علی رئیس شقاقی در مراسم بزرگداشت شانزدهمین سالکرد تاسیس خانه عکاسان خطاب به عکاسان جوان گفت: جایگاه روشنگری در عکاسی، بی‌هدف نیست. عکاسی روایتی است که هدف و آدرس مشخصی دارد. این بخش را برای برخی از جوانان که سوژه‌های ناجور را به عنوان مستند اجتماعی مستمسک دوربین خود قرار می‌دهند، می گویم. امیدوارم دوربین وسیله‌ای نشود که انسانها از جلوی آن فرار کنند.

مراسم بزرگداشت شانزدهمین سالگرد تاسیس خانه عکاسان شب گذشته، ۱۷ مهر همراه با بزرگداشت علی رئیس شقاقی به عنوان پیشکسوت عکاسی تبلیغاتی و صنعتی در خانه عکاسان برگزار شد.
علیرضا کرمی صارمی، عکاس و مجری این برنامه پیش از اهدای لوح تقدیر به شقاقی گفت: حاصل تلاش او هزاران فریم در زمینه عکاسی صنعتی است. شقاقی که متولد ۱۳۲۳ در تهران است ، تحصیلات خود را در رشته گرافیک تبلیغاتی از اتریش دریافت و نگارخانه خارک را تاسیس کرد.
پس از آن فخرالدین فخرالدینی، رسول اولیازاده، مسعود زنده روح کرمانی، محمد خادمیان و سعید دستوری لوح تقدیر و تندیسی از سوی خانه عکاسان به شقاقی اهدا کردند. همچنین لوحی نیز از سوی هیئت مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی به وی اهدا شد.
شقاقی بعد از دریافت این لوح گفت: من عکاس هستم و دوستدار هنر زیرا که لطف خدا شامل بنده ناچیزش گشته و روح هنر را در من بوجود آورده است.
وی درباره فعالیت خود در این رشته عنوان کرد: از سال ۱۳۵۶ به عکاسی تبلیغاتی و معماری اشتغال دارم. عکاسی را در پی آزمون و خطا آموختم اما موفق بودم چون پس زمینه گرافیک تبلیغاتی داشتم. اولین کار من در عکاسی با یک سمپاش شروع شد که مورد توجه یک شرکت سوئیسی قرار گرفت.
شقاقی در مورد عکاسی توضیح داد: عکاسی زمان خود را شناسا می‌کند تا بیانی خوب از موضوعیتش ارائه کند اما همه تلاشها در عکاسی زمانی به ثمر می‌رسد که نور را بشناسیم.
این عکاس صنعتی افزود: من در عکاسی معماری هم موفق بودم چون موضوعیت مکان را در موضوعیت انسان که معرف آن است، درک کردم.
وی در ادامه خطاب به عکاسان جوان گفت: جایگاه روشنگری در عکاسی، بی‌هدف نیست. عکاسی روایتی است که هدف و آدرس مشخصی دارد. این بخش را برای برخی از جوانان که سوژه‌های ناجور را به عنوان مستند اجتماعی مستمسک دوربین خود قرار می‌دهند، گفتم. امیدوارم دوربین وسیله‌ای نشود که انسانها از جلوی آن فرار کنند.
به دنبال آن کریمی صارمی با بیان اینکه قرار است از هادی زنوزی، مدیرکل سابق روابط عمومی صنایع پتروشیمی تقدیر شود، در مورد شخصیت وی ابراز کرد: در کارخانه‌هایی که خیلی مواقع جلوی دوربین شما را برای عکاسی می‌گیرند ناگهان در سیستم صنعتی با کسی برخورد می‌کنید که شما را دعوت می‌کند تا با یک نگاه صادقانه و با اندیشه خود عکاسی کنید.
وی اضافه کرد: این برخورد باعث می‌شود شما جا بخورید اما می‌فهمید هنوز کسانی هستید که دوست دارند بخش اعظمی از صنایع کشور در قالب عکاسی به یادگار بماند.
فخرالدین فخرالدینی و رسول اولیا زاده نیز لوح تقدیر را به زنوزی اهدا کردند. وی پس از دریافت این لوح اظهار کرد: حضور عکاسان در پتروشیمی یک برد برای ما بود. چون یکی از کمبودهای تاریخی این صنعت عکس بود که مطمئن هستم با عکسهای آنها این صنعت در سه چهار سال آینده به موفقیت می‌رسد.
محمد مهدی رحیمیان، دبیر جشنواره "درجستجوی فرم" نیز با اشاره به آثار ارسالی و محدودیت زمانی برای عکاسان گفت: با توجه به این که رسانه‌ای برای تبلیغ نداشتیم، آثار خوبی برای داوری به دستمان رسید. از میان این آثار حدود ۸۰ اثر به نمایشگاه راه پیدا کرد. قطعا بضاعت ما برای برگزاری نمایشگاه کم بود و به دلیل محدودیت مکان نتوانستیم آثار بیشتری را در معرض دید عموم قرار دهیم وگرنه آثار ارسالی از کیفیت مطلوبی برخوردار بود.
جواد عسگری با یک میلیون تومان، مهدی فلاخویی با ۷۰۰ هزار تومان و زهرا ناظری با ۳۰۰ هزار تومان به عنوان نفرات اول تا سوم این جشنواره معرفی شدند و در بخش پایانی مراسم عکس یادگاری با حضور تمام شرکت‌کنندگان گرفته شد.
همچنین نمایشگاه «در جستجوی فرم» در نگارخانه خانه عکاسان افتتاح شد که حمید جبلی هم به عنوان یکی از افرادی که عکس‌اش به این رقابت راه یافته بود، در مراسم افتتاحیه حضور داشت.