سعیده افروخته. از مجموعه «نماهایی در مه»

نمایشگاه آنلاین عکس‌های سعیده افروخته با عنوان «نماهایی در مه» در وبسایت گالری راه ابریشم پذیرای علاقه‌مندان است.

در معرفی این نمایشگاه آمده است:

«این مجموعه در زمستان ۱۳۹۲ در شهر خرمشهر عکاسی شده است. آن زمان من دانشجوی حقوق شهر زادگاه‌م رشت بودم و ناچار به مهاجرت به خرمشهر شدم. در خانه‌ای رو به روی مسجد جامع خرمشهر زندگی می‌کردم و نیمی از روزها و هفته‌های نخست به پرسه زدن در مسیر شط کارون و گفتگو با مردم در خانه‌های تصرفی و عکاسی از متروکه‌های پس از جنگ می‌گذشت.

خانه‌های تصرفی ساختمان‌های مسکونی آسیب دیده از جنگ ایران و عراق بودند که حالا با وجود ردّ آن آسیب‌ها بر پیکره‌ی خود، ساکنینی دیگر داشتند. برای من آن گفتگوها حرکت از مخاطراتی در شمال به زمینی پر مین در جنوب بود که به معلق ماندن در آن مه صبحگاهی کنار شط منجر شد. مواجه‌شدن با عابرانی که در آنجا بودند و روی پل یا در کنار شط مرئی می‌شدند، ولی نه آگاهانه. در سنگینی هر چه غیر از حضور است، انگار لحظه‌ی حال حذف می‌شود و مه، خواب یا فضا-زمانی دیگر را حاضر می‌کند. گویی در جایی دیگر هستند و خرمشهر تنها پهنه‌ای برای شناور ماندن جسم نحیف و کوچکشان است. آن‌ها به آن‌ سوی مه، هشیار نیستند و به همه‌ی اتفاقاتی که در آنجا افتاده فکر می‌کنند.

نماهایی در مه سعیده افروخته
سعیده افروخته. از مجموعه «نماهایی در مه»

درباره عکاس

سعیده افروخته (متولد ۱۳۶۷، رشت) کارشناس رشته‌ی حقوق از دانشگاه گیلان است. عکاسی را از سال ۸۹ آغاز کرد و در فضای شهری رشت، با پرتره‌های دستفروشان در بازار رشت و عابران و پرسه‌زن‌ها و نماهای پانورامیک از بافت و معماری رشت، به تجربه در عکاسی پرداخت. او درپروژه‌های عکاسی خود بر موضوعاتی مانند ذخایر زمین و میراث دریا همچنین جنگ ایران و عراق و نفت در جنوب ایران توجه دارد.

برای تماشای این نمایشگاه به این نشانی مراجعه بفرمایید.