آشنایی با تكنیك پانینگ (افقی چرخاندن دوربین)

پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۵

تصاویر و نوشته ها از پیتر بارگ
ترجمه علیرضا بهمن آبادی

چه فرزند شما باشد كه به تازگی راه رفتن را یاد گرفته، یا اسبی باشد كه در میدان اسب‌سواری چهارنعل می‌تازد، یا ماشینی باشد كه با سرعت در مسیری حركت می‌كند، شما می‌توانید شانس خود را برای گرفتن عكس هایی شفاف افزایش دهید مشروط بر آنكه با تكنیكی ساده بنام پانینگ آشنا باشید.
تلاش برای عكاسی از هر گونه سوژه متحرك بدون داشتن اندك دانشی از سرعت‌های شاتر نتایجی ناامیدكننده برای شما به ارمغان می‌آورند. این تصاویر معمولا یا با سوژه‌ای غیر قابل تشخیص تار می‌شوند یا سوژه اساسا در تصویر وجود نخواهد داشت چون به محض فشردن دكمه شاتر، سوژه از قاب تصویر خارج شده است.
چنانچه به نكات ذیل توجه كنید براین مشكلات رایج دنیای عكاسی اكشن غلبه خواهید كرد.
تمامی دوربین ها با استفاده از كنترل های دیافراگم و سرعت شاتر، مقدار نوری كه به فیلم یا حسگر می رسد را تنظیم می‌كنند. دیافراگم مقدار نوری كه وارد دوربین می‌شود و سرعت شاتر مقدار زمانی كه نور به سطح فیلم تابانده می شود را كنترل می‌كنند. در اینجا سرعت شاتر است كه ما برای تكمیل تكنیك پانینگ خود از آن استفاده می‌كنیم.

سرعت شاتر به صورت كسرهایی از ثانیه اندازه گیری می‌شود. سرعتی پایین ای بسا 1/15 (یك پانزدهم) ثانیه یا آهسته تر باشد و سرعتی سریع ممكن است هر سرعتی بالاتر از 1/125 (یك یكصدوبیست و پنجم) در نظر گرفته شود. برای عكاسی از سوژه های در حال حركت چندین گزینه در اختیار دارید. بدیهی ترین آنها انتخاب سرعت شاتری سریع برای تثبیت یا فریز كردن سوژه است. چنانچه سرعت شاتر سریعتر از سرعت سوژه باشد احتمالا آن را در مسیرش متوقف می كنید اما این گزینه یك نقطه ضعف دارد. اگر ماشین در حال حركتی را در مسیرش متوقف كنید ایستا به نظر خواهد آمد و فاقد تأثیر خواهد بود. تكنیك بهتر انتخاب سرعتی آهسته تر و ردگیری سوژه به هنگام عكاسی است. این كار پانینگ نام دارد.

پانینگ تكنیكی قوی برای عكاسی اكشن است و اگر دقیق انجام شود سوژه اصلی شفاف و پیش زمینه تار خواهد بود. رمز كار ردگیری سوژه است به هنگامی كه از مقابل شما عبور میكند و تداوم آن همچنانكه دكمه شاتر را فشرده اید تا حتی پس از آنكه عكس را می گیرید.
چنانچه با همان سرعت سوژه به صورت افقی بچرخید تصویر به شكل شفاف در مقابل پیش زمینه تار جالبی ظاهر خواهد شد. برای اطمینان از كسب نتیجه ای خوب پاهای خود را ثابت نگاه دارید و نیم تنه بالایی خود را با دنبال كردن سوژه بچرخانید. دوربین خود را در نقطه ای كه سوژه تان عبور خواهد كرد فوكوس كنید تا مطمئن شوید كه تصویری شفاف خواهید گرفت. همچنین مطمئن شوید كه پیش زمینه خیلی نورانی نیست و سایه ندارد چرا كه باعث ایجاد اثراتی اشباح مانند یا رگه هایی از نور در تصویر خواهد شد. پیش زمینه ای تاریكتر بهتر است.


سرعت شاتر صحیح را بدست آورید – در این مورد حدود 1/15 (یك پانزدهم) ثانیه و پیش زمینه بلور خواهد بود چرخها تا حدی بلور شده اند و ماشین شفاف است و در حال حركت به نظر می رسد.


در اینجا سرعت سریعتر 1/60 ( یك شصتم) ثانیه مورد استفاده قرار گرفته است، من می‌توانستم با سرعتی حدود 1/8 تا 1/15 ثانیه این كار را انجام دهم اما می خواستم ترشحات آب شفاف به نظر برسند.

بسته به سرعت و فاصله سوژه از سرعت شاتری میان 1/8 (یك هشتم) و 1/125 (یك یكصدو بیست پنجم) استفاده كنید. شاتر را زمانی فشاردهید كه سوژه به نقطه میانی در طی مسیر پانینگ (چرخش افقی) شما ‌رسیده است تا اطمینان یابید سوژه در بهترین وضعیت قرار دارد و تلاش كنید تا بدون بالا و پایین كردن دوربین كه منجر به تار شدن سوژه می شود سوژه را ردگیری كنید. بسیاری از دوربین‌های خودكار یك override دارند بنابر این شما می توانید به طور دستی سرعت شاتر را تنظیم كنید. در غیر این صورت ممكن است مجبور شوید از یك فیلتر تراكم خنثی (Neutral Density) برای كاهش مقدار نوری كه به فیلم می‌رسد استفاده كنید. برای دوربین‌های كامپكت می‌توانید ورقی از ژل نوررسانی (Lighting Gel) ND تهیه كنید و آن را به اندازه لنز دوربین بریده و بر روی آن بچسبانید.


ردگیری سوژه ای كه در خط مستقیم قرار ندارد به هنگام پانینگ نیازمند مراقبت است. در اینجا من مجبور بودم سوژه را در قوسی ردگیری كنم كه توسط تاب ساخته شده بود تا مطمئن شوم كه سوژه شفافتر از پیش‌زمینه است. سرعت 1/4 (یك چهارم) در اینجا مورد استفاده قرار گرفته و حسی بی نظیر از حركت خلق كرده است.

چنانچه از دوربین دیجیتالی استفاده می كنید كه هم منظره یاب LCD و هم منظره یاب نوری دارد از منظره‌یاب نوری آن استفاده كنید چراكه هنگام دنبال كردن سوژه در این سرعت LCD بربده بریده به نظر می‌رسد و ردگیری دقیق سوژه را مشكل می‌سازد.


در اینجا سه نمونه از چیزهایی كه می توانند باعث اشتباه شوند نشان داده شده است. بالا سمت چپ نگاهی ایستا به ماشینی را نشان می دهد كه ناشی از سرعت خیلی زیاد شاتر است. در وسط به چیزهایی دقت كنید كه میتوانند وارد مسیر پانینگ شما شوند. در اینجا درختچه راه دید را بسته است. تصویر بالا سمت راست از LCD دوربین دیجیتال استفاده شده است. این مطلب به اضافه پاسخ كاربر (عكاس) و تاخیر ناچیز شاتر باعث از دست دادن حركت شده است.

تكنیك دیگری كه می توانید امتحان كنید همزمانی آهسته فلاش است كه در آن از سرعت پایین شاتر و فلاش استفاده می‌كنید. فلاش به محض زده شدن سوژه در حال حركت را منجمد می كند و سرعت طولانی شاتر ما را مطمئن می سازد كه پیش زمینه تار می شود. این تكنیك نیز نیازمند كسب سرعت مناسب پانینگ است. با سرعت بسیار آهسته همانطور كه می بینید رد دوچرخه هم زیاد است و با پیش زمینه تار مخلوط شده است (تصویر سمت چپ). با سرعت خیلی زیاد همه چیز فریزمی شود ( تصویر سمت راست). سرعت مناسب حدود 1/8 تا 1/15 ثانیه است.

بحث راجع به این موضوع در فروم عكاسی
ترجمه: علیرضا بهمن آبادی
ماخذ:
www.ephotozine.com/techniques

نویسنده نویسنده: علیرضا بهمن آبادی


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

بهار
پاسخ به این نظر
بسیار جالب وكاربردی بود پاینده باشی
hesam
پاسخ به این نظر

vaghean jalebe

va kheyli michakeram azamuzeshetun

omidvaram be jaye liknk haye gheyre farsitun linke fasri tu site bishtar beshe

thx

نگین
پاسخ به این نظر

خسته نباشید...

محمدرضا حاجی حسینی
پاسخ به این نظر

بسیار مطالب قابل توجهی بود



متشكرم

پاسخ به این نظر

سلام

سایت شما خیلی خوب و مفید هست.

تشكر از زحمات شما.

همیشه شاد وخندان باشید.

نسا عسگری
پاسخ به این نظر

اگه بیشتر بگین بهتر میشه

ممنون

علی رضا اشرافیان
پاسخ به این نظر

عالی بود من سعی میكنم حتما استفا ده كنم

محمد رضا قادرپور
پاسخ به این نظر

بهترین بود موفق باشید

فواد
پاسخ به این نظر

سلام



مطلب بسیار جالبی بود.

ازتون ممنونم.

آرزو می كنم همیشه موفق باشید.

Mansour
پاسخ به این نظر

بسیار عالی، عكس كودكان در حال تاب بازی واقعاً معركه است.مثل اینكه حركت میكند.

spring
پاسخ به این نظر

تجربه عكاسی با این تكنیك برای من بسیار بدیع بوداما هنگام عكاسی با این شیوه هرگز نمی دانستم این قدر شناخته شده و با نام ونشان باشدو به هر حال برای من آنقدر جالب بود كه دارد مسیر زندگی هنری ام را ...

مجید سرحدی
پاسخ به این نظر

سایت شما بهترین سایت عکاسی به زبان فارسی است.

موفق باشید.

علی بهاوری
پاسخ به این نظر

ممنون از زحمتهایی كه میكشید

مجید حق بین
پاسخ به این نظر

با تشكر از مطالب زیبای شما مشتاق گردیدم كه امتحان كنم.

tara
پاسخ به این نظر

عالی بود

افشار
پاسخ به این نظر

سایتتون عالی بود . اگر لطف کنید انواع تکنیک های چاپ عکس رو هم آموزش بدید این سایت اولین سایت آموزش چاپ به زبان فارسی میشه . راستی چرا وب لاگایی که معرفی کردید انگلیسی هستن؟

پژمان ابوالحسنی
پاسخ به این نظر

بسیار آموزنده و جذاب بود

حتما امتحان می كنم

ممنون

nasrin
پاسخ به این نظر

بسیار آموزنده بود من كه رفتم تو كار پانینگ..

م.ح.ذرعی
پاسخ به این نظر

نمیدانم چگونه تشكر نمایم كه تكراری نباشد و یا كس دیگری آنطور تشكر نكرده باشد ولی در هر صورت انگشتان به روی حروف س پ ا س رفته است. هر چند اندكی از این تكنیك شنیده بودم ولی از نام و همچنین شرح واضح نگاشته شده بی اطلاع بودم.

farhad
پاسخ به این نظر

بسیار خوب بود

خسته نباشید

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea