میراث خبر
گروه هنر،‌ فرزانه ابراهیم‌زاده :تا چند سال پیش وقتی از یک شیرازی می‌پرسیدی:«خانه عکاسباشی کجاست؟» بی درنگ با آن لهجه شیرین خود می‌گفت:« همون خونه که سقفش و شیشه‌هاش پر عکس بود؟» اما امروز کمتر کسی می‌داند که این خانه زیبا و منحصر در حال از بین رفتن است.
به گزارش میراث خبر خانه قدیمی میرزا حسن عکاسباشی در شیراز نخستین عکاس خانه این شهر است که در یکی از کوچه‌های خیابان زند پشت بازار وکیل نرسیده به طاق اسکرو در کوچه عکاسباشی قرار دارد. این خانه ۱۰۰ ساله برای نخستین بار عکاسی را از خانه اشراف خارج و به متن جامعه آن روزگار شیراز آورد. اما از چند سال پیش به محل اقامت ارزان برای مهاجران افغانی و کارگران کم درآمد تبدیل شده است. منصور صانع پژوهشگر و نویسنده کتاب « پیدایش عکاسی در شیراز » درباره وضعیت این خانه قدیمی به میراث خبر گفت:« خانه عکاسباشی یکی از خانه های تاریخی و زیبای شهر شیراز بود که تا سال ها پس از مرگ وی نیز به خوبی از آن نگهداری می‌شد. اما چندین سال است که این خانه به حال خود رها شده و بدون این که ثبت شده باشد به دست مستاجران مهاجر آن در حال از بین رفتن است.»
میرزا حسن عکاسباشی پایه گذار عکاسی در جنوب ایران و بخصوص در فارس قدیم است. او از نخستین عکاسانی است که عکاسی از حالت پرتره خارج کرد و به سمت عکاسی مستند اجتماعی برد. تصاویر زیادی از تخت جمشید سایر بناهای تاریخی و مذهبی به جای مانده است. وی این هنر را در هندوستان و نزد پارسیان آموخت. ادامه