شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نظر دارند دومین مسابقه عکاسی «مترو و مردم» را با هدف بهره‌گیری از هنر عکاسی در راه گسترش فرهنگ استفاده صحیح از مترو در دو بخش همگانی و دانش آموزی، با رویکرد مستند برگزار کنند. از همه علاقه مندان و عکاسان حرفه‌ای و آماتور دعوت می‌شود با توجه به نکات زیر در این مسابقه شرکت کنند.
عکس‌های برگزیده در ایستگاه‌های مترو به نمایش همگانی درآمده و به صورت کتاب منتشر خواهد شد.

بخش‌های مسابقه
۱- بخش همگانی: در این بخش کلیه علاقه‌مندان اعم از عکاسان آماتور و حرفه‌ای و کسانی که عکس‌هایی مرتبط با موضوع مسابقه دارند می‌توانند شرکت کنند.
۲- بخش دانش‌آموزی: این بخش ویژه دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان است و منحصراً دانش‌آموزان در این مقاطع می‌توانند در آن شرکت کنند.

نحوه شرکت در مسابقه
۱- شرکت کنندگان می‌توانند فرم شرکت در مسابقه را از اینجا دریافت کنند. این فرم در خانه‌های فرهنگ مترو واقع در ایستگاه شهید بهشتی، هفت تیر، حسن آباد، گلبرگ و نیز ایستگاه‌های شهید حقانی، امام خمینی (ره)، شهرری، تهران (صادقیه)، دانشگاه علم و صنعت، کرج، گلشهر و همچنین فرهنگسراهای شهر تهران قابل تهیه است.
۲- هر شرکت کننده می‌تواند تا ۱۰ قطعه عکس با رویکرد مستند به صورت تک عکس برای مسابقه ارسال کند. عکس‌های دست کاری شده یا ترکیبی و یا ساختگی با تکنیک های دیجیتالی پذیرفته نمی‌شود. عکس‌ها می‌تواند به صورت رنگی و یا سیاه و سفید باشند.
۳- عکس‌ها می‌بایست به صورت فایل دیجیتالی با فرمت tif یا jpg با کیفیت بالا و وضوح dpi  300 در اندازه ۴۰×۳۰ سانتی متر ارسال شود. فایل عکس‌ها می‌بایست به ترتیب از ۰۱ تا ۱۰ شماره گذاری شده باشد.
۴- یک چاپ از هرکدام از عکس ها در اندازه ۱۸×۱۳ سانتی متر مورد نیاز است و در پشت عکس‌های چاپ شده نیز می‌بایست فایل قید شود.
۵- شرکت کنندگان لازم است مشخصات فردی خود را مطابق فرم شرکت در مسابقه در یک فایل word  تهیه کنند.
۶- شرکت کنندگان ضروری است فرم تکمیل شده مسابقه و CD شامل فایل عکس‌ها و فایل مشخصات فردی (word) و عکس‌های چاپ شده را حداکثر تا سی ام آبان ۱۳۸۸ به دبیرخانه مسابقه واقع در خیابان انقلاب اسلامی، تقاطع حافظ شماره ۹۵۶ روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه و یا به خانه‌های فرهنگ مترو در ایستگاه‌های شهید بهشتی، هفت تیر، حسن آباد و گلبرگ تحویل داده و یا از طریق پست سفارشی به نشانی دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.
۷- به منظور فراهم آوردن تسهیلات برای کسانی که مایلند با هدف شرکت در این مسابقه عکاسی کنند این امکان فراهم گردیده که بتوانند از اول مرداد تا سی‌ام آبان در مکان‌های مجاز و همگانی ایستگاه‌های مترو عکاسی کنند.


مقررات مسابقات
۱- مهلت شرکت در مسابقه تمدید نمی‌شود و عکس‌های تحویل و یا ارسال شده پس از تاریخ سی ام آبان در مسابقه شرکت داده نخواهد شد.
۲- عکس ها و CD های ارسالی باز پس داده نمی شود.
۳- ارسال عکس برای مسابقه به منزله قبول مقررات آن است.
۴- برگزار کننده مجاز است از آثار ارسالی برای چاپ در بروشور، پوستر، کارت دعوت و کلاً هر نوع استفاده رسانه‌ای اعم از چاپی و غیر چاپی در ارتباط با تبلیغات مسابقه و غیر از آن، با ذکر نام عکاس بهره گیرد.
۵- از نظر برگزار کننده، فرستنده عکس، صاحب عکس شناخته می‌شود. چنانچه خلاف آن باشد مسئولیتی متوجه برگزار کننده نبوده و صاحب واقعی عکس می‌بایست از طرق قانونی اقدام نماید. البته در این صورت عکس مذبور از دور مسابقه خارج شده و موضوع نیز رسماً اعلام خواهد شد.
۶- تصمیم در موارد پیش بینی نشده در این فراخوان به عهده برگزار کننده است.
۷- رأی داوران مسابقه قطعی است و اعتراضی نسبت به آن پذیرفته نخواهد بود.
۸- کارکنان شرکت‌های مترو و بهره‌برداری نیز با رعایت مقررات مسابقه مجاز به شرکت در این مسابقه هستند.

هیأت داوران
داوری این مسابقه را افشین شاهرودی، سعید دستوری به همراه ۵ نفر از هنرمندان عکاس شاغل در شرکت بهره برداری متروی تهران کوروش سروری، وحید اسماعیلی، حسین باقر خیاط باشی، پوریا اسکندری و نادر یکتا عربانی بر عهده خواهند داشت.

جوایز مسابقه
به پنج نفر از برندگان در هر بخش (مجموعاً ۱۰ نفر) جوایزی به شرح زیر تعلق می‌گیرد:
نفر اول: شش سکه تمام بهار آزادی
نفر دوم: چهار سکه تمام بهار آزادی
نفر سوم: سه سکه تمام بهار آزادی
نفر چهارم: دو سکه تمام بهار آزادی
نفر پنجم: یک سکه تمام بهار آزادی
اهداء تندیس، لوح یادبود و دیپلم افتخار به نفرات اول تا سوم
اهداء تندیس، لوح یادبود به نفرات چهارم و پنجم
همچنین به یک نفر در هر بخش به عنوان برگزیده نگاه ویژه یک دستگاه دوربین canon G10 به همراه تندیس و لوح یادبود اهداء خواهد شد.