نمایشگاه عکس‌های نازی مرتاض‌خو با عنوان «قاب‌ها در سکوت» از روز شنبه ۱۵ آبان‌ماه ۹۵، ساعت ۱۷ در نگارخانه مارلیک رشت گشایش می‌یابد.

   در این نمایشگاه، ۱۶ عکس سیاه و‌سفید به پیروی از سبک گوتیک (تا حدی نامفهوم و گیج‌کننده) در ابعاد ۹۰×۶۰ سانتیمتر به نمایش گذاشته می‌شود.

   نازی مرتاض خو در بیانیه این نمایشگاه می‌نویسد: «نمناک و عرق‌کرده از ترسم می‌گویم. در برابر مرگی حتمی، به آرامگاه ذهنم پناه می‌برم. زمین پر از گورهای سفید و نام‌های گم شده. نام‌هایی که با ملاقات مرگ، راهشان به بیراهه‌ای بی‌انتها افتاد و در غبار گم شده‌اند. راه نجات هم به همان سو می‌رود. سرنوشت ذره‌ی غبار. کی چیزی بیش از ذره‌ای غبار در طوفان خلقت بوده‌ام؟ فرو می‌ریزم و در باد حل می‌شوم .

   سخت‌ترین چیزها! مانند غبار سبکی که روی شیشه‌ها می‌نشیند، به سبکی خواهند رفت. آرام و بی‌صدا شیشه‌های شفاف را می‌پوشانده، همه چیز پشت این ابهام متوقف شده. آن‌سو تر چیست؟ غبار را که با دست کنار بزنی باز هم شیشه‌ی غبار‌آلود دیگریست. نرم‌تر و سست تر! آنقدر که با دمی پاک می‌شود.

   آهم همه چیز را پاک می‌کند همه‌ی آن غبارها را تا پشت آخرین شیشه‌ها، همه چیز پیدا و نهان از چشم جستجوگر تن است. می‌بینم و نمی‌بینم. مثل ذره‌ای که در هوا معلق است در لحظه‌ای که نمیدانم کجاست، کسی بادها را ساکت می‌کند، سنگین می‌شوم و بی‌صدا می‌نشینم روی شیشه‌ها.

   سراشیبی‌ها و دره‌ها و کوه‌ها، همه‌ی آن سترگ‌های سهمگین با دمی هموار می‌شوند. صدایی درونم می‌گوید تنها سکوت باقی می‌ماند که از ابتدا بود و تا انتها به درازا خواهد کشید.»

   علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا روز پنجشنبه ۲۰ آبان‌ماه ۹۵ از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۱۹:۳۰ به نگارخانه مارلیک به‌ نشانی رشت، ابتدای خیابان سعدی، مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا (ص) مراجعه کنند.