بیانیه جمعی از عکاسان در ارتباط با انتخابات انجمن صنفی

سه شنبه ۱۸ دى ۱۳۸۶

جمعی از عكاسان هم فكر گرد هم آمدیم و تصمیم گرفتیم تا گروهی را تشكیل دهیم كه آماده خدمت به جامعه عكاسی مطبوعاتی هستند. گروهی كه ضمن بررسی عملكرد دوره های قبل از تجربیات همكارانی كه قبلا عضو هیأت مدیره بوده اند استفاده كنیم تا بتوانیم طبق اساس نامه در مسیر پیشبرد اهداف انجمن و اهداف هیأت مؤسس گام برداریم.

بیش از هشت سال از تاسیس انجمن صنفی عكاسان مطبوعات می گذرد. هیأت مؤسس این انجمن برای همبستگی بیشتر عكاسان خبری و دفاع از حقوق آن ها اقدام به تشكیل چنین انجمنی كرد. در طول هشت سال گذشته مجامع مختلفی تشكیل شده است كه نتیجه آن تعیین هیأت های مدیره در چهار دوره بوده است. تلاش های زیادی از سوی اعضای هیأت مدیره برای ارتقای وضعیت عكاسان خبری صورت گرفته اما این تلاش ها در هر دوره بنا به دلایلی روند مثبتی نداشته است. به نظر ما به عنوان گروهی كه با هم در این انتخابات كاندیدا شده ایم ناهماهنگی اعضا و عدم همكاری برخی از اعضای هیأت های مدیره از دلایل عدم موفقیت انجمن بوده است.

گروهی كه امروز در كنار شما هستند افراد آشنایی هستند كه كمابیش در عرصه مطبوعاتی داخل و خارج از كشور فعال هستند. بیشتر این دوستان در برهه زمانی خاصی به خصوص در اوایل دهه هفتاد موج جدیدی از عكاسی مطبوعاتی را در روزنامه های ما به وجود آوردند. موجی كه در ادامه راه منجر به حضور نسل قدرت مندی از عكاسان خبری شد و سكوت تصویری چند ساله عكاسان خبری را پس از انقلاب و جنگ تحمیلی با عكس های خود شكست.
هشت سال از اقدام هیأت مؤسس می گذرد اما متأسفانه باید بگوییم كه منزلت این انجمن پایین آمده است و هر آن بیم انحلال آن نیز می رود. هشت سال زمان زیادی برای تجربه اندوزی است اما دیگر هزاره سوم زمان آزمون و خطا نیست. اگر می خواهیم به پیش برویم باید به روز باشیم. باید از اوضاع روز عكاسی خبری در دنیا آگاه باشیم و آن را به نسل های جوان منتقل كنیم.
امروز عكاسی مطبوعاتی ما نیاز به بستر مناسبی برای فرهنگ سازی و آموزش دارد. یك عكس تنها با فشار دكمه دوربین های دیجیتال و اتوماتیك به دست نمی آید. عكس خبری خوب نیاز به عكاس خبری خوبی دارد كه با مطالعه و آگاهی از تفكرات جدید و علم روز و فن آوری های نو و تلفیق آن با نوآوری خلاقیت و سرعت عمل بتواند تصاویر تأثیر گذاری را در جامعه و حتی دنیا ارائه كند. عكس خبری خوب تنها با آگاهی از اصول زیبایی شناسی مطلق به دست نمی آید. استفاده از فرم و تركیب های زیبا كه امروزه در بین عكاسان خبری نسل جدید به وفور دیده می شود قابل تأمل است اما فرم گرایی محض و دور شدن از اصل موضوع به عكاسی خبری ما ضربه می زند.
به نظر ما كار در انجمن عكاسان مطبوعاتی باید از نو آغاز شود. فصل تجربه و رقابت های فردی سپری شده است. ما به عنوان گروهی كه با هم كاندیدای حضور در هیأت مدیره شده ایم معتقدیم به دور از هر گونه شعار در دفاع از حقوق عكاسان مطبوعات باید كار را از آموزش شروع كرد. با ارتقای سطح فرهنگی و سواد جامعه عكاسی می توان به دفاع از حقوق عكاسان نیز امیدوار شد. در تاریكی نمی توان به آسانی گام برداشت.
تلاش ما به عنوان گام اول زنده كردن محیط های آموزشی صمیمی و استفاده از تجربیات عكاسان باسابقه ایرانی و حتی خارجی است. نسل امروز نیاز دارد به كسب تجربه از عكاسان مجرب كه در صحنه های مختلف و متنوع خبری دنیا حضور دارند. نسل امروز در فضای مناسب تر و با امكانات جدیدتری نسبت به گذشته قرار دارد. دسترسی به اینترنت و ماهواره و دیدن آسان دنیای عكاسان بزرگ خبری و مستند از ویژگی های چنین امكاناتی است. ما می توانیم از این فن آوری ها در جهت شكوفایی بیشتر عكاسان مطبوعاتی استفاده كنیم تا گام های بعدی را آسان تر برداریم.

ما به عنوان یك گروه و با نگاه صنفی نامزد هیأت مدیره شده ایم. گروهی كه اعضای آن به حدی از بلوغ حرفه ای رسیده اند كه رقابت های فردی در عكاسی خبری را با اهداف گروهی عكاسان در هم نمی آمیزند. گروهی كه پس از سال ها كار در این حرفه به دور از رقابت های شخصی و تنگ نظری های معمول امروزه جامعه عكاسی ایران آمده اند تا كار گروهی را عملی كنند دیگر نه تجربه.
اصغر آزاد دل - ساتیار امامی - مجید سعیدی - كاووس صادقلو - عطاالله طاهر کناره - كارن فیروز - حسن قائدی - بهروز مهری - راهب هماوندی

نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • تقویم حرفه: هنرمند ۱۳۹۷ - ۶ طرح جلد
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea