پروژه‌ی بایگانی‌ محور تصویر، در همکاری با گالری نورث‌لایت در دانشگاه ایالتی آریزونا فراخوانی برای ارسال آثار ِهنری عکس‌ محور معاصر ایرانی منتشر می‌کند. این فراخوان گامی است به سوی ایجاد یک بایگانی پایه که برای پژوهشگران، منتقدان، نویسندگان و دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه قابل استفاده باشد. در نظر داریم پروژه‌ی تصویر را، با این امید که روایتگر گستردگی و عمق عکاسی معاصر ایرانی باشد، با این فراخوان نمایش گروهی آغاز کنیم.

پروژه بایگانی و شرکت در نمایشگاه

از تمامی هنرمندان عکس محور ایرانی (چه در ابتدای مسیر هنری خود باشند و چه در میانه‌ی فعالیت حرفه‌ای)، دعوت می‌کنیم تا در این فراخوان شرکت کنند. آثار ارسالی به صورت دیجیتال در پروژه‌ی تصویر بایگانی خواهند شد. این بایگانی به عنوان یک منبع تحقیقاتی و آموزشی در اختیار پژوهشگران، نمایشگردان‌ها، اساتید و دانشجویان علاقه‌مند به مطالعه‌ی معاصر ایران قرار خواهد گرفت. برای هرگونه نمایش، انتشار یا استفاده از آثار ارسالی فراتر از بایگانی، از هنرمندان اجازه کسب خواهد شد.
از میان آثار ارسال شده برای بایگانی، نمایشی به انتخاب سارا عباسپور و مهرداد میرزایی با حمایت لیز آلن، نمایشگردان گالری نورث‌لایت در پاییز ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

تاریخ های مهم:
مهلت ارسال: دوشنبه، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
اطلاعیه هنرمندان برگزیده برای نمایشگاه: جمعه، ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
پذیرش دعوت به نمایشگاه: دوشنبه، ۶ فروردین ۱۴۰۲
امضای قرارداد: چهارشنبه، ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
دریافت فایل های دیجیتال برای چاپ: ۲۲ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعات بیشتر در اینستاگرام:
@tasvirproject
@mrdadmirzaie
@sara.abspr

تکمیلی
راهنمای ارسال:
هزینه ارسال: هیچ هزینه‌ای برای شرکت در این فراخوان لازم نیست.
موضوع: محدودیتی در موضوع آثار ارسالی وجود ندارد.
هنرمندان واجد شرایط: هنرمندان ایرانی، بدون هیچ محدودیتی در سن و یا محل سکونت، می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند.
تکنیک و فرآیند: هنرمندان می‌توانند از هرگونه تکنیک و فرآیند هنری عکس‌محور استفاده کنند. از جمله چیدمان عکس، عکاسی آنالوگ، عکاسی دیجیتال، فرآیندهای آلترناتیو در عکاسی و غیره.
فناوری هوش مصنوعی: در صورت استفاده از هوش مصنوعی، هنرمندان باید به آن اذعان کنند.
تعداد آثار: هر هنرمند می‌تواند یک تا دو مجموعه از آثار خود، و برای هر مجموعه حداکثر تا ۱۰ تصویر، در فرمت jpg با حداکثر ۳۰۰۰ پیکسل در ضلع بلند و ۷۲ نقطه بر اینچ (DPI)، به فراخوان ارسال کند.
نامگذاری فایل: هر فایل با استفاده از این الگو باید نام‌گذاری شود: نام خانوادگی، نام-عنوان اثر- عنوان مجموعه- سال تولید اثر. مثال:
Mirzaie-Mehrdad-Work title-Series title-2024.jpg

شرح تصویر و توضیحات: هر هنرمند برای هر مجموعه عکس باید یک فایل متنی شامل عنوان، تاریخ، فرآیند و ابعاد آثار آماده و ارسال کند.
مشخصات چاپ و نمایش: اگر ترجیحات یا الزامات خاصی برای نحوه نمایش یا چاپ تصاویر وجود دارد، لازم است هنرمند این جزئیات را ارائه دهد. به عنوان مثال، اندازه‌های چاپ ترجیحی، دستورالعمل‌های خاص برای قاب، یا هر دستورالعمل خاص دیگری برای ارائه.
آثار و اسناد تکمیلی: هنرمندان می‌توانند هرگونه آثار تکمیلی، مانند طرح‌ها، پیش‌نویس‌ها، یا اسناد پشت صحنه را که ممکن است در درک فرآیند هنری یا مفهوم آن‌ها کمک کند، همراه با آثار در فراخوان ثبت کنند. (حداکثر تعداد فایل های ثبت شده در هر مجموعه نباید بیشتر از ۱۰ فایل باشد.)
مجوزها و اطلاعات حق چاپ: هنرمندان باید از حقوق قانونی برای ارسال آثار خود برای پروژه بایگانی تصویر برخوردار باشند.

اطلاعات تکمیلی:
بیوگرافی کوتاه: یک زندگی‌نامه کوتاه از خود (۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه) که بیان‌گر تجربیات هنری مرتبط شماست ارائه دهید.
استیتمنت کوتاه هنرمند: هدف کلی یا چارچوب مفهومی پشت مجموعه ارسالی را به طور خلاصه بیان کنید (۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه). لازم است ایده‌هایی را که در تولید کار دنبال می‌کنید به طور ساده و واضح شرح دهید.
رزومه: یک رزومه‌ی حداکثر سه صفحه‌ای که دستاوردها، نمایشگاه‌ها، منابع کتاب‌شناختی مانند مقالات، کتاب‌ها و فهرست‌های منتشر شده‌‌ی فیزیکی یا آنلاین، و اقدامات هنری مرتبط را نشان می‌دهد ارائه کنید.
وب سایت: آدرس وب‌سایت یا پورتفولیو آنلاین خود را ذکر کنید.(اختیاری)
رسانه‌های اجتماعی: حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را ذکر کنید. (اختیاری)

برای هنرمندان منتخب این امکان میسر است تا با هزینه شخصی برای ارسال آثار خود به گالری و بازپس‌گیری آن‌ها اقدام کنند، و یا بدون هیچ هزینه‌ای اجازه‌ی چاپ و آماده‌سازی آثار برای نمایش را به گالری نورث‌لایت در دانشگاه ایالتی آریزونا واگذار کنند. همچنین پس از نمایش، هنرمندان مختارند که آثار خود را به مجموعه‌ی عکس نورث‌لایت (Northlight Collection) اهدا کنند، تا در این مجموعه‌ی عظیمِ عکاسی که شامل هزاران اثر مهم تاریخ عکاسی است ذخیره و نگه‌داری شود، و یا در صورت ترجیح، درخواست انهدام آن‌ها را داشته باشند.

پروژه‌ی تصویر پروژه‌ای‌ست مستقل و متمرکز بر مطالعه تاریخ عکاسی ایران و بایگانی آثار عکس‌محور در ایران. هدف اصلی آن گردآوری و بایگانی اطلاعات و منابع مهم مرتبط با عکاسان ایرانی، هنرمندان عکس‌محور، مقالات علمی، و تحلیل‌های انتقادی در این حوزه است. این پروژه به دنبال شکل دادن پایگاهی جامع برای محققان، منتقدان، نویسندگان، دانشجویان و هر کسی‌ست که به پژوهش در حوزه‌ی گسترده عکاسی ایران علاقه‌مند است. پروژه‌ی تصویر توسط سارا عباسپور و مهرداد میرزایی در آذرماه ۱۴۰۱ آغاز به کار کرده‌است.