رویکردهای تکنولوژی در فتوکینا ۲۰۱۰ - قسمت ۱

دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۹
گزارش اختصاصی سایت عکاسی از فتوکینا 2010 - محمدرضا شهبازی
 
pk10_a4.jpg

تکنولوژی‌ها، محصولات و مشخصات
هنگامی‌که بازیگران پیشتاز عرصه تصویر سازی دیجیتال 21 تا 26 سپتامبر در نمایشگاه فتوکینای کلن گرد هم آیند، بازدیدکنندگان این نمایشگاه خواهند فهمید که عکاس چگونه پیوسته در حال ابداع مجدد است. قابلیت‌های عظیم نوآوری در دنیای تصویرسازی تغییراتی را ایجاد کرده که بار دیگر بر انقلابی عظیم در عرصه گرفتن عکس، پردازش، ذخیره‌سازی، بایگانی، و استفاده از تصاویر  دلالت دارد. اعلان‌های اولیه از طرف شرکت کنندگان در نمایشگاه، پیشاپیش نشان از این دارد که صنعت عکاسی بار دیگر پیروزی خود بر موانع تکنولوژیکی را که تا بحال غیرقابل حل می‌نمود را جشن می‌گیرد، و عرصه‌های جدیدی را در دنیای تصویرسازی می‌گستراند.
 

canon_ixus_1000_hs_digital_camera.jpg


عکاسی دستخوش تغییرات سریع
اکنون می‌توان با یک وسیله عکس و  فیلم گرفت و نتایج کار را در همان وسیله تماشا کرد، پردازش کرد، ذخیره‌سازی کرد و با دیگران به اشتراک گذاشت. دوربین‌های فیلم‌برداری در حال تبدیل به دوربین عکاسی هستند، در حالی که دوربین‌های عکاسی دارند به دوربین فیلم‌برداری تبدیل می‌شوند. اما این تازه اولین قدم است، زیرا سیستم‌های ضبط دیجیتال به نمایش درآمده در فتوکینا می‌توانند در یک زمان هم فیلم و هم عکس بگیرند. این سیستم‌ها به طور خودکار عکاس را مطمئن می‌سازند که هرگز لحظه مورد نظر را از دست نخواهد داد، زیرا تنها با فشردن دکمه شاتر تمام عکس‌ها را با سرعت بالا ثبت خواهند کرد. سیستم‌های خودکار هوشمند بقیه عکس‌ها را حفظ خواهند کرد و حتی می‌توانند بهترین عکس در سری مورد نظر را انتخاب کنند. چنین قابلیتی مثلا در دوربین Canon Ixus 1000 HS پیش‌بینی شده است.
دیگر برای کسی که می‌خواهد با یک دوربین فیلمبرداری HD،  عکسی در اندازه استاندارد 10×15 سانتیمتر داشته باشد، این پرسش که فیلم بگیرم یا عکس بی معنی شده است.  زیرا که هم دستگاه‌های چاپ Kodak Picture Kiosks با قابلیت گرفتن عکس از ویدیو و هم نرم‌افزارهای جدید با قابلیت پرینت از فیلم Full HD برای پرینترهای Canon Pixma (مثلا iP4850) گرفتن عکس‌های منحصر بفرد از کلیپ‌های ویدیویی را فراهم ساخته است.

 

panasonic_hdc_sdx1_1.jpg

مهمترین مطلب در مورد این قابلیت عملکرد دوگانه تنها این نیست که امکان گرفت فیلم‌های Full HD و همزمان عکس را فراهم می‌کنند، بلکه این است که تصاویر را می‌توان بسیار سریع و آسان بر روی شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، فلیکر یا یوتیوب ارسال کرد. علاوه بر این که عکاس یا علاقمند به فیلم می‌تواند در دوربین تعیین کند که کدام عکس یا تکه فیلم باید آنلاین شود، نرم افزار همراه وسیله نیز (همانند Nikon ViewNX 2) می‌تواند با اتصال دوربین به کامپیوتر، کاربر را مستقیما به سایت اینترنتی مورد نظر برده و اگر لازم باشد، عکس‌ها و فیلم‌ها را به فرمت مورد نظر تبدیل کند (مثل Panasonic HDC-SDX1). آخرین نسل دوربین‌های سری PJ از Nikon Coolpixها نه تنها می‌توانند عکس‌ها و فیلم‌های خود را توسط یک ویدیوپروژکتور سرخود روی دیوار نشان دهند، بلکه قادرند پرزنتیشن‌های درون یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ را نیز نمایش دهند. دوربین‌های عکاسی دیجیتال جدید کداک اکنون دارای یک دکمه به اشتراک‌گذاری (share) هستند، که کاربر را قادر می‌سازد که فورا عکس‌ها را علامت‌گذاری کند تا با اتصال دوربین به کامپیوتر، عکس‌های منتخب به طور خودکار روی فیس‌بوک، یوتیوب یا گالری کداک آپلود شود.

