نشریه دانشجویی برای شماره بعدی خود موضوع سیاست‌های حافظه[۱] و تصویر عکاسانه را انتخاب کرده است.

۱

حافظه اساس هویت انسان است؛ خواه در سطح فردی یا اجتماعی و اهمیت این یادآوری/فراموشی است که حافظه را به ابزاری برای اعمال قدرت و سیاست­‌ورزی­‌ها بدل می­‌کند. در واقع همه چیز در گذشته است هر چه می­‌دانیم در گذشته است، هرچه یادگرفته‌ایم از گذشته بوده، اخبار حتی در فوری­ترین شکل آن، اتّفاقی است در گذشته و آنچه به این آگاهی از گذشته اعتبار و اهمیت می‌بخشد، تفسیرهای این آگاهی­‌هاست. آنچه تعیین می­‌کند چه چیزی را باید بدانیم و چه چیزی را نه همین تفسیرهاست. (چه عکسی باید دیده شود و چه عکسی نه و کدام عکس چطور خوانده شود و چطور نه؟)

انسان همواره سوژه­ای زبانمند است که چون هم سوژه است و هم زبانمند، سیّاس هم هست. فعل انسانی هماره سیاسی است. گذشته اصیلی وجود ندارد و حافظه و تاریخ چه در شکل فردی و چه جمعی آن روایاتی برساخته و سیاسی هستند؛ سیاسی به این معنا که عملی انتخابی و براساس منافع سوژه سیاست­ ورز در حال رخ دادن است.

۲

امروزه با فراگیری فرهنگ توده­‌وار، گرایش به تاریخ‌­های عامه­‌پسندِ در فیلم و مستند تاریخی و آنچه در شبکه‌­های اجتماعی و رسانه‌­های جمعی منتشر می­شود که عمدتاً متکی به عکس‌­ها هستند بیشتر شده است؛ در این میان، عکس چون یادیاری[۲] برای ذهنِ فراموش­کار، در شکل‌گیری حافظه نقش چشمگیری دارد؛ به­ عبارتی تاریخ از جایی آغاز می‌شود که فراموشی رخ داده است. یادآوری، خود، «تفسیر» است. تفسیر، به کمک واژگان (متن) معنای آرشیو را مشخص می‌کند و نه تنها دسته‌بندی‌های گذشته را هدفمند می‌سازد که اساساً برداشت امروز و اکنون را نیز متأثر می­‌کند.

در مقوله‌ی دیگر و فراتر از شخص، یعنی در گروه نیز، این تفسیرگری صورت می­‌گیرد: جایی که گفتمانی حاکم، گروه یا طبقه‌ای را تعریف می‌کند و تاریخ آن گروه را هدفمند می‌سازد: مانند دوره پهلوی اول که سیاست حاکمیت نوپا برای یکدست‌سازی و تاریخ‌سازی طبقه متوسط جدید، تمرکز روی ناسیونالیسمِ تاریخی بود و در این راستا، تاریخ‌سازی­ای مبتنی بر ناسیونالیسم مورد توجه قرار گرفت و گفتمان‌های متعارض با حاکمیت نوپای آن دوران، به حاشیه رانده شد. این تفسیر همان سیاستی است که به کمک واژگانْ معنا، مفهوم و کارکردهایی را با توجه به زمینه‌های موجود در تصاویر به آن الصاق می‌کند یا تفسیری را بیشتر از دیگر تفاسیرِ موجود مورد اهمیت قرار می‌دهد.

۳

تصور عمومیِ شفافیت عکس، آن را به­‌جای روایت علیّت تاریخ نشانده و به یک لحظه بخصوص فرومی­کاهد؛ فروکاهشی که مصرّانه تاریخ را در یک قاب فشرده می­بیند و آن قاب را نماینده یک دوره زمانی؛ این واقعیت در کنار روایتگریِ ناقص عکس، آن را به امکانی بالقوّه برای تفاسیر گوناگون و سیاست­‌ورزی­ میان این تفاسیر بدل می­کند. مرز تفاسیر عکس همیشه از قاب بیرون می­زند.

با بررسی تاریخ عکس و عکاسی می‌توانیم به سراغ این پرسش‌های آینده‌نگرانه برویم که: عکاسی به چه شکلی می‌تواند ادامه داشته باشد؟ جایگاه عکس در فرهنگ حافظه در آینده چگونه می‌تواند باشد؟ نقش سنّتی عکاس در مقام یک اپراتور نخبه، امروزه به چه شکل و چقدر قابل اعتناست؟ راهکارها برای درک و آگاهی از سیاست­‌های حافظ‌ه­ای متمرکز بر عکس چگونه می‌تواند باشد؟

۴

 در این شماره از کالوتیپ، با اتّکا به تلاش‌های شماره‌های پیشین‌مان، به موضوع «سیاست‌های حافظه و تصویر عکاسانه» خواهیم پرداخت. پژوهش‌های قبلی در این زمینه به زبان فارسی، طبق بررسی‌هایمان، متأخر هستند و تا آنجایی که به عکاسی و تصاویر عکاسانه مربوط باشند، به شکل جدی پژوهش نشده است. با توجه به ماهیت عکس و وضعیت عکاسی در حال حاضر ایران، به ضرورت‌هایی در انتخاب این موضوع پی بردیم تا هم با رجوع به گذشته و هم امکان‌های عکاسی در شرایط امروزه، پرسش‌ها و بررسی‌هایی به شکل جمعی انجام دهیم تا بستری برای امر نو در عکاسی ایران فراهم کنیم.

موضوعات پیشنهادی:

  • سیاست­های حافظه و عکاسی: سیاست­های حافظه فردی و جمعی
  • نقش عکس در سیاست­ورزی روایت تاریخ
  • پساحافظه و عکاسی

  • عکاسی و نوستالژیک­سازی تاریخ
  • عکس، نوستالژی و مواجه با شرایط بحرانی
  • عکاسی، دیاسپورا و جغرافیای نوستالژی
  • عکس، نوستالژی خانوادگی (خانگی) و حافظه جمعی
  • تروما، سیاست حافظه و عکس
  • تروما و عکس درمانی

  • روایتگری رمانتیک تاریخ و نقش عکس در آن
  • هویت­‌سازی تصویری و جراحی تاریخ
  • تصویر(رسانه): پوپولیسم، پروپوگاندا و روایت جعلی تاریخ
  • ابژه نسلی در تصاویر عکاسی

  • و دیگر موارد مرتبط با موضوعات پیشنهادی، متن فراخوان و موضوع این شماره

منابع پیشنهادی برای مطالعه:

  • ذکائی، محمد سعید. (۱۳۹۱) مطالعات فرهنگی و مطالعات حافظه،  مجله مطالعات اجتماعی ایران (دوره پنجم، شمارهسوم). تهران، ایران.
  • ذکائی، محمد سعید، والا، مسیحا (۱۳۹۸) سیاست حافظه، حافظه فرهنگی و ترومای فرهنگی در تاریخ معاصر ایران،  فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات (سال شانزدهم، شماره ۵۹). تهران، ایران.
  • ذکائی، محمد سعید، والا، مسیحا (۱۴۰۲) حافظه، روایت و بحران هویتی ممتد در ایران پس از انقلاب،  فصلنامه علمی جامعه، فرهنگ و رسانه (سال دوازدهم، شماره ۴). تهران، ایران.
  • مریدی، محمدرضا، حسن کاویار، طیبه (۱۳۹۸) کشمکش‌های گفتمانی حافظه-فراموشی در مجموعه عکس «به روایت یک شاهد عینی» اثر آزاده اخلاقی، پژوهش‌­های انسانشناسی ایران (دورۀ ۹ ، شمارۀ ۲) تهران، ایران.
  • صارمی، نسترن. (۱۳۸۹) تاریخ ­ها و هویت­های متکثر: چگونه حافظه جمعی در رسانه­های تصویری جدید ساخته می­‌شوند، حرفه هنرمند (شماره ۵۹) تهران، ایران.
  • سکولا، آلن. (۱۳۷۷) درباره ابداع معنای عکاسانه (مترجم کاوه میرعباسی). تهران، ایران: مجله عکسنامه
  • سکولا، آلن. (۱۳۸۸) بایگانی و تن (مترجم مهران مهاجر). تهران، ایران: نشر بان
  • رانسیر، ژاک. (۱۳۹۳) سیاست­‌ورزی زیبایی­ شناسی (مترجم فتاح محمدی). زنجان، ایران: نشر هزاره سوم
  • میلر، سالی. (۱۴۰۱) عکاسی معاصر و نظریه (مترجم مهدی مقیم نژاد). تهران، ایران: نشر گیلگمش (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۲۰۲۰)
  • میزتال، باربارا. (۱۳۹۹) درآمدی بر جامعه­ شناسی حافظه (مترجم محمد رسولی). تهران، ایران: نشر تیسا
  • Grave, Johannes. (2019) The Politics of Pictures: Approaching a Difficult Concept, Social Epistemology (33, no.5, 442-451)

مطالب می­توانند در قالب­‌های زیر باشند:

  • گفت ­و­گو
  • مقاله
  • جستار
  • ترجمه

لطفا پیش­ از آغاز فرآیند نگارش موارد بالا، پیش­طرح خود را تا تاریخ ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲ به دو طریق زیر برای ما ارسال نمایید.

تلگرام : ۰۹۱۹۳۳۷۳۶۷۲
t.me/Shapourian_A

ایمیل: calotype@art.ac.ir
تلگرام کالوتیپ
اینستاگرام کالوتیپ


[۱] Politics of memory

[۲] mnemonic