نمایشگاه عکس‌های ابراهیم روحی با عنوان «Fine Architecture» از روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه ۹۶ در گالری نقش خیال (حوزه هنری اردبیل) گشایش می‌یابد.

   ابراهیم روحی در بیانیه این نمایشگاه می‌نویسد: «چهارده سال پیش معماری را  به‌عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کردم. حالا خوب می‌فهمم معماری به‌واسطه جذابیت فرم‌هایش مرا به سمت خود کشید. در سال‌های  تحصیل فهمیدم با معماری می‌شود به فلسفه، هنر و زیبایی رسید!

   حالا بی‌هیچ واژه‌ی اضافه‌ای می‌خواهم بعد از گذشت بیش از یک دهه از آن انتخاب، زیبایی فرمی "Fine Architecture"  نه محتوایی! معماری معاصر ایران را در قالب ساختمان‌های مدرن با ساختار عکس‌های مونتاژ، که اتفاقاً ضد مستند هستند (به واسطه عدم ارائه صریح اطلاعات مکانی و زمانی) ارائه دهم؛ لازم میدانم اشاره کنم عکس‌ها در قالب یک مجموعه نه واقع بر ساختار داستان گو، که حاصل تخیل پردازی فرمی است!»

   کیارنگ علایی در مقدمه‌ای بر این نمایشگاه می‌نویسد: «رویکرد فاین آرت به دلیل تشخص «فردیت» عکاس و تناظر آن با سوژگی واقعیت، سویه‌ای متفکرانه و شخصی است که پیش از هر چیز در مواجهه با اثر، حیات خلوت ذهن و فکر عکاس را به رخ می‌کشد. نوعی جهت‌گیری روشنفکرانه که جایگزین واقعیت مبتذل – به دلیل زیاد دیده شدن و مواجهه مکرر – اطراف شده است و در این جهت‌گیری، آنالوگونی از پدیده‌هایی زندگی به‌صورتی آیکونیک به صفحه عکس راه پیدا می‌کنند که کشف همین وجه قیاسی آن با واقعیت عینی، لذت مخاطب را در بازی «آنچه بوده / آنچه هست» دوچندان می‌کند.

   هنری نمایی خاصیت بارز آثاری است که سوار بر ابر خیال و روی جاده ایده پیشتازی می‌کنند و برای این دسته از آثار شکل، فرم و بازسازی فضا منطبق بر داشته‌های ذهنی و تلقی عکاس از واقعیت با هدف ایجاد واقعیتی جدید و رمزآمیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

   مجموعه ابراهیم روحی دربرگیرنده آثاری از این رویکرد است که با تمرکز بر فضای بیرونی معماری سعی در ارائه پیامی نمادین از معماری مدرن شهری دارد. این آثار بی آن که در پی نمایش تضادهای معماری و قیاس آن در ادوار مختلف باشند، بیشتر به تکلمه ای در بوم‌شناسی شهری می‌مانند که ساختار فضا/مکان در آن نقطه اصلی ایده ابراهیم روحی بوده است.

   در این آثار با کشف جدیدی روبرو هستیم: کشفی که به زاویه دید و ترکیب مربوط می‌شود و ساختار صوری را تشکیل می‌دهد که از آن می‌توان به عنوان مصداقی بر عکاسی خلاقه در شاخه معماری نام برد.

   در این عکس‌ها نه به شیوه سنتی، عناصری جهت ایجاد مقیاس برای نمایش عظمت معماری استفاده شده، نه فضای اقلیمی بر معماری چیره گشته، و نه روابط میان انسان/ محیط/ معماری دغدغه اصلی عکاس است تا از دل آن، مخاطب به کشف تناسبات میان فرهنگ و معماری در یک اقلیم دست یابد. آنچه در این عکس‌ها خودنمایی می‌کند؛ اشاره‌ای غیر مستقیم به روح معماری و کشف اسرار آن است که از طریق قرینه‌سازی‌ها و تکثر موضوع، شکلی جدید از معماری بنا روبروی دیدگان مخاطب قرار گرفته است.

   فرم در فرآیند شکل پذیری این عکس‌ها نقش اصلی را بازی می‌کند، اما فرمی که با دخالت عکاس بازشناسی و ویرایش شده و روح زیبای معماری را مکرراً بازگو می‌کند. این کیفیت جادویی فرم در عکس‌های ابراهیمم روحی به‌عنوان پدیده‌ای نشانه شناسیک قابل توجه و تقدیر است. کانسپت معماری و اندیشه ساختارگرایانه در اماکن و بناهای شهری بخشی از ایده این عکس‌ها است و معنای قراردادی را ایجاد می‌کند: یعنی دنیایی از رمزگان را بر سر مخاطب می‌ریزد که کیفیت‌های فضایی را در معماری به نمایش گذاشته و عناصر مادی معماری در کسوت یک روح معنوی و اسرار آمیز درآمده است. 

   در نهایت این که؛ قرینه‌سازی به عنوان مفهومی که از دیرباز با معماری ایرانی در هم تنیده است در این مجموعه به عنوان ساختار مشترک و مرتبط کننده عکس‌ها مورد توجه عکاس بوده‌اند.»

   ابراهیم روحی، فارغ‌التحصیل معماری است و از سال ۱۳۸۹ فعالیت‌های عکاسی‌اش را شروع کرده است. دریافت دیپلم افتخار جشنواره عکس پاریس px3 2015، اثر پذیرفته شده در هشتمین دوره جهانی Bēhance Portfolio Reviews، دریافت دیپلم افتخار بخش نوعی نگاه جوانان زیر ۲۵ سال یازدهمین جشن تصویر سال، اثر پذیرفته شده در چندین جشنواره داخلی، و شرکت در چندین نمایشگاه گروهی در کارنامه هنری وی دیده می‌شود.

گشایش: چهارشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه – ساعت ۱۶:۳۰
بازدید از این نمایشگاه تا روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۹۶ از ساعت ۹ تا ۱۴ ادامه دارد.
گالری نقش خیال: اردبیل، میدان علی‌آباد، بالاتر از سه راه نیروگاه، روبروی نیروگاه برق، پشت مدرسه شهید سقایی، ساختمان اداری حوزه هنری