صفحه ویژه روزنامه شرق درباره کاوه گلستان و جایزه کاوه

سه شنبه ۰۸ آذر ۱۳۸۴

روزنامه شرق امروز در سه مطلب به جایزه کاوه گلستان پرداخته است که قابل توجه است. کاوه کاظمی در یادداشتی با عنوان زندگی منجمد شده بود به تحریف هایی که درباره کاوه گلستان و عکس هایش صورت می گیرد اشاره دارد:

به دلیل دنبال نمودن وضعیت امروز عكاسى در ایران غالباً از سایت ها و وبلاگ هاى جوانان بازدید مى كنم.
اخیراً در سایتى مطلبى تحت عنوان «مرگ، كلیك، زندگى» آمده بود كه در مورد چهار عكس از جنگ ایران- عراق نوشته شده بود. یكى از عكس ها از كاوه گلستان بود كه از تعلیمات بسیج گرفته شده بود و در آن یك بسیجى جوان با یك تفنگ برنو قدیمى در حین مانور در حال پریدن از صخره اى دیده مى شد در حالى كه شخص دیگرى از بالا نظاره گر صحنه بود.
نویسنده مطلب كه این عكس را یك صحنه ناب و نادر جنگى توصیف كرده بود، مشخص است كه آشنا به الفباى عكاسى نیست و قاصر از ارزیابى تصویر است وگرنه مسلم است كه كسى در صحنه جنگ با یك تفنگ تك تیر چوبى از دور خارج شده حضور پیدا نمى كند!
بعد از كشته شدن دوست و همكار عزیزم كاوه گلستان عده اى كه در زمان حیات او از سر بغض و حسادت چشم دیدن او را نداشتند دست به قلم برده و در مقام ستایش او برآمدند. در كنار آنها عده اى از دوستان و همكاران مطبوعاتى او هم در تمجید قلم نگاشتند. به نظر مى آمد كه گروه اول و دوم به موازات با یكدیگر رقابت مى كنند! ادامه
----------------------------------------
سام فرزانه و میلاد پیامی در گفتگویی طولانی با جیهان عمار داور این دوره جایزه کاوه به بررسی توان جامعه عکاسی ایران - تاثیر تکنولوژی دیجیتال در عکاسی امروز - وظایف دبیر عکس و ... پرداختند که نتیجه کار مصاحبه خوب و آموزنده ای شده است:

• شما چه تغییرى در عكاسى ایران از چند سال پیش كه در ایران بودید، مشاهده مى كنید؟
اولین چیزى كه به نظر من مى رسد این است كه تعداد حرفه اى ها در عكاسى ایران بیشتر شده است. مخصوصاً در عكاسى خبرى. در ضمن كسانى كه در دنیا سفر مى كنند و وقایع جهانى را پوشش مى دهند، نیز افزایش یافته اند. بعد از زلزله بم، دنیا این فرصت را پیدا كرد كه استعداد هاى محلى بیشترى را در ایران كشف كند. فكر مى كنم لحظه هایى كه در جریان زلزله روى داد، باعث شد، دنیا كار عكاسان ایرانى را خیلى خوب مشاهده كند.
• به نظر شما عكاسان ما به لحاظ مهارت ها هم رشد كرده اند؟
فكر مى كنم ایرانى ها همیشه درباره عكاسى خیلى جدى بودند و پیش از این هم در مرحله بالایى قرار داشتند. قبلاً كارها خوب بودند و حالا بهتر هم شده اند.
•چقدر ورود امكانات دنیاى دیجیتال را در بالا رفتن سطح عكاسى ایران موثر مى دانید؟ و چقدر ارتباطات جهانى عكاسان را در رشدشان اثربخش مى شمارید؟
در سال ۲۰۰۰ كه من به ایران آمدم، ایرانى ها درها را به روى روزنامه نگاران خارجى گشوده بودند و تعداد زیادى از خبرنگاران در ایران بودند. این خبرنگارها به عكاس احتیاج داشتند و در برخورد آنها با عكاسان ایرانى بود كه عده اى در ایران دیدند مى شود با عكاسى زندگى كرد. خب امكانات دیجیتال و كامپیوترهاى قابل حمل، به آنها كمك كرد كه احساس كنند، عكاسى را مى توان خیلى راحت تر انجام داد. ادامه
----------------------------------
و نگین شیرآقایی در مصاحبه با لیلی گلستان با عنوان براى بین المللى شدن زمان لازم است به بررسی دومین دوره جایزه و مقایسه ای با دوره اول پرداخته است:

«لیلى گلستان» خواهرى كه براى زنده نگه داشتن یاد برادرش جایزه عكس گلستان را راه اندازى كرد، آرزوهاى بزرگى در سر دارد، آرزوهایى كه بعد از برگزارى دومین دوره از جایزه عكس خبرى گلستان نزدیك به نظر مى رسند. مى خواهد در آینده جایزه را منطقه اى و بعد بین المللى كند. به گفته خودش چندان براى این كار عجله ندارد. بین المللى كردن جایزه نیاز به مقدمات فراوان دارد. باید پشتوانه قوى مالى داشت، گروهى را استخدام كرد تا برنامه ریزى امور را در دست گیرند و به كارها سر و سامان دهند. مى گوید: «ابتدا هدف تنها برگزارى جایزه اى براى بزرگداشت یاد كاوه بود و فكر نمى كردم كه اینقدر زمان ببرد. به عنوان كار جنبى به آن نگاه مى كردم اما اگر قرار باشد بین المللى باشد، باید زمان زیادى براى آن گذاشت.» ادامه


نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • هنرآگه - شماره ۲۳
  • در باب مشاهده
  • تاریخ عکاسی
  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • عکاسی مقدماتی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • ذهن عکاس
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • هنر و عکاسی
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکس و دیدن عکس
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
Powered by Practicalidea