خیانت در امانت تا به کی ؟

سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۳

واقعا" اسمش را باید چه گذاشت ؟
در پرونده درخشان! موزه هنرهای معاصر برگزاری دو سالانه عکس با آن همه کاستی و بی برنامگی کم بود حذف و ممیزی در ارسال آثاری که به امانت به موزه سپرده شده بود هم به آن اضافه شد.
واقعا" جای تاسف دارد. وقتی از سوی اهل فرهنگ و هنر و مهمترین مرکز فرهنگی و هنری چنین رفتارهایی را شاهد هستیم دیگر چه انتظاری از دیگران می توان داشت ؟
آقایان محترم، عکس هایی را که شما به فرانسه نفرستادید امانت بود. شما که عاملان حذف عکس های دو سالانه از دیوار های نگارخانه خیال را مسئولین فرهنگسرای هنر عنوان نمودید، به کدامین مجوز از ارسال آثار عکاسان ایرانی که برای نمایش در بازار عکس پاریس به شما امانت داده شده بود خودداری کردید؟
آیا به عواقب داخلی و بین المللی عملکرد خود اندکی فکر کرده اید؟ آیا بی اعتمادی هنرمندان به صداقت رفتار و گفتار شما شایسته بزرگترین و ثروتمندترین مجموعه فرهنگی هنر کشور است؟ آیا زحمت و هزینه سنگینی که چاپ و آماده سازی این عکس ها برای صاحبنشان داشته مورد توجه شما بود ؟
اعتراض یكی از هنرمندان حذف‌شده از نمایشگاه عكس پاریس
شادی قدیریان: اقدام موزه در حذف و اعمال نظر انحصاری، سابقه‌دار است . ایسنا

عکس هایی که موزه هنرهای معاصر از ارسال آنها خودداری نمود . راه ابریشم
این عکسها مربوط به خانم قدیریان است. عکسهای دیگر عکاسانی که آثارشان ارسال نشده در دسترس نبود

مطلب زیر به نقل از سایت زنان ایران آورده شده. به علت فیلتر بودن این سایت و با پوزش از مدیریت سایت زنان ایران با توجه به اهمیت موضوع برای جامعه عکاسی مجبور به کپی مطلب شدیم .

من حق دارم بدانم چرا حذف شدم ؟

«این حق مسلم من است كه بدانم برای چه مسئولان موزه هنرهای معاصر مجموعه عكس من را حذف كردند . »این حرف ها را شادی قدیریان كه یكی از بیست و هفت عكاسی است كه قرار بود در جشنواره عكس پاریس paris photo شركت کند اما به تازگی وی متوجه شد که عكس هایش به همراه عكس های سه عكاس دیگر حذف شده است .

پاریس فتو یكی از بزرﮔترین و معتبر ترین بازارهای عكاسی جهان است كه همه ساله ﺁثارعكاسان معتبر ممالك مختلف را در خود جای می دهد. این بازاربزرﮒ هنری فرصت ﺁشنایی و تبادل نﻅر بین هنرمندانﮔالری داران ومدیران هنری سراسر دنیا را مهیا كرده و زمینه سازبسیاری ازروابط كاری و هنری است.

امسال هشتمین دورپیاپی این نمایشگاه در پاریس برپا می شود وگالری راه ابریشم با نزدیك به بیست و هفت عكاس ازایران براى اولین باردرﺁن حضور مى یابد.شادی قدیریان ، بهمن جلالى، ملکه نائینی، ﻤﻬﮕامه پروانه ، پیمان هوشمند زاده ، کوروش ادیم ، خسرو حسن زاده ، فریدون آو، آرش حنائی، گلناز طاهری، همیلا وکیلی، لیلا پازوکی، رامین حائری زاده، مهران مهاجرجمشید بایرامی، جواد منتظری، امید صالحی، ارشیا کیانی، هانا دارابی، یلدا معیری، حمیده ذوالفقاری ، محمد غزالی، رضا سید پایداری، بیتا ریحانی، ایلا گلپریان، دادبه بصیر، فرشید مثقالی، مهرانه آتشی و محمد رضا شریف زاده عكاسانی هستند در این بازار شركت كرده اند.

قدیریان می گوید:« ما از طریق گالری ( نه از طریق وزارت ارشاد و موزه هنرهای معاصر ) در آن شركت كردیم. برای ارسال مجموعه ها موزه هنرهای معاصر برای كمك به گالری راه ابریشم بسته بندی و ارسال آن را بر عهده گرفت.»به گفته وی ارسال این تعداد اثر هنری به خارج از كشور از عهده گالری خصوصی مانند راه ابریشم خارج است.قدیریان با بیان این نكته عكاسان از طریق گالری مجموعه هایشان را در اختیار موزه گذاشتند، می افزاید: «پس از ارسال آثار من و سه نفر از عكاسان دیگر متوجه شدیم كه موزه آثار ما را بازگردانده و آنها را حذف كرده است.»

مجموعه عكس های آرش حنایی، یلدا معیری و رامین حائری زاده به همراه مجموعه عكس های« مثل هرروز »شادی قدیریان حذف شد.نكته مشترك این چهار مجموعه استفاده از زنان به عنوان سوژه اصلی بود. دلیل موزه هم كه به این عكاسان به جز قدیریان اعلام شده همین بوده است.مجموعه« مثل هرروز » تصاویری از زنانی است كه صورتشان را به وسیله چادرهای نماز امروز پوشاندن و جلوی صورتشان یكی از وسایلی كه به طور سنتی زنان با آن ارتباط پیدا می كنند را تصویر كرده است.

قدیریان می گوید:«این عكس ها آیینه خودم من به عنوان یك زن ایرانی است. یك حس شخصی به خودم و همجنسان خودم. من یك زنم چه طور می توانم همجنسان خودم را به تمسخر و توهین بگیرم . من در این مجموعه از المان های روز برای نشان دادن حجاب استفاده كردم. اگر این توهین به زن است پس مسائل دیگری كه در جامعه وجود دارد مثل نداشتن حق طلاق و عدم اجازه حضانت كودكان و هزار چیز دیگر توهین به شان زن ایرانی نیست .»

وی می گوید:« بیشتر از این كه این مسئله از روی ضوابط باشد ، برخورد سلیقه ای و شخصی یك فرد و یك سازمان با آثار است. من بارها این عكس ها را چاپ در جاهای مختلف به نمایش گذاشتم و چندین نمایشگاه داخلی و خارجی برگزار كردم و هربار با موزه روبه رو شدم حذف شدم. نمایشگاه عكس یونان ، بی ینال آمریكا، شهرداری بروكسل و پارلمان اروپا را به همین دلیل حذف كردند. »

قدیریان با اشاره به این كه هیچ منع قانونی برای ارسال عكس ها وجود ندارد می افزاید:« چون در دو نمایشگاه بروكسل و پارلمان اروپا چون عكسی از مجموعه مثل هرروز روی بروشور نمایشگاه شهرداری بروكسل چاپ شده بود به موزه اعلام كرده بودند كه یا همه كارها در این نمایشگاه شركت می كنند یا هیچكدام و به همین دلیل موزه مجموعه من را هم ارسال كرده بود. اما جلوی شركت من را در پارلمان اروپا گرفتند.»

این عكاس جوان می گوید:«به دیگران دلایل حذف كارهایشان را اعلام كردند اما به من هیچ دلیلی گفته نشده است. من هم حق داشتم بدانم چرا كارهایم حذف شده است. »وی معتقد است:«من نمی دانم چه مشكلی وجود دارد كه كارهایم حذف می شود. یعنی چرا موزه هنرهای معاصر مجموعه های من را حذف می كند. بارها هم تلاش كردم علت آن را بفهمم.»

اما نكته ای كه مبهم می ماند برخورد سلیقه ای موزه هنرهای معاصر با موضوع زنان ایرانی در آثار هنری است. چرا كه در سه مجموعه دیگر نیز تصاویر زنان هیچ نكته توهین آمیزی وجود نداشته و این موزه بوده كه این نكته را متوجه شده است. این در حالی است كه نه شورای نظارتی در این خصوص در موزه وجود دارد نه این كه قانونی برای سانسور این مجموعه ها وجود دارد.
گفتنی است پاریس فتو در کروسل لوور در کنار موزه لوور که در مرکز شهر پاریس21 آبان تا 24 آبان 1383 برگزار خواهد شد و 105 گالری از 16 کشور مختلف در آنجا حضور خواهند داشت.

نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • تقویم حرفه: هنرمند ۱۳۹۷ - ۶ طرح جلد
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea