امواج فراصوتی) استفاده نمود، سونی نیز به نظر می رسد که در حال کار بر روی این مشکل است. اول از همه یک پوشش ضد الکتریسته ساکن ( اکسید ایندیوم قلع) بر روی فیلتر پایین گذر روی CCD استفاده نموده تا از جذب غبار بخاطر الکتریسته ساکن جلوگیری شود. در وهله دوم با استفاده از سیستم جابجا کننده ضد لرزش CCD ، یک ارتعاش به سنسور می دهد تا غبار احتمالی بر روی آن سقوط کند، منتها بجای انجام این کار در ابتدای روشن شدن دوربین، هنگام خاموش کردن دوربین این کار را می کند.

پردازنده تصویر Bionz کانن بر روی پردازنده تصویر معروف خود بر روی دوربین هایش افتخار زیادی می‌کند، سونی ارزش چنین چیزی را بخوبی درک نموده، ولی نام پویایی را برنگزیده است. گفته می شود پردازنده جدید آنها (Boinz) نسبت به تمام پردازنده‌هایی که قبلا کانیکا مینولتا استفاده کرده، بهبود عمده ای یافته است. این مورد نیز می تواند به عنوان یکی از مشخصات منحصر به فرد A100 ذکر شود: بهینه سازی محدوده دینامیکی. سونی ادعا می کند که این پردازنده از لحاظ سخت افزاری سریعترین سیستمی است که تا بحال ساخته شده است.

سیستم خودکار فوکوس هوشمند سیستم فوکوس این دوربین نسبت به سیستمی که در کانیکا مینولتا استفاده می‌شد، تفاوتی نکرده است. وقتی سنسور موجود در منظره یاب نزدیک شدن چشم عکاس به منظره یاب را تشخیص می دهد شروع به فوکوس می کند و پیوسته در فوکوس می ماند تا زمانی که شاتر تا نیمه فشرده شود یا چشم از منظره یاب برداشته شود. یعنی با این سیستم قبل از فشردن شاتر، دوربین فوکوس نسبی بر روی سوزه را انجام داده است.


عکاسی پیوسته تا حجم حافظه
این مشخصه بر روی SLR‌های زیادی وجود دارد، اما در A100 شما می توانید با هر کیفیت تصویر با سرعت ۳ عکس در ثانیه عکس بگیرید (به غیر از RAW) و تا زمانی که کارت حافظه پر شود کاهش سرعتی نخواهید داشت(البته با یک کارت کامپکت فلش با سرعت خوب).

نورسنجی ۴۰ بخشی لانه زنبوری
در کانیکا مینولتا ۷D و ۵D از سیستم نورسنجی لانه زنبوری ۱۴ نقطه‌ای استفاده شده است، در A100 این سنسور را به ۴۰ بخش افزایش داده است.

مشخصات فنی دوربین A100

قیمت: بدنه تنها ۹۰۰ دلار، با لنز کیت ۱۸-۷۰۱۰۰۰ دلار
جنس بدنه: پلاستیک
سنسور: سنسور CCD سایز ۲۳.۶ x 15.8 mm، فیلتر آرایه RGB، با فیلتر پایین گذرسرخود، ۱۰.۲ مگاپیکسل رزولوشن موثر، مبدل آنالوگ دیجیتال ۱۲ بیتی، ضریب برش ۱.۵X
فرمت فایل: RAW 12 بیتی با حجم تقریبی ۹.۱ MB برای هر فایل، RAW+Jpeg Fine، Jpeg Fine، Jpeg استاندارد
کاهش غبار: پوشش ضد بار ساکن و مکانیزم ارتعاش سنسور
لنزها: لنزهای سونی آلفا، و نیز سازگار با لنزهای مینولتا با نشیمنگاه A
سیستم ضد لرزش: سیستم تغییر مکان CCD ، نمایشگر ۵ حالته لرزش دوربین در منظره یاب، تاثیر ۲ تا ۳.۵ گام بر روی سرعت شاتر
سیستم فوکوس خودکار: سنسورهای خطی CCD TTL (8 خط با یک خط متقاطع مرکزی)، محدوده تشخیص -۱ تا ۱۸ EV، سیستم تخمین فوکوس برای اجسام متحرک، نمایش نقطه فوکوس متحرک در منظره یاب، انتخاب منطقه مورد نظر برای فوکوس، حالتهای فوکوس تکی، دستی، پیوسته، خودکار
لامپ کمکی فوکوس: با استفاده از فلاش سرخود بین ۱ تا ۵ متر
حالتهای عکاسی: خودکار، برنامه ریزی شده، اولویت شاتر و دیافراگم، دستی، مدهای منظره شامل پرتره، منظره، ماکرو، ورزشی، غروب آفتاب، پرتره شب
حساسیت: خودکار بین ۱۰۰ تا ۸۰۰، دستی ۱۰۰ تا ۱۶۰۰
مدهای نورسنجی: چند ناحیه ای، متوسط گیری مرکزی، نقطه‌ای
محدوده نورسنجی: بین ۱ تا ۲۰ EV در مدهای چند ناحیه ای و مرکزی، بین ۴ تا ۲۰ EV در مد نقطه ای (البته با حساسیت ۱۰ و لنز با F1.4)
شاتر: کنترل الکترونیک، حرکت عمودی، صفحه کانونی، سرعت ۳۰ تا ۱/۴۰۰۰ ثانیه، مد Bulb
همزمانی فلاش: ۱/۱۶۰ ثانیه، ۱/۱۲۵ ثانیه با سیستم ضد لرزش روشن
تراز سفیدی: مدهای از پیش تنظیم شده، دمای رنگی و امکان تنظیم دقیق به همراه محدوده بندی
بهینه ساز محدوده دینامیک: خاموش، استاندارد، پیشرفته
فضای رنگی: RGB، Adobe RGB
مدهای رنگی مختلف و پارامترهای تصویری کنتراست، اشباع رنگی و شارپنس بین -۲ تا +۲
سیستم کاهش نویز
مانیتور LCD: مانیتور ۲.۵″ TFT LCD، ۲۳۰,۰۰۰ پیکسل، پوشش ضد انعکاس، خاموش شدن خودکار با سنسور منظره یاب
مدهای درایو: تک فریم، پیوسته، تایمر، محدوده بندی پیوسته ، تکی و تراز سفیدی
عکاسی پیوسته: RAW 3 عکس بر ثانیه تا ۶ عکس، RAW+Jpeg 3 عکس در ثانیه تا ۳ عکس، Jpeg 3 عکس در ثانیه نامحدود
اتصال: USB 2.0ف خروجی ویدیو، DC-in، ترمینال کنترل از راه دور
نوع حافظه: کامپکت فلش، مموری استیک با آداپتور CF
همراه با باتری لیتیوم یون ۱۶۰۰ میلی آمپر ساعت و شارژر
ابعاد: ۱۳۳ x 95 x 71 mm
وزن: بدون باتری ۵۴۵ گرم، با باتری ۶۳۸ گرم


طراحی بدنه

در نگاه اول ساختار طراحی دکمه و چیدمان کانیکا بخصوص مینولتا ۵D در پشت دوربین قابل تشخیص است. با کمی دقت تفاوتهایی هم مشاهده می شود. کلا این دوربین دارای گوشه‌هایی گردتر و مواد متفاوت و ارگونومی بهتری است. کیفیت ساخت نیز بسیار خوب است، دوربین در دست محکم به نظر می‌رسد و برای دست اندازه است.



محتویات جعبه
– بدنه دوربین
– باتری لیتیوم یون NP-FM55H
– شارژر باتری
– غلاف چشمی
– درب نشمنگاه لنز
– درب پوش محل فلاش
– بند شانه‌ دوربین
– کابلهای USB و ویدیو
– دیسک فشرده برنامه ها
– دفترچه راهنما و کارت گارانتی

مرجع:Dpreview