کتاب «عکاسی باطنی» به نویسندگی محمدرضا طهماسب پور توسط خانه فرهنگ و هنر مان منتشر شد.
در این کتاب سرآغاز عکاسی در ایران بر پایهٔ اسناد، نوشته‌های تاریخی و عکس‌های برجای مانده از دوران قاجار بررسی شده است.

سال‌های ۱۸۵۸م/۱۲۷۲ق و پس از آن، روزگار گسترش و آغاز شکوفایی عکاسی در ایران است.
از همین سال­ها به بعد، بسیاری از کاربردهای سودمند این پدیدهٔ مدرن سدهٔ نوزدهم در ‌ایران شناخته و به‌کار گرفته شد و سرچشمه­‌های برخی جنبه­‌های کاربردی در عکاسی جهان ‌‌و ‌ایران ‌پدیدار ‌شد.
گشایش عکاسخانهٔ سلطنتی در کاخ ‌گلستان و به‌خدمت گرفتن عکاسی برای ثبت تصاویر روزمره، آموزش‌عکاسی در دارالفنون، عکس‌برداری از رویدادها و سفرهای رسمی و غیر‌رسمی شاه و درباریان و همچنین روانه کردن برخی از عکاسان دربار برای تهیهٔ گزارش­‌های تصویری از ولایت­‌های گوناگون ایران، گشایش عکاس‌خانهٔ همگانی در تهران، ترجمه‌ و‌ نگارش کتاب­‌های فنی در زمینۀ آموزش عکاسی، تمایل برخی شاهزادگان و رجال‌ قاجاری به عکاسی، ایجاد بایگانی­‌های تصویری از کارکنان دربار و نظام و به‌خدمت گرفتن عکاسی در دیگر زمینه‌های کاربردی، از جمله مواردی بود که در سال­‌های نخستین و میانی سلطنت ناصرالدین­‌شاه و پس از آن در تاریخ عکاسی ایران رخ داد.

تاریخ عکاسی ایران، روایت‌گر تصویریِ تاریخ ایران در سال‌های میانی سدهٔ نوزدهم شد و ثبت رُخدادهای زندگی، کار و چهرۀ مردم و رویدادهای گوناگون پس از دوران مشروطه، با گسترش عکاسی در دیگر شهرهای ایران جاودانه شد.

در سال‌های گذشته پژوهش‌های بسیاری در مورد تاریخ عکاسی در ایران انجام شده و با بررسی‌ منابع دست اول همچون عکس، سند، کتاب‌، سفرنامه‌، روزنامه‌ها و نیز کتاب‌های دست‌نوشته دربارهٔ عکاسی؛ بسیاری از نکته‌های مبهم و تازه در باب روند عکاسی در ایران آشکار شده و همچنان ادامه دارد.

از این میان، شمار بسیاری از نام‌ها، عکس‌ها، اسناد و نوشته‌های مهم و تأثیرگذار در آغاز عکاسی ایران در دوران قاجار یافت شده که بر جریان تدوین روند عکاسی و چگونگی آن در آن دوران بسیار مؤثر بوده است. پیش‌روی کُند روند پژوهش‌ها به‌سبب نداشتن دسترسی آسان به آرشیوهای عکس و اسناد در ایران، کار را برای پژوهشگرانِ این زمینه دشوارتر کرده است.

با همهٔ این دشواری‌ها، پیدا شدن هر برگ سند تازه یا عکسی نادیده، نویدی است بر اینکه این موضوع هنوز ناگفته‌های بسیار دارد و توجه ژرف مجامع علمی، دانشگاهی و موزه‌ای به سرچشمه‌های آغاز و روند دگرگونی آن در سال‌های گذشته تا به امروز؛ هم در ایران و هم در میان پژوهشگران خارج از ایران، نشان از اهمیت بررسی‌های تاریخی- نظری و گفتمانی دربارهٔ این موضوع دارد.

پیشینهٔ زیاد تاریخی، گوناگونی موضوع‌ها، شکل‌گیری و پشتیبانی جنبه‌های گوناگون آن در دربار سلطنتی قاجار و همچنین موقعیت تاریخی ایران در جهان سبب شده تا تاریخ عکاسی ایران به‌عنوان گونه‌ای ویژه در مقایسه با بررسی‌های تاریخی عکاسی در دیگر کشورها‌ به‌ویژه کشورهای هم‌جوار و منطقهٔ خاورمیانه قرار گیرد.

مطالبی که در این کتاب ارائه شده در سال‌های گذشته به‌شکل مقاله و یادداشت در نشریه‌های تخصصی عکاسی در ایران منتشر شده و با بازنگری و افزودن برخی نکات تازه‌یاب به آنها و حذف برخی موارد دیگر، به منظور دسترسی آسان‌تر و یک‌جا به مقالات پیشین؛ فرا ‌روی علاقه‌مندان تاریخ عکاسی ایران قرار داده می‌شود.

کتاب عکاسی باطنی در ۱۲۸ صفحه در قطع رقعی و جلد شومیز به قیمت ۱۵۵ هزار تومان منتشر شده است که می‌توانید آن را با تخفیف از سایت ناشر تهیه کنید.