ricoh_cx4_09_06_2010.jpg

گسترش یک لحظه
دیگر آن زمانی که می‌بایست به یک عکس تکی از یک لحظه مهم قانع بود سپری شده است. در آینده ، یک تصویر کامل شامل چند عکس خاص از لحظه مورد نظر خواهد بود. آخرین دوربین‌های دیجیتال کانن، فوجی، نیکون، الیمپوس و ریکو از چند عکس پیاپی برای بهینه‌سازی عکس نهایی استفاده می‌کنند. پردازنده دوربین این کار را با انتخاب جزئیات بهینه از میان تعدادی از عکس‌های تکی و ادغام آنها برای تشکیل یک تصویر جدید و کامل انجام می‌دهد. این تکنولوژی می‌تواند در شرایط نوری بسیار ضعیف عکس‌های کم نویزی ایجاد کند.  این قابلیت مثلا در دوربین Ricoh CX4 با نام "night landscape multi-shot mode" برای کاهش نویز چهار عکس را در یک عکس ادغام می‌کند.
نسل جدید دوربین‌های سایبرشات سونی مانند TX9  نویز رنگی را با گرفتن 6 عکس جدا و ادغام آنها در یک عکس برای رسیدن به بهترین جزئیات، کاهش می‌دهد.
یکی دیگر از امکانات دوربین‌های سونی مد "خارج از فوکوس کردن پس‌زمینه" است که دوربین یک عکس می‌گیرد: یکی با پیش زمینه شارپ و دیگری با پس زمینه محو. در نتیجه حتی یک دوربین کوچک نیز می‌تواند تصویری ایجاد کند که معمولا دوربین‌های SLR با دیافراگم‌های بزرگ قادر به ایجاد هستند. قابلیت Pro focus دوربین‌های کوچک جدید فوجی به طرز مشابهی از دو یا سه عکس جدا به این منظور استفاده می‌کنند.
همچنین تولیدکنندگان دوربین از تکنولوژی چند عکسی برای تنظیم محدوده دینامیکی استفاده می‌کنند تا نواحی روشن و تیره هر دو با جزئیات عالی نشان داده شوند. مثلا دوربین جدید  Canon PowerShot S95   در مد HDR، سه عکس با نورسنجی مختلف می‌گیرد و سپس با ادغام آنها یک عکس با محدوده دینامیکی بالا ایجاد می‌کند.

canon_powershot_s95_test.jpg


دورزدن قوانین اپتیک
مثال دیگری از نحوه استفاده از روش‌های چند عکسی مبتنی بر نرم افزار، ادغام یکپارچه تصاویر تکی برای خلق پانوراماهای جذابی است که پوشش دید آنها بسیار بیشتر از زاویه دید لنز مورد استفاده است. قبلا برای این که بتوان عکس‌ها را در دوربین یا کامپیوتر به هم چسباند، می‌بایست با دقت نواحی مشترک عکس‌های تکی را تنظیم کرد، اما اکنون عکاسان تنها باید دوربین را به اطراف بچرخانند تا بتوانند چنین عکس وایدی ایجاد کنند. (مد Sweep Panorama در سونی، Motion Panorama در فوجی).
همچنین از تکنیک چند عکسی می‌توان برای شارپ کردن بیشتر تصویر استفاده کرد. برای این کار، تعدادی عکس تک در فواصل فوکوس مختلف گرفته می‌شود و از جلو تا عقب با هم ادغام شده تا یک تصویر شارپ در کل عمق تصویر ایجاد شود. یک تکنولوژی جدیدتر دیگر که نتیجه کاربرد چند مقاله علمی است و  انتظار می‌رود در فتوکینا نشان داده شود این است که از ادغام دو عکس که یکی با فلاش و دیگری بدون فلاش گرفته شده است برای خلق تصویری با نمای "نور موجود" و با نویز کم استفاده شود.

Fujifilm_FinePix_REAL_3D_W3.jpg

ورود به بعد سوم
تصاویر سه بعدی نه تنها سینماهای هالیودی را تسخیر کرده است، بلکه اکنون در حال ورود به اتاق‌های نشیمن است. موضوعی که همیشه در فتوکینا موضوع بحث‌های داغی بوده است، اکنون در نقطه عطفی قرار دارد و در حال تبدیل به مشخصه‌ای تاثیرگذار است. دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری با قابلیت ضبط تصاویر کیفیت بالای سه بعدی به تصاویر بعد جدیدی بخشیده اند. در نتیجه، دوربین‌های دارای قابلیت سه بعدی و لنزهای آنها و لنزهای کلوزآپی که به وسایل دو بعدی قابلیت سه بعدی می‌بخشند در فتوکینای امسال در کانون توجه قرار دارند. برای مثال پاناسونیک یک لنز سه بعدی را برای دوربین‌های دارای سیستم میگرو G و همچنین دوربین‌ها و تلویزیون‌های سه بعدی را نمایش خواهد داد.
فوجی پس از آن که در فتوکینای 2008 پیشتاز عکاسی دیجیتال سه بعدی بود، اکنون نسل جدید از این دوربین‌ها را در نمایشگاه تجاری کلن نمایش خواهد داد: FinePix Real 3D W3. این دوربین جدید دارای دو سیستم مجازی ضبط تصویر کیفیت بالاست، که این دوربین را قادر به ضبط ویدیو‌ها و عکس‌های سه بعدی HD تا 10 مگاپیسکل می‌سازد.  بینندگان برای تجربه جلوه سه بعدی در مانیتور بزرگ دوربین، نیازی به استفاده از عینک مخصوص ندارند. برای تجربه یک نمای هیجان انگیز، تصاویر را می‌توان روی هر تلویزیونی که قابلیت نمایش تصاویر سه بعدی را دارد مشاهده کرد. یکی از مشخصات پیشرفته نسل جدید دوربین‌های سه بعدی، تصاویری با تاخیر زمانی هستند که به بیننده اجازه می‌دهد با انتخاب نیمه‌های راست و  چپ یک تصویر، مد وقفه‌ای و کنترل تطابق تصویر سه بعدی را تنظیم کند.

- یادداشت‌های روزانه و عکس‌های نمایشگاه را در «سفرنامه فتوکینا» مطالعه کنید.

نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • بوشهر ۱۳۸۵-۱۳۵۳
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea